První škodovky začal Arjamov kreslit zřejmě v 60. letech, kdy byl v AZNP novinkou model 1000 MB. archiv: Pavel Hušek

První škodovky začal Arjamov kreslit zřejmě v 60. letech, kdy byl v AZNP novinkou model 1000 MB. | archiv: Pavel Hušek

Jeho návrhy nepostrádaly eleganci a sportovní střih, jak předvádí i tohle dvoudveřové kupé. archiv: Pavel Hušek

Jeho návrhy nepostrádaly eleganci a sportovní střih, jak předvádí i tohle dvoudveřové kupé. | archiv: Pavel Hušek

Podle detailů je tento náčrtek pracovní verzí předchozího obrázku. archiv: Pavel Hušek

Podle detailů je tento náčrtek pracovní verzí předchozího obrázku. | archiv: Pavel Hušek

Stejný vůz Arjamov rozpracoval do několika dalších karosářských verzí. Nechybí čtyřdveřový sedan… archiv: Pavel Hušek

Stejný vůz Arjamov rozpracoval do několika dalších karosářských verzí. Nechybí čtyřdveřový sedan… | archiv: Pavel Hušek

…nebo dvoudveřový kombík, kterému bychom mohli s menší nadsázkou říkat Škoda Shooting Brake. archiv: Pavel Hušek

…nebo dvoudveřový kombík, kterému bychom mohli s menší nadsázkou říkat Škoda Shooting Brake. | archiv: Pavel Hušek

Ten samý vůz, akorát již ve finální podobně. Povšimněte si větrací otvory na zadních blatnících, koncepce s motorem vzadu evidentně zůstala zachována. archiv: Pavel Hušek

Ten samý vůz, akorát již ve finální podobně. Povšimněte si větrací otvory na zadních blatnících, koncepce s motorem vzadu evidentně zůstala zachována. | archiv: Pavel Hušek

Přední světla tohoto sedanu jsou neuvěřitelně nadčasová. archiv: Pavel Hušek

Přední světla tohoto sedanu jsou neuvěřitelně nadčasová. | archiv: Pavel Hušek

Zde není pochyb. Další provedení na předchozí téma – jednoprostorový minivan – navazuje na projekt NAMI-013 z počátku 50. let. archiv: Pavel Hušek

Zde není pochyb. Další provedení na předchozí téma – jednoprostorový minivan – navazuje na projekt NAMI-013 z počátku 50. let. | archiv: Pavel Hušek

Z tohoto pohledu působí Arjamovova škodovka tak trochu jako vzdálený mladší sourozenec Tatry 603. archiv: Pavel Hušek

Z tohoto pohledu působí Arjamovova škodovka tak trochu jako vzdálený mladší sourozenec Tatry 603. | archiv: Pavel Hušek

Další čtyřdveřový sedan je v tomto případě charakterizován poněkud hranatějšími tvary. archiv: Pavel Hušek

Další čtyřdveřový sedan je v tomto případě charakterizován poněkud hranatějšími tvary. | archiv: Pavel Hušek

Koncepce s motorem vzadu zůstává a pozoruhodně moderně vypadá i klesající boční prolis. archiv: Pavel Hušek

Koncepce s motorem vzadu zůstává a pozoruhodně moderně vypadá i klesající boční prolis. | archiv: Pavel Hušek

Zajímavým detailem je nasávání chladicího vzduchu integrováno do sloupků C. archiv: Pavel Hušek

Zajímavým detailem je nasávání chladicího vzduchu integrováno do sloupků C. | archiv: Pavel Hušek

Tohle je opět tak trochu mix Tatry a Škody anebo třeba zcela jiného vozu, záleží na vaši představivosti. archiv: Pavel Hušek

Tohle je opět tak trochu mix Tatry a Škody anebo třeba zcela jiného vozu, záleží na vaši představivosti. | archiv: Pavel Hušek

Není pochyb o tom, že Arjamov musel mít Škodu rád a na svou práci pochopitelně neměl žádnou zakázku. archiv: Pavel Hušek

Není pochyb o tom, že Arjamov musel mít Škodu rád a na svou práci pochopitelně neměl žádnou zakázku. | archiv: Pavel Hušek

Jak říká Pavel Hušek, Arjamovymi nástroji v kreativním projevu byly tužka, barvičky, vodovky a nekvalitní papír. archiv: Pavel Hušek

Jak říká Pavel Hušek, Arjamovymi nástroji v kreativním projevu byly tužka, barvičky, vodovky a nekvalitní papír. | archiv: Pavel Hušek

Navzdory tomu měla jeho „eMBéčka“ šarm a vypadala svérázně. archiv: Pavel Hušek

Navzdory tomu měla jeho „eMBéčka“ šarm a vypadala svérázně. | archiv: Pavel Hušek

A ještě jednou to samé téma, tentokrát ze zadního tříčtvrtečního pohledu. archiv: Pavel Hušek

A ještě jednou to samé téma, tentokrát ze zadního tříčtvrtečního pohledu. | archiv: Pavel Hušek

Tato varianta přídě není nepodobná soudobé Škodě 1000 MB. archiv: Pavel Hušek

Tato varianta přídě není nepodobná soudobé Škodě 1000 MB. | archiv: Pavel Hušek

Rozdíl je akorát v tom, že Arjamovova karoserie se již poněkud vzdává oblých tvarů. archiv: Pavel Hušek

Rozdíl je akorát v tom, že Arjamovova karoserie se již poněkud vzdává oblých tvarů. | archiv: Pavel Hušek

Že se skutečně jedná o rozpracované návrhy škodovek, není pochyb. Armajov si dal na označení docela záležet. archiv: Pavel Hušek

Že se skutečně jedná o rozpracované návrhy škodovek, není pochyb. Armajov si dal na označení docela záležet. | archiv: Pavel Hušek

Autorství tohoto nákresu je přisuzováno Vláclavu Kasíkovi, což nechceme rozporovat… archiv: Pavel Hušek

Autorství tohoto nákresu je přisuzováno Vláclavu Kasíkovi, což nechceme rozporovat… | archiv: Pavel Hušek

…podívejte se však na espézetku. Vypadá to, že tuto Tatru navrhoval Kasík společně s Arjamovem. I ten rukopis by odpovídal. archiv: Pavel Hušek

…podívejte se však na espézetku. Vypadá to, že tuto Tatru navrhoval Kasík společně s Arjamovem. I ten rukopis by odpovídal. | archiv: Pavel Hušek

Jeden z prvních návrhu Vladimíra Ivanoviče pro NAMI. Tohle je jedna z ranních skic NAMI-013.

Jeden z prvních návrhu Vladimíra Ivanoviče pro NAMI. Tohle je jedna z ranních skic NAMI-013.

Tato poměrně komplikovaná příď se na prototypech nakonec neobjevila.

Tato poměrně komplikovaná příď se na prototypech nakonec neobjevila.

NAMI-013 lze považovat za jeden z prvních moderních minivanů, na rozdíl od těch současných však měl motor vzadu.

NAMI-013 lze považovat za jeden z prvních moderních minivanů, na rozdíl od těch současných však měl motor vzadu.

Vůz měl být poháněný boxerem v kombinaci s automatem, jelikož tvůrci předpokládali, že přepákování manuálu až dopředu by bylo příliš komplikované.

Vůz měl být poháněný boxerem v kombinaci s automatem, jelikož tvůrci předpokládali, že přepákování manuálu až dopředu by bylo příliš komplikované.

Řidič se spolujezdcem seděli nad přední nápravou a k dispozici měli kromě jiného i posuvná okna.

Řidič se spolujezdcem seděli nad přední nápravou a k dispozici měli kromě jiného i posuvná okna.

Velmi atypická byla na svou dobu i velmi malá, jen 13" kola. Tvůrci zvolili tento rozměr proto, aby blatníky příliš neomezovaly interiér.

Velmi atypická byla na svou dobu i velmi malá, jen 13" kola. Tvůrci zvolili tento rozměr proto, aby blatníky příliš neomezovaly interiér.

Jen pro srovnání – Sověti ve stejné době vyvíjeli rovněž GAZ-20 s přezdívkou Poběda (Vítězství).

Jen pro srovnání – Sověti ve stejné době vyvíjeli rovněž GAZ-20 s přezdívkou Poběda (Vítězství).

Další novinkou byla v padesátých letech i luxusní limuzína GAZ-12 ZIM s 3,5litrový řadovým šestiválcem.

Další novinkou byla v padesátých letech i luxusní limuzína GAZ-12 ZIM s 3,5litrový řadovým šestiválcem.

Za otvory v předním nárazníky se ukrývá chladič rozdělený na dvě menší jednotky.

Za otvory v předním nárazníky se ukrývá chladič rozdělený na dvě menší jednotky.

Zvláštní vůz dostal mezi zaměstnanci přezdívku Čita podle slavné Tarzanovy opice.

Zvláštní vůz dostal mezi zaměstnanci přezdívku Čita podle slavné Tarzanovy opice.

Tohle měla být poněkud luxusnější varianta s dvoubarevným lakováním a spoustou chromu.

Tohle měla být poněkud luxusnější varianta s dvoubarevným lakováním a spoustou chromu.

Dalším Arjamovovým projektem s podobnou koncepcí byla Bělka, tedy Veverka.

Dalším Arjamovovým projektem s podobnou koncepcí byla Bělka, tedy Veverka.

Mělo se jednat o mnohem menší lidový automobil, jehož oficiální označení bylo IMZ-NAMI A50. Tu veverku najdete na předním blatníku.

Mělo se jednat o mnohem menší lidový automobil, jehož oficiální označení bylo IMZ-NAMI A50. Tu veverku najdete na předním blatníku.

Zvláštností byla dopředu odklápěcí celá přední část karoserie tak trochu po vzoru italské Isetty.

Zvláštností byla dopředu odklápěcí celá přední část karoserie tak trochu po vzoru italské Isetty.

Veverka se do výroby nakonec také nedostala, v roce 1956 však vyjel na silnice GAZ-21 Volha a na něm drobný otisk Arjamov také zanechal.

Veverka se do výroby nakonec také nedostala, v roce 1956 však vyjel na silnice GAZ-21 Volha a na něm drobný otisk Arjamov také zanechal.

Byl autorem povedené ozdobní sošky skákajícího jelena na přední kapotě. Tento znak později zmizel kvůli nehodám s chodci, které poranil.

Byl autorem povedené ozdobní sošky skákajícího jelena na přední kapotě. Tento znak později zmizel kvůli nehodám s chodci, které poranil.

Legendární Buchanka začínala jako projekt PAZ-656, autorem není nikdo jiný než V. I. Arjamov.

Legendární Buchanka začínala jako projekt PAZ-656, autorem není nikdo jiný než V. I. Arjamov.

Pavlovský autobusový závod nicméně nemá patřičné výrobní kapacity, takže projekt připadne značce UAZ.

Pavlovský autobusový závod nicméně nemá patřičné výrobní kapacity, takže projekt připadne značce UAZ.

Vůz je přejmenován na UAZ-450, první prototypy však velkou pochvalu nesklidí.

Vůz je přejmenován na UAZ-450, první prototypy však velkou pochvalu nesklidí.

Armádě vadí zaoblená střecha i záď, což brání tomu, aby bylo možné dozadu naložit čtyři nosítka pro zraněné vojáky.

Armádě vadí zaoblená střecha i záď, což brání tomu, aby bylo možné dozadu naložit čtyři nosítka pro zraněné vojáky.

Technologové zase mají problém s tím, že prakticky celý bok vozu je vyroben z jednoho výlisku, což by zvýšilo nároky na lisovací nástroje.

Technologové zase mají problém s tím, že prakticky celý bok vozu je vyroben z jednoho výlisku, což by zvýšilo nároky na lisovací nástroje.

Kvůli zmíněným námitkám musí Arjamov a zbytek týmu vůz nakonec přepracovat.

Kvůli zmíněným námitkám musí Arjamov a zbytek týmu vůz nakonec přepracovat.

Hlavním odběratelem připravovaného užitkového automobilu měla být především armáda.

Hlavním odběratelem připravovaného užitkového automobilu měla být především armáda.

A tohle už je novější provedení s rovnou střechou a kolmější zádí. Díky charakteristickému tvaru UAZ dostane přezdívku Buchanka, tedy bochník.

A tohle už je novější provedení s rovnou střechou a kolmější zádí. Díky charakteristickému tvaru UAZ dostane přezdívku Buchanka, tedy bochník.

Dodávka je postavena na podvozku dalšího známého vozu – terénního speciálu GAZ-69, což zdůrazňuje i tento snímek. Vlevo Vladimír Ivanovič Arjamov.

Dodávka je postavena na podvozku dalšího známého vozu – terénního speciálu GAZ-69, což zdůrazňuje i tento snímek. Vlevo Vladimír Ivanovič Arjamov.

Kromě dalších strojů se Arjamov podílel rovněž na vývoji lesního náklaďáku, který měl mít nosnost až 45 tun.

Kromě dalších strojů se Arjamov podílel rovněž na vývoji lesního náklaďáku, který měl mít nosnost až 45 tun.

Aby něco takového zvládl, Rusové jednoduše použili dvanáctiválec z tanku s výkonem přes 300 koní a pohon všech kol využívající hydrodynamické převody.

Aby něco takového zvládl, Rusové jednoduše použili dvanáctiválec z tanku s výkonem přes 300 koní a pohon všech kol využívající hydrodynamické převody.

Z NAMI Arjamov odchází v první polovině 60. let do Všeruského výzkumného ústavu technické estetiky (VNIITE), kde se pustí do návrhu nového taxíku.

Z NAMI Arjamov odchází v první polovině 60. let do Všeruského výzkumného ústavu technické estetiky (VNIITE), kde se pustí do návrhu nového taxíku.

Opět ho láká jednoprostorová karoserie kvůli přebytku prostoru pro posádku.

Opět ho láká jednoprostorová karoserie kvůli přebytku prostoru pro posádku.

Ve srovnání s návrhy vypadá výsledek poněkud neohrabaně, což je zčásti problém technologů, kteří nedokázali tvary přenést do reality.

Ve srovnání s návrhy vypadá výsledek poněkud neohrabaně, což je zčásti problém technologů, kteří nedokázali tvary přenést do reality.

Přesto je VNIITE PT tak trochu prostorovým zázrakem, který klidně pojme i dětský kočárek.

Přesto je VNIITE PT tak trochu prostorovým zázrakem, který klidně pojme i dětský kočárek.

Vůz dostane motor i převodovku z Moskviče 408 a v roce 1990 zřejmě inspiruje tvůrce autonomního taxíku JohnnyCab v hollywoodském filmu Total Recall.

Vůz dostane motor i převodovku z Moskviče 408 a v roce 1990 zřejmě inspiruje tvůrce autonomního taxíku JohnnyCab v hollywoodském filmu Total Recall.

Arjamov byl skutečný renesanční člověk, kreslil cokoli. Tohle je třeba návrh hasičského speciálu ZIL AC-40(130)-163.

Arjamov byl skutečný renesanční člověk, kreslil cokoli. Tohle je třeba návrh hasičského speciálu ZIL AC-40(130)-163.

Byl navržen někdy v letech 1973 až 1974 a ke konci 70. let bylo vyrobeno i několik prototypů.

Byl navržen někdy v letech 1973 až 1974 a ke konci 70. let bylo vyrobeno i několik prototypů.

V roce 1980 všechny sloužily v rámci olympijských her v Moskvě a minimálně jeden stroj se povedlo zachránit a dodnes existuje.

V roce 1980 všechny sloužily v rámci olympijských her v Moskvě a minimálně jeden stroj se povedlo zachránit a dodnes existuje.

Arjamov byl ovlivněn americkým i italským designem a stejně tak měl rád i Tatry a Škody.

Arjamov byl ovlivněn americkým i italským designem a stejně tak měl rád i Tatry a Škody.

Jeho fantazie dokázala vyprodukovat ohromně působivé stroje, do výroby se toho však dostalo jen minimum.

Jeho fantazie dokázala vyprodukovat ohromně působivé stroje, do výroby se toho však dostalo jen minimum.

O Arjamovovi se říkalo, že mu stačilo na chvíli zahlédnout nějaký vůz a dokázalo ho zpaměti nakreslit i se všemi detaily.

O Arjamovovi se říkalo, že mu stačilo na chvíli zahlédnout nějaký vůz a dokázalo ho zpaměti nakreslit i se všemi detaily.

A opět ukázka jeho širokého záběru. Povšimněte si pohonnou jednotku toho šestisedadlového minivanu. Ano, měla to být turbína.

A opět ukázka jeho širokého záběru. Povšimněte si pohonnou jednotku toho šestisedadlového minivanu. Ano, měla to být turbína.

O sovětských pin-up holkách jste dosud možná neslyšeli, na Arjamovových ilustracích je nicméně najdete.

O sovětských pin-up holkách jste dosud možná neslyšeli, na Arjamovových ilustracích je nicméně najdete.

Inspirace designu aut stíhačkami je doménou Spojených států…

Inspirace designu aut stíhačkami je doménou Spojených států…

…Arjamovovi se však tato myšlenka zjevně také zamlouvala.

…Arjamovovi se však tato myšlenka zjevně také zamlouvala.

Tohle je jeden z nejzvláštnějších návrhů Arjamova. Auto je evidentně inspirováno bombardérem Junkers Ju 87 Stuka. Letounem úhlavního nepřítele Sovětského svazu.

Tohle je jeden z nejzvláštnějších návrhů Arjamova. Auto je evidentně inspirováno bombardérem Junkers Ju 87 Stuka. Letounem úhlavního nepřítele Sovětského svazu.

Pod jménem Záporožec si obvykle představíme poruchový lidový vůz sovětské rodiny, Arjamov však v něm viděl kupé Sport 900.

Pod jménem Záporožec si obvykle představíme poruchový lidový vůz sovětské rodiny, Arjamov však v něm viděl kupé Sport 900.

Sportovní vůz měl vzadu umístěnou devítistovku s výkonem 27 koní a pohon zadních kol, některá média o něm mluvila jako o ruském Porsche.

Sportovní vůz měl vzadu umístěnou devítistovku s výkonem 27 koní a pohon zadních kol, některá média o něm mluvila jako o ruském Porsche.

Vůz využíval mechaniku ZAZ-965, dostal laminátovou karoserii, a přestože měl slaboučký motor, díky hmotnosti jen 500 kg dokázal jet přes 100 km/h.

Vůz využíval mechaniku ZAZ-965, dostal laminátovou karoserii, a přestože měl slaboučký motor, díky hmotnosti jen 500 kg dokázal jet přes 100 km/h.

Možná je to jen přehnaná představivost, ale tento vůz má zadní kola poháněná osmiválcem připomínajícím motory Tatry, takže by to klidně mohl být další návrh kopřivnického stroje.

Možná je to jen přehnaná představivost, ale tento vůz má zadní kola poháněná osmiválcem připomínajícím motory Tatry, takže by to klidně mohl být další návrh kopřivnického stroje.

Arjamovovi je připisováno rovněž spoluautorství při návrhu kompaktního minivanu VIITE Maksi z roku 1967, jehož jméno mělo být protipólem britského Mini.

Arjamovovi je připisováno rovněž spoluautorství při návrhu kompaktního minivanu VIITE Maksi z roku 1967, jehož jméno mělo být protipólem britského Mini.

Jeho návrhy nepostrádaly eleganci a sportovní střih, jak předvádí i tohle dvoudveřové kupé. archiv: Pavel Hušek
Podle detailů je tento náčrtek pracovní verzí předchozího obrázku. archiv: Pavel Hušek
Stejný vůz Arjamov rozpracoval do několika dalších karosářských verzí. Nechybí čtyřdveřový sedan… archiv: Pavel Hušek
…nebo dvoudveřový kombík, kterému bychom mohli s menší nadsázkou říkat Škoda Shooting Brake. archiv: Pavel Hušek
70
Fotogalerie

Neznámé Škodovky a Tatry vytvořil autor legendární Buchanky. Jsou nádherné!

Některé československé automobily měly své obdivovatele nejen na západě. Vzhlíželi k nim rovněž lidé z východu, včetně profesionálních designérů, kterým byl i Vladimír Arjamov. Svůj respekt k nim projevil v 60. letech vskutku originálně a s ohledem na jeho celkové dílo můžeme jen litovat, že neměl možnost nabídnout své služby přímo AZNP nebo Tatře. Malou stopu v Praze však přesto zanechal.

Bývalému Sovětskému svazu bychom mohli přiřknout spoustu přívlastků, zcela určitě se však o něm nedá mluvit jako o automobilové velmoci. Tedy, ne že by se na východ od Československa nevyrábělo hodně osobních aut – třeba v druhé polovině 70. let jich z tamních fabrik ročně vyjíždělo kolem 1,3 milionu. Máme tím na mysli spíše fakt, že si jen stěží dokážeme představit sovětský automobil, který bychom mohli bez zaváhání postavit na piedestal v pomyslné automobilové síni slávy.

Dobře, s přimhouřením obou očí by se patrně dalo diskutovat o vlivu Lady Niva na třídu lehkých terénních aut. A jistě bychom našli pár dalších strojů, které nemají ve světě obdoby. Třeba off-roadovou dodávku UAZ-452 Buchanka nebo monstrózní osmiválcové limuzíny značky ZIL nejvyšších stranických funkcionářů. Pokud bychom ale hledali vůz, který v některé oblasti opravdu určil nový směr a stal se inspirací pro ostatní výrobce, asi bychom pátrali marně.

Proč tomu tak bylo? Těžko říct. Třeba proto, že v Sovětském svazu byl po jistou dobu značný nedostatek kvalifikovaných a obecně vzdělaných lidí, které nejdřív smetla bolševická revoluce, pak Stalinské čistky, a nakonec i druhá světová válka. Svou roli nepochybně sehrálo i centrálně řízené nepružné hospodářství zaměřené především na zbrojení, a když už došlo na osobní automobily, rozhodnutí byla podřízena přáním vrcholných komunistů a nikoli skutečným odborníkům či potřebám běžných občanů.

Během 50. a 60. let se navzdory bezútěšným podmínkám nadaní konstruktéři a návrháři každopádně objevili, jen jim evidentně nebylo přáno tolik tvůrčí svobody, kolik by potřebovali. Většina jejich myšlenek tak končila v podobě prototypů, v horším případě pak jen na papíře. To je možná smutný úděl, berme to však z té lepší stránky. Část jejich práce se dochovala a díky tomu se na ni dnes můžeme podívat a obdivovat ji.

Výše uvedené platí takřka beze zbytku také pro designéra Vladimíra Ivanoviče Arjamova (1924-1985). Předpokládám, že ho bude znát jen malý zlomek z vás, a ještě méně z vás vůbec tuší, co všechno vytvořil. Aby bylo jasno, nedělám před vámi ramena. Jeho jméno jsem sice několikrát náhodou zachytil, naposledy třeba v rámci výstavy automobilového designu Autolinea Czechoslovakia 1949-1989, která před pár lety proběhla ve slovenském městě Piešťany, nevěnoval jsem mu však větší pozornost. Až nedávno jsem pochopil, že to byla chyba.

Životopis Vladimíra Ivanoviče prozatím detailně zmapován nemám a pro potřeby tohoto článku to snad ani není nutné. Důležitější je, že víme, že se vynořil ke konci 40. let, když po válce nastoupil do moskevského Státního výzkumného ústavu automobilů a motorů, který možná znáte pod zkratkou NAMI. V jeho čele stál Jurij Aronovič Dolmatovskij, skvělý karosář a návrhář, který se netajil svým obdivem k předválečným proudnicovým modelům Tatra od Hanse Ledwinky.

Mladý Arjamov byl jednak jeho student, především ale stejná krevní skupina. Auta miloval, kreslil je od dětství a měl přirozený talent. Se starším Dolmatovskim si padli do noty a v roce 1948 se díky příznivým okolnostem pustí do vývoje futuristické limuzíny. Stejně jako Tatra má mít pohon zadních kol, pohonnou jednotku (čtyřválcový boxer) umístěnou v kombinaci s automatickou převodovkou až za zadní nápravou, akorát kabina má vypadat poněkud jinak.

Pánové mají v plánu posunout řidiče se spolujezdcem nad přední nápravu a díky tomu vytvořit ohromný vnitřní prostor pro tři řady sedadel a celkem šest cestujících. Díky tomu vzniká na svou dobu podivně vypadající koncept nazvaný NAMI-013, který si mezi zaměstnanci vyslouží přezdívku Čita podle slavné Tarzanovy opice.

Pro vedení komunistické strany je však vůz moderní až příliš, navíc tvůrci stále nemají slíbený boxer s automatem, takže přednost dostává konzervativnější GAZ-20 Poběda (Vítězství), na kterém oba návrháři společně s týmem dalších kolegů rovněž pracují.

V roce 1956 zkusí Arjamov zopakovat tuto myšlenku na výrazně menším konceptu lidového vozu IMZ-NAMI A50 Bělka (Veverka), ani tomu ale produkční linka není souzena. Místo toho Arjamov zaboduje ve stejném roce v poněkud menším rozsahu, když na silnici vyjíždí GAZ-21 Volha. Karoserii nenakreslil, mladý designér je nicméně autorem povedené ozdobní sošky skákajícího jelena na přední kapotě.

Další ostruhy získá Vladimír Arjamov návrhem dodávky, která se později stane legendou. Dost možná ji znáte pod přezdívkou Buchanka (Bochník) a věřte nebo ne, s různými obměnami se vyrábí dodnes. Původní projekt odstartoval v první polovině 50. let pod označením PAZ-656, jelikož se o produkci novinky měl postarat Pavlovský autobusový závod. Arjamov pro něj vytvoří první nákresy, továrna však na tento úkol kapacitně nestačí, a tak práce přebírá Uljanovský automobilový závod.

Projekt je přejmenován na UAZ-450, jenže proti prvním funkčním prototypům se ostře ohradí primární odběratel těchto aut, armáda. Generalitě se nelíbí zaoblená střecha, a především zakulacená zadní část nákladového prostoru, jelikož má dodávka pojmout minimálně čtyři lehátka se zraněnými vojáky. Arjamov a jeho kolegové jsou nuceni koncept přepracovat, čím vzniká tvar, ve kterém mnozí vidí komisárek, hranatý bochník chleba.

Posledním projektem Vladimíra Ivanoviče pro státní výzkumný ústav je pravděpodobně mohutný tahač NAMI-076 zvaný Ermak, který si objednalo sovětské ministerstvo lesnictví. Nákladní vůz má nosnost 25 tun a společně s přívěsem má být schopen najednou přepravovat kulatinu o hmotnosti 45 tun. Aby něco takového bylo možné, vůz dostane dieselový dvanáctiválec z tanku o výkonu přes 300 koní, hydrodynamické převody a pohon 6x6. Ani tento stroj se sériové výroby nedočká, na jeho základech však později NAMI ve spolupráci s Mogilevským automobilovým závodem (dnes součást holdingu Belaz) vyvinou takzvaný silniční vlak MoAZ-7411 s nosností až 50 tun.

V roce 1962 je v Moskvě založen takzvaný VNIITE, v překladu Všeruský výzkumný ústav technické estetiky. Právě na tohle nové působiště přestupuje Dolmatovskij i Arjamov a pokračují ve vývoji pozoruhodných, leč pro sériovou výrobu zakletých aut. Jedním z nich je futuristický taxík VNIITE PT využívající motor a převodovku z Moskviče 408, který představí v roce 1964.

Kompaktní minivan se především kvůli chybějícím finančním prostředkům na stavbu nové produkční linky rovněž do výroby nedostane, zajímavé ale je, jak nápadně jsou mu podobná auta – především ale autonomní taxík JohnnyCab – z hollywoodského filmu Total Recall z roku 1990, který se odehrává na Marsu v roce 2084 a v hlavní roli hraje Arnold Schwarzenegger.

Kdo byl Vladimír Ivanovič Arjamov a jak vypadá jeho dílo, jste nepochybně už z výše uvedeného pochopili. Teď je asi na místě vysvětlit, kde se vzaly jeho návrhy škodovek a jak zjistíte v galerii, pravděpodobně i náčrtky jedné Tatry. Je to poněkud komplikovanější a spousta informací v této skládačce chybí, přibližný náhled na jeho pojítko s Československem nám to však dává.

Předně je asi nutné říci, že se všechny skici kvazi-mladoboleslavských automobilů dochovaly díky minimálně dvěma lidem. Tím hlavním je podle všeho Václav Kasík (1929-2004), průmyslový designér, grafik, malíř a ilustrátor, především ale rodák z Obodovky poblíž Kyjeva, který se po nucených pracích v Německu v roce 1945 přihlásil k repatriaci v Československu. Po absolvování Grafické školy v Praze studoval v letech 1950 až 1956 na Vysoké škole umělecko-průmyslové u prof. Karla Svolinského.

Tím druhým člověkem je pak špičkový designér Pavel Hušek (1937), který po emigraci v lednu 1967 pracoval pro Audi, BMW, Ford, Renault, Citroën, spolupracoval se světoznámým Patrickem le Quémentem či Pininfarinou a koncem roku 1978 založil vlastní společnost Design Studio Pavel Husek se sídlem v Ingolstadtu.

S Vladimírem Arjamovem se poznal Václav Kasík. Kde a za jakých okolností se seznámili, netuším, nicméně podle toho, co píše Pavel Hušek, se ti dva osobně neznali a jejich komunikace probíhala čistě v písemné formě. Arjamov byl válečný invalida, který v roce 1945 dorazil jako velitel kulometního oddílu s Rudou armádou do Československa. Byl zraněn, ale i za tu chvíli, co zde pobyl, si to prý u nás zamiloval. Sám se naučil česky a s Václavem Kasíkem si dopisoval o estetice automobilů. Právě při této příležitosti pak k dopisům občas přiložil nějaké návrhy škodovky.

Pokud jde o dva obrázky Tatry, ta je v současných českých publikacích prezentována jako návrh Václava Kasíka, nicméně je docela pravděpodobné, že právě tento vůz vznikl v rámci společného projektu obou pánů. Je to samozřejmě pouze spekulace, ale návrhy škodovek od sovětského designéra nesou na espézetkách iniciály VA, tedy Vladimír Arjamov. Pokud se ale podíváte na kresby Tatry, najdete na nich napsáno VK-VA-61, což by s trochou fantazie mohlo znamenat Václav Kasík – Vladimír Arjamov – 1961.

Jestli tomu tak skutečně je, se snad časem ještě povede rozlousknout, každopádně koncem 60.let podle Pavla Hušeka korespondence obou designérů navždy ustala. Stane se tak v srpnu 1968 po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v čele se sovětskou armádou. Jestli dopisy utne Arjamov proto, že se za invazi stydí nebo naopak Kasík kvůli tomu, že v nastalé situaci řeší morální dilema, můžeme jen spekulovat. Klidně to mohlo být úplně jinak.

Mohlo by se zdát, že tímto kontakt Vladimíra Ivanoviče s Československem definitivně končí, dnešní ruské zdroje však říkají něco jiného. Podle minimálně dvou nezávislých stránek (ačkoli připouštím, že mohly od sebe opisovat) byl V. I. Arjamov součástí týmu sovětských architektů, který se podílel na architektonických návrzích interiérů pražského metra.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud