Grandland X je druhým modelem Opelu, který vzniknul po jeho spojení s PSA.

Grandland X je druhým modelem Opelu, který vzniknul po jeho spojení s PSA.

Grandland X, přestože na to svou stavbou vypadá, není určen pro jízdu v terénu o moc více než například Astra, ke které je alternativou.

Grandland X, přestože na to svou stavbou vypadá, není určen pro jízdu v terénu o moc více než například Astra, ke které je alternativou.

Platforma EMP2 koncernu PSA zatím neumožňuje pohon všech kol, byť se v současné době pracuje na plug-in hybridu (zadní kola budou hnaná elektromotorem).

Platforma EMP2 koncernu PSA zatím neumožňuje pohon všech kol, byť se v současné době pracuje na plug-in hybridu (zadní kola budou hnaná elektromotorem).

Přístrojová deska se velmi podobá té z Opelu Astra, stejné jsou i převážně měkčené a velmi dobře zpracované plasty.

Přístrojová deska se velmi podobá té z Opelu Astra, stejné jsou i převážně měkčené a velmi dobře zpracované plasty.

Panel klimatizace je nízko, ale dostupnosti to nevadí.

Panel klimatizace je nízko, ale dostupnosti to nevadí.

Osmipalcová obrazovka infotainmentu IntelliLink 5.0 přímo pod sebou sdružuje ta nejdůležitější tlačítka.

Osmipalcová obrazovka infotainmentu IntelliLink 5.0 přímo pod sebou sdružuje ta nejdůležitější tlačítka.

Vpředu si hovíte v příplatkových sedadlech s certifikátem AGR (příplatek činí 17.500 Kč).

Vpředu si hovíte v příplatkových sedadlech s certifikátem AGR (příplatek činí 17.500 Kč).

Subtilní prahy jsou kryté dvařmi a zůstávají čisté.

Subtilní prahy jsou kryté dvařmi a zůstávají čisté.

Vzadu vám stehna podepírají výše ukotvené sedáky a 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ pohodlně posadí s přibližně třícentimetrovou rezervou.

Vzadu vám stehna podepírají výše ukotvené sedáky a 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ pohodlně posadí s přibližně třícentimetrovou rezervou.

Je-li podlážka ve vyšší pozici (rozdíl činí zhruba deset centimetrů), vytvoříte po sklopení zadních opěradel téměř rovnou ložnou plochu a získáte objem až 1652 litrů

Je-li podlážka ve vyšší pozici (rozdíl činí zhruba deset centimetrů), vytvoříte po sklopení zadních opěradel téměř rovnou ložnou plochu a získáte objem až 1652 litrů

Potěší aretace podlážky ve zvednuté poloze.

Potěší aretace podlážky ve zvednuté poloze.

Zadní opěradla lze sklopit páčkami přímo z kufru.

Zadní opěradla lze sklopit páčkami přímo z kufru.

Pro potřeby prvního testu padla volba na turbodiesel, navíc kombinovaný se šestistupňovým automatem od Aisinu

Pro potřeby prvního testu padla volba na turbodiesel, navíc kombinovaný se šestistupňovým automatem od Aisinu

Motor si k čistějším emisím pomáhá vstřikováním močoviny.

Motor si k čistějším emisím pomáhá vstřikováním močoviny.

Výkon 88 kilowattů není na první pohled špatný, oslnivou dynamiku ale bohužel nečekejte. Tichý běh naopak potěší snad každého.

Výkon 88 kilowattů není na první pohled špatný, oslnivou dynamiku ale bohužel nečekejte. Tichý běh naopak potěší snad každého.

Startuje se tlačítkem z Peugeotu 3008. Pro zapnutí i vypnutí motoru jej musíte držet.

Startuje se tlačítkem z Peugeotu 3008. Pro zapnutí i vypnutí motoru jej musíte držet.

Výhled šikmo vzad není kvůli masivnímu sloupku moc dobrý.

Výhled šikmo vzad není kvůli masivnímu sloupku moc dobrý.

Páčky pod volantem jsou umístěny docela vysoko, často se k nim musíte natahovat.

Páčky pod volantem jsou umístěny docela vysoko, často se k nim musíte natahovat.

Za příplatek 35.000 Kč získáte plně diodové světlomety IntelliLux.

Za příplatek 35.000 Kč získáte plně diodové světlomety IntelliLux.

Sedmnáctipalcová kola považujeme za ideál z hlediska komfortu jízdy i estetiky.

Sedmnáctipalcová kola považujeme za ideál z hlediska komfortu jízdy i estetiky.

Zadní svítilny se velmi podobají těm z Opelu Astra.

Zadní svítilny se velmi podobají těm z Opelu Astra.

Lemy blatníků chrání bytelné plasty.

Lemy blatníků chrání bytelné plasty.

Z tohoto pohledu by příbuzný Peugeot 3008 nikdo netipoval.

Z tohoto pohledu by příbuzný Peugeot 3008 nikdo netipoval.

Z profilu ale vynikne vysoká kapota a příliš hodně "plechu" nad předními koly.

Z profilu ale vynikne vysoká kapota a příliš hodně "plechu" nad předními koly.

Totéž platí i z bočního pohledu.

Totéž platí i z bočního pohledu.

Vůz může samozřejmě být vybaven bezklíčovým odemykáním. Zkoušená linie Innovation jej má ve standardu.

Vůz může samozřejmě být vybaven bezklíčovým odemykáním. Zkoušená linie Innovation jej má ve standardu.

Základní objem kufru činí 514 litrů.

Základní objem kufru činí 514 litrů.

Podlážka je polohovatelná a unese až 100 kilogramů.

Podlážka je polohovatelná a unese až 100 kilogramů.

Tako bezdotykové ovládání víka kufru má linie Innovation v základu.

Tako bezdotykové ovládání víka kufru má linie Innovation v základu.

Ergonomická sedadla s certifikátem AGR mají prodlužovatelné sedáky.

Ergonomická sedadla s certifikátem AGR mají prodlužovatelné sedáky.

Kdepak, tohle nejsou koncovky výfuku, ale pouze legračně vypadající atrapy.

Kdepak, tohle nejsou koncovky výfuku, ale pouze legračně vypadající atrapy.

Vůz je vybaven systémem OnStar a nabízí i wifi připojení.

Vůz je vybaven systémem OnStar a nabízí i wifi připojení.

Zadní sedadla mohou být vyhřívaná. Zcela dole je zásuvka na 220 voltů.

Zadní sedadla mohou být vyhřívaná. Zcela dole je zásuvka na 220 voltů.

Grandland X, přestože na to svou stavbou vypadá, není určen pro jízdu v terénu o moc více než například Astra, ke které je alternativou.
Platforma EMP2 koncernu PSA zatím neumožňuje pohon všech kol, byť se v současné době pracuje na plug-in hybridu (zadní kola budou hnaná elektromotorem).
Přístrojová deska se velmi podobá té z Opelu Astra, stejné jsou i převážně měkčené a velmi dobře zpracované plasty.
Panel klimatizace je nízko, ale dostupnosti to nevadí.
81
Fotogalerie

TEST Opel Grandland X 1.6 CDTi AT - Když dva dělají totéž...

Grandland X je druhým modelem Opelu, který vzniknul po jeho spojení s PSA. Technicky vzato jde o Peugeot 3008, velmi zdárně to však maskuje.

Kapitoly článku:


Přestup automobilky Opel pod křídla gigantu PSA Group byla velká věc, která neunikla pozornosti snad jediného motoristicky zaměřeného média. Jedním z důvodů jsou peníze, respektive šetření nákladů na výzkum, nákup a vývoj nových automobilů. Podle některých zdrojů prý PSA po akvizici Opelu ušetří až 1,7 miliardy eur ročně, předně díky sdílení platforem a pohonů mezi jednotlivými modely.

Opel by se okolo roku 2020 měl stát ziskovým, alespoň nyní to tedy vypadá na obecný prospěch. Jenom pro představu: příští Opel Corsa má vyrůst na stejném základu, jako Peugeot 208 a Citroën C3, Opel Crossland X je vlastně Citroën C3 Aircross, Peugeot 508 má být v podstatě současný Opel Insignia a podobně.

Původně jsem se docela bál, že bude PSA automobilku Opel popichovat k tomu, se odklonila od své německé serióznosti a vydala se cestou francouzského stylu, že se tak ale zatím nestalo, jasně dokazuje crossover Grandland X. Že se technicky jedná o Peugeot 3008, není na první pohled až tak patrné, několik indicií ale přesto existuje.

Fakt pěkný Opel!

Hned v úvodu je potřeba si ujasnit jednu věc. Grandland X, přestože na to svou stavbou vypadá, není určen pro jízdu v terénu o moc více než například Astra, ke které je alternativou. Platforma EMP2 koncernu PSA zatím neumožňuje pohon všech kol, byť se v současné době pracuje na plug-in hybridu (zadní kola budou hnaná elektromotorem), a jediným SUV se čtyřkolkou v nabídce Opelu tak i nadále zůstává prodejně velmi úspěšná Mokka.

Grandland X si pomáhá „berličkou“ v podobě systému IntelliGrip (obdoba Grip Control od PSA), ten ale pracuje pouze na bázi stabilizačního a protiprokluzového systému a čtyřkolku nenahrazuje. Na rozličných površích vám pouze pomůže se snáz rozjet, všemocný však není. Navíc stojí v závislosti na výbavě od sedmi a půl do deseti tisíc korun a zkoušený šedivý exemplář jím nedisponoval.

Že se v jádru jedná v podstatě o kompakt, dokládají například rozměry karoserie. Grandland X na délku měří 4477 milimetrů, je 1856 milimetrů široký a rozvor náprav činí 2675 milimetrů – ten je jenom tak „náhodou“ stejný jako u Peugeotu 3008. Po francouzském bratranci crossover zdědil trochu těžkopádnou příď s vysokou kapotou a spoustou „plechu“ nad úrovní blatníků, světlomety a maska chladiče si ale zachovávají tvář typickou pro současné Opely. Vůz působí seriózně, má nadhled, nechce na první pohled šokovat tak jako Peugeot 3008.

DSC_0161.JPGDSC_0185.JPGDSC_0191.JPG
Jenom máloco pojí Opel Grandland X s Peugeotem 3008. Nejvíce asi vysoká kapota a plovoucí zadní sloupek. Příď i záď jsou však zcela svébytné.

Dalším poznávacím znamením je relativně nízké boční prosklení a zejména plovoucí zadní sloupek. Ten sice skrývá malé čtyřúhelníkové okýnko, i tak je výhled šikmo vzad hodně mizerný, což poznáte hned při prvním couvání z šikmého parkovacího stání.

Samotná záď ve mně vzbuzuje radost i starost zároveň. Na jednu stranu tady máme velice čisté linie podobné astře, a to hlavně pokud se zadíváte na svítilny, na straně druhé je vysoko umístěná nákladová hrana (810 milimetrů je fakt dost) a spodní část nárazníku s legračně vypadajícími „koncovkami výfuku“. Že se jedná o atrapu, jste už asi poznali sami…

Klasika je zkrátka lepší

Nevykládejte si to špatně, základ v podobě Peugeot 3008 není pro Opel Grandland X ničím, za co by se měl stydět. Právě naopak. Jestli jsem si ale u francouzského šviháka s tygřími drápy na zádi na něco ani po několika tisících kilometrech za volantem nedokázal zvyknout, je to přístrojová deska.

On totiž i-Cockpit, jak Peugeot svůj futuristický koncept nazývá, sice vypadá fantasticky, narážíte v něm však na pár ergonomických nedokonalostí. Třeba když chcete upravit činnost klimatizace, musíte do menu infotainmentu, totéž platí také o ovládání systému stop/start. Odvádí to pozornost od řízení a v mrazech není citlivost displeje kdovíjaká, Opel ale naštěstí našel řešení.

DSC_0094.JPGDSC_0081.JPGDSC_0082.JPG
Přístrojová deska se velmi podobá té z Opelu Astra, stejné jsou i převážně měkčené a velmi dobře zpracované plasty. Panel klimatizace je nízko, ale dostupnosti to nevadí.

Vykašlal se totiž na digitální rozhraní a téměř okopíroval z větší části měkčenou přístrojovku Astry. Kaplička před řidičem je analogová, palubní počítač si zachovává design Opelů, osmipalcová obrazovka infotainmentu IntelliLink 5.0 netrčí do prostoru a přímo pod sebou sdružuje ta nejdůležitější tlačítka. Přehledný panel dvouzónové klimatizace je hned pod ní a ještě o patro níž můžete rychle vypnout stop/start či omezit stabilizaci.

Pro řadu zákazníků bude klíčová i koncepce s konvečním volantem (3008 jej má nekruhový a budíky sledujete nad ním, nikoliv skrze něj), já osobně chválím subtilnější středový tunel, který neomezuje řidičův prostor v kolenou. Vezmu-li to do důsledku, Opel v podstatě vzal Peugeot 3008 a zjednodušil jej, což zejména konzervativní zákazníci, kteří se za volantem nechtějí cítit jako ve vesmírné lodi, jistě ocení.

Prostoru je dost, ale ne příliš

Hlavní výhoda kompaktních crossoverů ve srovnání s výchozími modely ale tkví někde jinde – ve vnitřním prostoru a pocitu bezpečí. Třeba do takového Opelu Astra, přestože má rozvor náprav kratší jenom o zanedbatelných 13 milimetrů, se kvůli nízkému ukotvení sedadel nikdy neposadíte stejně pohodlně jako do Grandlandu X. V crossoveru sedíte výš, máte více místa nad hlavou, přirozenější pozici nohou, a kdyby Opel z 3008 nepřevzal zmíněný masivní zadní sloupek karoserie, neviděl bych problém ani s výhledem ven.

DSC_0100.JPGDSC_0075.JPGDSC_0074.JPG
Z hlediska běžného denního použití chválím ergonomická přední sedadla. Vzadu je místo i pro 190 cm vysoké cestující, subtilní prahy jsou kryté dvařmi a zůstávají čisté.

Grandland X je uvnitř z mého pohledu velký tak akorát. Do ničeho se netlučete, ale zároveň při jízdě s neobsazenou kabinou nemáte pocit, že vezete zbytečné „kubíky“ vzduchu jako u crossoverů říznutých vozy MPV.

Vpředu si hovíte v příplatkových sedadlech s certifikátem AGR (příplatek činí 17.500 Kč), vzadu vám stehna podepírají výše ukotvené sedáky a 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ pohodlně posadí s přibližně třícentimetrovou rezervou. Jenom na tu panoramatickou střechu bych se vykašlal – ušetříte dvacet tisíc a jedincům zmíněné výšky zůstane nad hlavou větší než dvoucentimetrový prostor.

Opel Grandland X - Naměřené rozměny interéru
Šířka interiéru vpředu 1510 mm
Šířka interiéru vzadu 1500 mm
Výška nad sedadlem vpředu 980 mm
Výška nad sedadlem vzadu 940 mm
Délka sedáku vpředu 480-530 mm
Délka sedáku vzadu 480 mm
Délka opěradla vpředu 620 mm
Délka opěradla vzadu 650 mm
Rezerva před koleny vzadu* 30 mm
Rezerva nad hlavou vzadu* 20 mm
Výška zadního sedáku nad podlahou** 370 mm
*190 cm vysoký jedinec, **nejvyšší bod

Zavazadelník se základním objemem 514 litrů patří k průměru třídy, avšak nebýt vyšší nákladové hrany, nelze mu v podstatě nic vytknout. Podlážka je polohovatelná ve dvou rovinách, a alespoň podle popisku unese rovný metrák. Ložná plocha je přehledná a v případě potřeby maximální přepravní kapacity lze zadní opěradla pohodlně odjistit přímo páčkami v kufru. Je-li podlážka ve vyšší pozici (rozdíl činí zhruba deset centimetrů), vytvoříte tak téměř rovnou ložnou plochu a získáte objem až 1652 litrů, což je o dvaadvacet litrů více než v případě Astry Sports Tourer.

DSC_0059.JPGDSC_0053.JPGDSC_0055.JPG
Objemnému zavazadelníku vyčítám vysokou nákladovou hranu (810 mm). Naopak potěší možnost sklopení opěradel přímo z kufru a aretace podlážky ve zvednuté poloze.
Radosti
Prostorná kabina
Solidní odlučnění
Příznivá spotřeba paliva
Snadné ovládání
Starosti
Nijak oslnivá dynamika
Hůře dávkovatelné brzdy
Vysoká nákladová hrana kufru
Omezený výhled šikmo vzad
8  /10
 
 
 

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud