Přepište dějiny: BMW skutečně přechází na „trojnásobnou foukanou“! Upravený diesel 3,0 l bude poprvé nabízen pod označením „M“.
Kapitoly článku:
Může to znít jako jistý druh svatokrádeže, a to hned pro několik skupin motoristů. Zapomeňte na osmiválce, vrcholem nabídky dieselových motorů značky BMW se stanou třílitrové šestiválce! A přeplňování jednou turbínou jim nestačí; potvrdily se naše tři roky staré informace a novinka vystartuje ne s jedním, ne se dvěmi, ale rovnou s třemi turby!
Doba se s administrativními tlaky na snižování emisí rychle mění, proto nyní dochází k takovému extrému, že tento „trojturbodiesel“ bude nabízen výhradně pod značkou BMW M Performance, jež dosud sloužila výhradně sportovně orientovaným, speciálním modelům, z nichž většina se stala kultovními. A nebo tato revoluční pohonná jednotka změní vnímání sportovního automobilu jako takového…?
Nový "trojturbový" diesel bude k mání pro modelové řady BMW 5, X5 a X6
Hlavní hvězdou stánku značky BMW na nadcházejícím březnovém autosalonu v Ženevě se stane právě vznětový, nakonec opět řadový třílitrový šestiválec s trojicí turbodmychadel, který bude beze změn výkonových parametrů instalován celkem do čtyř modelů. Připravte se na příchod sedanu a kombi BMW M550d xDrive a M550d xDrive Touring a crossoverů BMW X5 M50d a X6 M50d.
Revoluční turbodiesel bude kombinován výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou a sadami úprav karoserie i podvozku
Značka BMW nyní přistoupila k vytvoření samostatné divize M Performance Automobiles, jež by měla na jedné straně nabízet speciální modely (včetně těch se vznětovými motory), ale na druhou stranu by měla zabránit devalvaci renomovaného jména M Division. Z tohoto důvodu je vhodné tento krok kvitovat s povděkem, podobně si vážíme také rozhodnutí vyčlenit elektromobily a hybridy do nové značky BMW „i“.
Nový vznětový "třílitr" sází také na řadu sportovně vyhlížejících doplňků
Ale zpět k nové pohonné jednotce. Řeč je o řadovém šestiválci (řada „zasvěcených“ přitom již mnohokrát předpovídala brzký zánik této lehké a vyvážené koncepce!) s objemem 3,0 l, výkonem 381 koní (280 kW) při 4 000 ot./min. a točivým momentem plných 740 Nm v rozmezí od 2 000 do 3 000 ot./min. Měrný výkon dosahuje hodnoty 127,3 koní (93,6 kW).
BMW M550d xDrive
Sestava trojice turbodmychadel sestává z dvojice malých turbín a jedné velké a má vozům zajistit silný a rychle dostupný zátah již z nízkých otáček, ale také vynikající špičky výkonu a točivého momentu. Za zmínku stojí také skutečnost, že konstruktéři do audiosoustavy vozů včlenili speciální generátor zvuků, které mají za úkol pomoci posádce zapomenout na to, že cestuje v „traktoru“.
Na novou pohonnou jednotku navazuje ve všech čtyřech modelech standardně osmistupňová automatická převodovka, která přenáší točivý moment na kola obou náprav skrze soustavu xDrive, jejíž nastavení je ale pro každý z vozů jiné. Motor je natolik výkonný, že všem čtyřem zaručí spolehlivé dosažení rychlosti elektronicky omezené na 250 km/h.
BMW M550d xDrive Touring
Nejrychlejším modelem z celé sestavy je podle předpokladů sedan BMW M550d xDrive, který zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,7 s při kombinované spotřebě jen 6,3 l/100 km (a to se dnes počítá!). Kombík M550d xDrive Touring vykazuje hodnoty o 0,2 s, resp. 0,1 l/100 km horší. Obě nové verze „pětky“ disponují devatenáctipalcovými litými ráfky.
Crossover BMW X5 M50d zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a průměrné spotřeby 7,5 l/100 km (sami zvažte, zda vám za to metráky přebytečné hmotnosti, vysoká karoserie, široká kola a stísněný interiér stojí…), zatímco bizarní polokupé BMW X6 M50d dosáhne rychlosti 100 km/h o 0,1 s dříve za cenu spotřeby o 0,2 l/100 km vyšší. Oba crossovery vyjíždějí na dvacetipalcových ráfcích.
BMW X5 M50d
V obou verzích řady „5“ plní požadavky emisní normy Euro VI, zatímco crossovery „X“ se musí spokojit s hodnocením Euro V. Všechny zmíněné modely se vyznačují nově odladěným podvozkem s prvky převzatými z dosavadních modelů BMW M včetně ramen, pružin, tlumičů, silentbloků závěsů motoru a převodovky či hydraulického posilovače řízení typu Servotronic.
Každý z této čtveřice modelů se vyznačuje také novými karosářskými díly včetně obou nárazníků, zadních spoilerů či šedavých krytů zrcátek. Změny se dotknou také interiérů využívajících standardně různé prvky z programů BMW M a BMW Individua včetně kůží čalouněných sedadel s kontrastním stehováním, sportovního volantu, antracitového obkladu střechy nebo dekorů z imitace hliníku.
BMW X6 M50d
Všechny čtyři modely vstoupí v Evropě do prodejů během letošního dubna, přičemž již známe také ceny pro německý trh. Včetně daní mají v přepočtu činit 2,04 mil. Kč za sedan BMW M550d, 2,1 mil. Kč za kombi BMW M550d Touring, 2,07 mil. Kč za BMW X5 M50d a 2,2 mil. Kč za BMW X6 M50d.