13
Fotogalerie

Škoda GreenLine: druhá generace „zelenáčů“

Inovovaná řada GreenLine přináší pod kapoty Fabie a Roomsteru motor 1,2 TDI CR a pár dalších vylepšení. Za kolik že prý jezdí?

Řada speciálních sérií vozů Škoda s názvy končícími „line“ začala na počátku devadesátých let na Favoritech Sportline, Comfortline či Blackline (kromě černého lakování dostal i centrální zamykání nebo kůží potažený volant!) a pokračovala, jak si jistě laskavý čtenář vzpomene, i na Feliciích Safeline či Colorline. Ne že by doplňkové jméno „line“ bylo v automobilové branži něčím veskrze originálním, nicméně značka Škoda vyprodukovala opravdu enormní počet takto značených sérií. A co nevyprodukovala automobilka, to stihli vyrobit jiní - stačí vzpomenout na reklamu na Škodu Favorit „Henlein” z České sody...

V případě škodovek se přitom jednalo vždy o specificky zaměřené modely, na něž po krátké odmlce navázala řada GreenLine akcentující tentokrát snahy o dílčí snižování spotřeby paliva a emisí CO2. Tyto modely před nedávnem na rozdíl od svých předchůdců prostoupily prakticky celou modelovou škálu značky Škoda. Vloni se o tom mohli přesvědčit i návštěvníci brněnského Autosalonu a také my jsme vám jeden z GreenLinů představili v krátkém alpském testu nového Superbu. Nyní přichází série GreenLine ve své druhé generaci, jež do škodovek zavádí řadu pokrokových prvků.

P1010011.jpg P1010019.jpg Prvni_test_Skoda_Superb_53.jpg Prvni_test_Skoda_Superb_52.jpg
Vozy Škoda z první generace GreenLine na brněnském Autosalonu 2009 a Superb Greenline v akci

Nová řada se zatím vztahuje na typy Fabia Combi a Roomster. Modely GreenLine druhé generace přináší nejen upravený vzhled v duchu faceliftu základní řady, ale především technické změny vedoucí k dalšímu snížení spotřeby a emisí škodlivin.

Mezi nejvýznamnější novinky patří nový motor 1,2 TDI CR DPF/55 kW se systémem vysokotlakého přímého vstřikování common rail, systém Start-Stop, rekuperace brzdné energie či doporučování zařazení nejvhodnějšího rychlostního stupně na displeji Maxi DOT. Nový, tříválcový přeplňovaný vznětový motor 1,2 TDI CR DPF/55 kW nabízí kombinovanou spotřebu 3,4 l/100 km a emise CO2 89 g/km pro model Fabia Combi GreenLine II, resp. 4,2 l/100 km a CO2 109 g/km pro model Roomster GreenLine II. Co je však důležitější, nižší nejsou pouze emise CO2, ale také hodnoty ostatních vypouštěných škodlivin; nový motor plní emisní limity normy EU 5, která je v kategorii naftových motorů přísnější především v oblasti oxidů dusíku a pevných částic.

aRoGL_001.jpg BCN_0156.jpg BCN_0157.jpg

Výbavová verze GreenLine obsahuje mj. přední mlhové světlomety s funkcí denního svícení, ESP, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo systém Start/Stop. Jeho přínos se nejvíce projevuje při jízdě hustým městským provozem. Soustava se zapíná automaticky po nastartování motoru a funguje zcela standardním a našim čtenářům dobře známým způsobem. Pokud řidič po určité době jízdy vozidlo zastaví, zařadí neutrál a uvolní spojkový pedál, motor se sám vypne. Jakmile řidič znovu sešlápne spojku, motor znovu naskočí. Tímto způsobem lze údajně ušetřit v kombinovaném režimu 0,2 až 0,4 l/100 km, v městském provozu pak dokonce 0,3 až 0,9 l paliva na 100 km. Ale co si budeme povídat, smysl má opravdu jen při významném podílu provozu vozu v městských zácpách, při jakkoli rovnoměrné jízdě pochopitelně neušetří vůbec nic.

Dalším prvkem, kterým jsou modely Fabia Combi GreenLine II a Roomster GreenLine II vybaveny, je rekuperace brzdné energie. O přesném způsobu využití pohybové energie vozu k dobíjení akumulátoru se automobilka nezmiňuje, ale jistě nelze očekávat opravdu významný přínos jako v případě hybridních vozů, které jsou s to využít svých elektromotorů jako alternatorů takovým způsobem, že s vozem málokdy budete zpomalovat zásluhou konvenčních brzd. Systém bude zřejmě při brzdění pouze více zatížovat alternátor, což je řešení známé z vozů BMW z programu Efficient Dynamics a ten nepřináší zásadní úspory.

Nasazení systému rekuperace umožnilo dosáhnout snížení emisí CO2 o 2 až 4 g/km, což odpovídá snížení spotřeby v řádu jednotek procent - proto automobilka uvádí pouze hodnoty CO2, kde i jendotky procent dají celá čísla...

BCN_0157a.jpg BCN_0158.jpg BCN_0158a.jpg

Mezi další opatření zvyšující hospodárnost provozu patří funkce doporučení zařazení rychlostního stupně, která pomáhá řidiči optimálně využít potenciálu motoru, dále pak snížení světlé výšky a důsledné aerodynamické zakrytí podvozku a v neposlední řadě použití pneumatik s nízkým valivým odporem.

Základní cena modelu Fabia Combi GreenLine II s tímto motorem a pětistupňovou manuální převodovkou činí 366 900 Kč, základní cena modelu Roomster GreenLine druhé generace s totožným agregátem bude v ČR začínat na částce 390 900 Kč. Oba modely bude možné od června 2010 objednat u všech dealerů značky Škoda v České republice.

RoGL_001.jpg RoGL_002.jpg RoGL_002a.jpg
Škody Fabia a Roomster GreenLine

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud