Zatímco dnes celý automobilový průmysl jede na masivní vlně elektromobility, ruská automobilka AvtoVAZ loni zcela upřímně oznámila, že do masivní produkce elektrických aut se zatím pouštět nebude. | VAZ 2801 Electric Zdroj: Lada

Zatímco dnes celý automobilový průmysl jede na masivní vlně elektromobility, ruská automobilka AvtoVAZ loni zcela upřímně oznámila, že do masivní produkce elektrických aut se zatím pouštět nebude. | VAZ 2801 Electric | Zdroj: Lada

Možná ale nepřekvapí, že právě i s Ladou se výrobce snažil v minulosti mezi elektromobily aspoň částečně vkročit. | VAZ 2801 Electric Zdroj: Lada

Možná ale nepřekvapí, že právě i s Ladou se výrobce snažil v minulosti mezi elektromobily aspoň částečně vkročit. | VAZ 2801 Electric | Zdroj: Lada

S elektrickým pohonem se totiž u Lady experimentovalo již na přelomu 70. let a 80. let. Tehdejší kombík 2102 byl napěchován nikl-zinkovými bateriemi a dostal nové označení VAZ 2801 Electric. | VAZ 2801 Electric Zdroj: Lada

S elektrickým pohonem se totiž u Lady experimentovalo již na přelomu 70. let a 80. let. Tehdejší kombík 2102 byl napěchován nikl-zinkovými bateriemi a dostal nové označení VAZ 2801 Electric. | VAZ 2801 Electric | Zdroj: Lada

S nízkým dojezdem asi 100 km a dlouhým nabíjením ale zůstalo vyrobených zhruba 50 kusů ve službě automobilového závodu a další sloužily u poštovních úřadů. | Lada Ellada Zdroj: Lada

S nízkým dojezdem asi 100 km a dlouhým nabíjením ale zůstalo vyrobených zhruba 50 kusů ve službě automobilového závodu a další sloužily u poštovních úřadů. | Lada Ellada | Zdroj: Lada

Přesuňte se do roku 2011 a za vůbec první sériově vyráběné elektrické auto z Ruska je označována nová Lada Ellada, tedy elektro varianta modelu Kalina. | Lada Ellada Zdroj: Lada

Přesuňte se do roku 2011 a za vůbec první sériově vyráběné elektrické auto z Ruska je označována nová Lada Ellada, tedy elektro varianta modelu Kalina. | Lada Ellada | Zdroj: Lada

Ani tady však nelze s výrobou celkem 100 kusů mluvit o rozmachu elektromobility v Rusku. Dojezd udával výrobce na 150 km, při testech se nicméně povedlo urazit na jedno nabití vzdálenost 207 km. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Ani tady však nelze s výrobou celkem 100 kusů mluvit o rozmachu elektromobility v Rusku. Dojezd udával výrobce na 150 km, při testech se nicméně povedlo urazit na jedno nabití vzdálenost 207 km. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Bohužel, následný vývoj elektrické Lady pro veřejnost byste stěží označili za exponenciální, a to ani technikou, zájmem či vyrobenými kusy. Pouhých pět let zpátky představila Lada elektrickou variantu oblíbeného sedanu Vesta. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Bohužel, následný vývoj elektrické Lady pro veřejnost byste stěží označili za exponenciální, a to ani technikou, zájmem či vyrobenými kusy. Pouhých pět let zpátky představila Lada elektrickou variantu oblíbeného sedanu Vesta. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Specifikaci Vesta EV byste od klasické spalovací varianty modelu nerozeznali, trendem futuristicky stylizovaných aut na baterky se tedy výrobce nevydal. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Specifikaci Vesta EV byste od klasické spalovací varianty modelu nerozeznali, trendem futuristicky stylizovaných aut na baterky se tedy výrobce nevydal. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Přední kola Vesty EV poháněl elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní), který vozu s bateriemi v motorovém prostoru a pod zadními sedadly nezajistil kdovíjakou dynamiku. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Přední kola Vesty EV poháněl elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní), který vozu s bateriemi v motorovém prostoru a pod zadními sedadly nezajistil kdovíjakou dynamiku. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Na stovku se elektrická Vesta dostala za 15,5 sekundy, maximálně pak dosáhla rychlosti 140 km/h. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Na stovku se elektrická Vesta dostala za 15,5 sekundy, maximálně pak dosáhla rychlosti 140 km/h. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Lithium-iontové akumulátory měly kapacitu 25 kWh, což zajistilo sedanu udávaný dojezd 150 kilometrů, případně 170 kilometrů pouze v městském provozu. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Lithium-iontové akumulátory měly kapacitu 25 kWh, což zajistilo sedanu udávaný dojezd 150 kilometrů, případně 170 kilometrů pouze v městském provozu. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Zástrčku pro nabíjecí kabel umístila Lada klasicky pod původní víčko nádrže. O dnešním rychlonabíjení si nicméně mohla nechat jenom zdát. Na dobití do plna jste čekali 9 hodin. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Zástrčku pro nabíjecí kabel umístila Lada klasicky pod původní víčko nádrže. O dnešním rychlonabíjení si nicméně mohla nechat jenom zdát. Na dobití do plna jste čekali 9 hodin. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Současný krok Lady neinvestovat do vývoje elektromobilů se tak může zdát jako pochopitelný, když nakonec ani Vesta EV nebyla žádný trhák. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Současný krok Lady neinvestovat do vývoje elektromobilů se tak může zdát jako pochopitelný, když nakonec ani Vesta EV nebyla žádný trhák. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Vlastně si vedla mnohem hůř než její předchůdci. Poté, co se v roce 2017 prodalo jen 17 kusů, byla produkce hned následující rok nadobro zastavena. | Lada Vesta EV Zdroj: Lada

Vlastně si vedla mnohem hůř než její předchůdci. Poté, co se v roce 2017 prodalo jen 17 kusů, byla produkce hned následující rok nadobro zastavena. | Lada Vesta EV | Zdroj: Lada

Možná ale nepřekvapí, že právě i s Ladou se výrobce snažil v minulosti mezi elektromobily aspoň částečně vkročit. | VAZ 2801 Electric Zdroj: Lada
S elektrickým pohonem se totiž u Lady experimentovalo již na přelomu 70. let a 80. let. Tehdejší kombík 2102 byl napěchován nikl-zinkovými bateriemi a dostal nové označení VAZ 2801 Electric. | VAZ 2801 Electric Zdroj: Lada
S nízkým dojezdem asi 100 km a dlouhým nabíjením ale zůstalo vyrobených zhruba 50 kusů ve službě automobilového závodu a další sloužily u poštovních úřadů. | Lada Ellada Zdroj: Lada
Přesuňte se do roku 2011 a za vůbec první sériově vyráběné elektrické auto z Ruska je označována nová Lada Ellada, tedy elektro varianta modelu Kalina. | Lada Ellada Zdroj: Lada
14
Fotogalerie

Lada Vesta na baterky nebyla pro značku prvotinou. Prodeje však byly tragické

Ač se ruská značka v minulosti snažila, svět elektromobilů pro ni nebyl dosud zrovna úspěšný.

Zatímco dnes celý automobilový průmysl jede na masivní vlně elektromobility, ruská automobilka AvtoVAZ loni zcela upřímně oznámila, že do masivní produkce elektrických aut se zatím pouštět nebude. Možná ale nepřekvapí, že právě i s Ladou se výrobce snažil v minulosti mezi elektromobily aspoň částečně vkročit.

S elektrickým pohonem se totiž u Lady experimentovalo již na přelomu 70. let a 80. let. Tehdejší kombík 2102 byl napěchován nikl-zinkovými bateriemi a dostal nové označení VAZ 2801 Electric. S nízkým dojezdem asi 100 km a dlouhým nabíjením ale zůstalo vyrobených zhruba 50 kusů ve službě automobilového závodu a další sloužily u poštovních úřadů.

Přesuňte se do roku 2011 a za vůbec první sériově vyráběné elektrické auto z Ruska je označována nová Lada Ellada, tedy elektro varianta modelu Kalina. Ani tady však nelze s výrobou celkem 100 kusů mluvit o rozmachu elektromobility v Rusku. Dojezd udával výrobce na 150 km, při testech se nicméně povedlo urazit na jedno nabití vzdálenost 207 km.

Bohužel, následný vývoj elektrické Lady pro veřejnost byste stěží označili za exponenciální, a to ani technikou, zájmem či vyrobenými kusy. Pouhých pět let zpátky představila Lada elektrickou variantu oblíbeného sedanu Vesta. Specifikaci Vesta EV byste od klasické spalovací varianty modelu nerozeznali, trendem futuristicky stylizovaných aut na baterky se tedy výrobce nevydal.

Přední kola Vesty EV poháněl elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní), který vozu s bateriemi v motorovém prostoru a pod zadními sedadly nezajistil kdovíjakou dynamiku. Na stovku se elektrická Vesta dostala za 15,5 sekundy, maximálně pak dosáhla rychlosti 140 km/h.

Lithium-iontové akumulátory měly kapacitu 25 kWh, což zajistilo sedanu udávaný dojezd 150 kilometrů, případně 170 kilometrů pouze v městském provozu. Zástrčku pro nabíjecí kabel umístila Lada klasicky pod původní víčko nádrže. O dnešním rychlonabíjení si nicméně mohla nechat jenom zdát. Na dobití do plna jste čekali 9 hodin.

Současný krok Lady neinvestovat do vývoje elektromobilů se tak může zdát jako pochopitelný, když nakonec ani Vesta EV nebyla žádný trhák. Vlastně si vedla mnohem hůř než její předchůdci. Poté, co se v roce 2017 prodalo jen 17 kusů, byla produkce hned následující rok nadobro zastavena.

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

Doporučujeme

Články odjinud