Reinkarnace Fiatu 500 slaví desáté narozeniny. Jak funguje jako ojetina?
Kapitoly článku:
Původní Cinquecento, neboli Fiat 500, se světu ukázalo v roce 1957, ve výrobě vydrželo do roku 1975. Celkem vznikly přes čtyři miliony kusů. Sympatický minivůz se vzduchem chlazeným dvouválcem za zadní nápravou pomohl motorizovat nejen Itálii. Spolu se skútrem Vespa se navíc stal designovou ikonou, symbolizující sladký život v Itálii šedesátých let.
Při příležitosti padesátého výročí modelu, v roce 2007, uvedla italská automobilka nástupce označovaného jako Nuova 500. Tradiční výrobce malých vozů tím chtěl mimo jiné reagovat na raketový nárůst prodejů luxusně pojatého a (ne)odpovídajícím způsobem drahého Smartu.
Transformace původního vzhledu se povedla neobyčejně dobře, na což zareagoval také trh. Auto roky dominovalo prodejům minivozů na evropském trhu. Pětistovka dokonce sklidila úspěchy i v USA, kam se s tímto modelem Fiat vrátil po dlouhých 27 letech.
Design vychází z původního provedení. Ani po deseti letech nezestárl. Více fotek naleznete v galerii na konci článku.
Auto se v průběhu dobu výroby průběžně modernizovalo, objevil se polokabriolet 500C, nabídku oživovaly také speciální edice a rozsáhlé možnosti individualizace. Zásadní je z tohoto pohledu rok 2010, kdy všechny verze Fiatu převzaly přepracovaný podvozek, shodný se sesterským Fordem Ka II, vyráběným ve stejném polském závodě. Při letošní příležitosti šedesátého výročí modelu pak značka představila další výrazné úpravy.
Výroba běží dále a auto pořídíte i jako nové. Dostatek je ale také ojetin. I staré kusy přitom nadále lákají. Ceny jsou proto podstatně vyšší než u podobně staré pandy. Nejstarší kusy začínají na osmdesáti tisících, asi od sto padesáti pak pořídíte pěkná a na pohled zachovalá auta.
Co je klíčové?
- Vyhněte se opotřebovaným autům z rozvážek pizzy
- Řada vozů dovezených z Jižní Evropy za sebou má šizený servis
- Nejjednodušší verze 1.2 je zároveň ta nejspolehlivější
- Hledejte kusy s lepším podvozkem vyrobené po roce 2010
Pětistovka - to není jen roztomilý kukuč, ale také technika využívající platformu Fiat Mini. Poprvé na ní vyjela panda v roce 2003. Využívá vysokopevnostní ocel, vpředu vzpěry McPherson a vzadu jednoduchou nápravu se zkrutnou příčkou.
Ta především z počátku výroby výrazně zaostávala za nezávislým zavěšením, které nabízelo jak cinquecento tak i seicento z devadesátých let. Jenže na rozdíl od nich je zde minimální riziko vůlí.
Na přední nápravě pravidelně vznikají vůle v uložení stabilizátorů. Zadní bývá bez potíží. Kvalita výfukového potrubí je průměrná.
Přední náprava už tak nezničitelná není, silentbloky ale pořídíte i v druhovýrobě. Navíc pokud se ozývá zepředu hluk, jde většinou pouze o vyklepané kosti stabilizátorů.
Životností nevynikají ani ložiska zadních kol. Jsou zde vcelku s nábojem a kvalitní koupíte asi od dvou tisíc. Když už jsme u spodku vozu, musíme zmínit také podprůměrnou životnost výfukové soustavy.
Pozor na posilovač
Stejně jako u punta a pandy využívá i pětistovka elektrický (zpočátku elektrohydraulický) posilovač řízení s výkonným režimem City. U starších modelů se „proslavil“ problémy. Také zde stávkuje - i když už zdaleka ne tak často. Odcházejí na něm úhlové nastavovače. Nezávislí specialisté si za opravu řeknou minimálně šest tisíc. Kompletní výměna dílu vyjde minimálně na 20 000 Kč.
Další zásadní problémy auto netrápí - doporučujeme ale zkontrolovat, jestli u konkrétního kusu proběhly všechny servisní akce doporučené výrobcem. Italové museli řešit i tak zásadní věci jako nefunkční airbagy, problémy s brzdami, či selhávající zajištění bezpečnostních pásů.
Častěji se také vyskytují potíže s handsfree, stahovačkami oken a dokonce se umí i rozpadnout kroužek držící manžetu řadicí páky, která pak nadrží na svém místě.
Volte starší jednotky
Nejrozšířenějším a také nejdoporučitelnějším motorem je benzinová dvanáctistovka řady FIRE. Ano, výkonem neohromí, jenže spolehlivost má na jedničku.
Ventilové vůle jsou zde ještě vymezovány mechanicky. Většinou ale není dlouho nutné na ně sahat. Když už se pro to ale rozhodnete, svěřte práci zkušenému mechanikovi - ne každý dokáže správně umístit těsnění pod víkem. Řada aut kvůli tomu skončí se zaolejovaným motorem.
U vozidel provozovaných častěji ve městě také doporučujeme dříve měnit svíčky, které mohou způsobovat výpadky zapalování. Za neklidným během na volnoběh pak většinou stojí neaktuální software. Občas zlobí také řidicí jednotky airbagů.
Benzinový motor 1,2 je mechanicky odolný. Dejte ale pozor na dostatečnou hladinu maziva. V jednotce je jen 2,8 litru oleje.
Motorům také dával Fiat pořádně zabrat až 30 tisícovými servisními intervaly. Zkraťte je na polovinu - olejová náplň má v případě dvanáctistovky jen 2,8 litru! O poznání lepší dynamiku nabízí neméně spolehlivá čtrnáctistovka se šestnácti ventily a výkonem 74 kW.
Opatrně s modernou
Postupem času se pod kapotu dostaly i moderní motory MultiAir se systémem elektrohydraulického ovládání sacích ventilů. Zajímavý je především návrat dvouválce - jednotky 0.9 TwinAir.
Spolehlivosti původního jednoduchého železa bohužel nedosahují. Moduly nastavování ventilů se umí vyviklat, což vede k následným problémům. Hydraulickému mechanizmu neprospívají ani dlouhé intervaly servisu.
Zvážili bychom také investici do dieselové varianty 1.3 MultiJet. Motor zde sice funguje většinou slušně, jenže výrazně úspornější než benzinové varianty není, přitom je podstatně hlučnější. A riziko drahých závad vstřikovačů, turbodmychadla a EGR ventilu se vyplatí riskovat snad jen u velmi zachovalých kusů. Malá olejová náplň a dlouhé intervaly její výměny se totiž na dieselu podepisují výrazněji, než u jednoduchých benzinových jednotek.
Fiat nabízel auto i se sekvenční převodovkou Dualogic. I té je lépe se vyvarovat. Nejen, že plynulostí řazení výrazně zaostává za klasickými automaty, ale není ani příliš odolná. S opravou navíc těžko pochodíte mimo autorizovaný servis.
Jak funguje Fiat 500 s benzinovou dvanáctistovkou, se dočtete v následující kapitole.
Povedený design
Jednoduchá mechanika
Velký výběr aut
Levný servis
Malý interiér
Do modernizace horší jízdní vlastnosti
Vyšší hlučnost
Dynamika nejrozšířenějších motorů
6 /10