30
Fotogalerie

Jaguar: ostré povození na Nürburgringu

Některá místa jsou pro milovníka automobilů takřka povinná. A v Evropě mezi ně bezpochyby patří německá závodní trať Nürburgring.

Kapitoly článku:


V zajetí tradice

Tento okruh byl založen v roce 1927 jako pokus o oživení dosti chudé části Německa a skládal se z legendární Severní smyčky (Nordschleife) a Jižní smyčky (Südschleife). Severní smyčka se 180 zatáčkami, přezdívaná pro svoji obtížnost Zelené peklo, měří zhruba 23 km a v prvních ročnících se jezdila ve spojení s Jižní smyčkou (7,7 km), od třicátých let se nejvyšší soutěže jezdily jen na Nordschleife.

Nürburgring se stal svědky bitev největších velikánů seriálů Grand Prix (později Formule 1) často na život a na smrt. Například již ve druhém ročníku zde za volantem Bugatti 35B tragicky zahynul manžel Elišky Junkové Čeněk a po tomto neštěstí Eliška ukončila svoji úspěšnou závodní kariéru. V šedesátých letech bezpečnost Nürburgringu byla opět na pořadí dne, auta byla stále rychlejší, takže byl okruh mírně upraven pro jejich zpomalení.

IMG_2267.jpgIMG_2274.jpgIMG_2304.jpg
Rozprava před startem

Posledním hřebíčkem do rakve Nürburgringu se stala havárie z roku 1976, kdy po nehodě ve svém monopostu Ferrari málem uhořel Nikki Lauda. V roce 1984 pak byl v blízkosti Severní smyčky otevřen zcela nový autodrom odpovídající moderním bezpečnostním požadavkům.

Severní smyčka vyniká statusem běžné komunikace(!), takže zde (samozřejmě jen teoreticky) platí například omezení nejvyšší rychlosti. Je to velmi populární místo pro majitele výkonných vozů a vyznavače rychlé jízdy, kteří se sem sjíždějí z celé Evropy, aby ozkoušeli vlastnosti svých vozů v extrémních podmínkách. Na Nordschleife ladí formu také samotní výrobci automobilů, pneumatik či mechanických komponent, z nichž někteří (včetně Jaguar Cars) zde mají dokonce svá vývojová oddělení. 

P1100375.JPGIMG_2167.jpgIMG_2193.jpg
Útočištěm se nám stalo vývojové centrum Jaguaru v těsné blízkosti okruhu

Je to obtížná a pro svoji délku a členitý terén obtížně zapamatovatelná trať. Z velké části vede lesy, svodidla jsou často až velmi blízko asfaltu (žádné nekonečné plochy kačírku jako u moderních tratí!) a počasí je zde pokaždé velkou neznámou. Značný výškový rozdíl mezi jednotlivými částmi vede k tomu, že zatímco na startu je krásně, muže se stát, že za několik minut vjedete do průtrže mračen a mlhy.

A rozmanitost počasí jsme mohli vyzkoušet také na počátku června, kdy jsme sem vyrazili ozkoušet nové vozy Jaguar. Nešlo přitom o žádné „kloboukové“ jízdy s dieselovými čtyřválci, ale o inspirativní svezení s nejvýkonnějšími sériovými automobily Jaguar současnosti. Připraveny pro nás tedy byly sedany XFR a XJ Supersport a kupé XKR-S, ale také speciál v podobě „okruhového taxi“ Jaguar XJ Supersport.

Po krátké „rozpravě s jezdci“ a rozebrání bezpečnostních přileb ve středisku Jaguar Testcenter Nürburgring jsme nasedali do aut, během odpoledne jsme vyzkoušeli všechny tři modely a najeli s nimi ve skupinkách tří až pěti aut zhruba 10 kol. S povděkem jsme využívali úlohy instruktorů, většinou bývalých či stávajících závodníků s dokonalou znalostí trati, jedoucích vpředu, za nimiž jsme se po každém okruhu střídali, a tak mohli sledovat ideální stopu.

IMG_5765.jpgIMG_2178.jpgIMG_2859.jpg
Tento speciál Jaguar XJ Supersport coby okruhové taxi vznikl úpravou jednoho z vysloužilých testovacích prototypů

To přicházelo vhod zvláště před nepřehlednými horizonty. Ačkoli se tempo kolo od kola zvyšovalo a chvílemi jsme mohli naplno okusit jízdní vlastnosti a výkony automobilů Jaguar, žádné extrémy na hranicích jejich schopností to vesměs nebyly. Překážkou byly především chvílemi velmi intenzivní déšť a nutnost průběžně zvolnit a čekat na pomalejší řidiče ze skupiny.

Vzhůru na okruh

Zvláště na mokru vynikaly přednosti prvků elektronického řízení podvozku, ruku na srdce, smýkat se dveřmi napřed s těmito těžkými bestiemi po jejich odpojení velmi rychle omrzí. I přes jejich celkem spolehlivou a adekvátně nastavenou asistenci se však jednomu kolegovi (bohužel z České republiky) podařilo Jaguar XKR-S roztočit a otřít o svodidla. Test modelu Jaguar XFR-S pro vás připravujeme a k sedanu Jaguar XF R se snad záhy dostaneme také, proto se nyní zaměřme na velký sedan Jaguar XJ Supersport.

Model XJ Supersport je v současnosti špičkovou verzí modelové řady Jaguar XJ. Ta se nyní dodává ve dvou délkách karoserie a s motory 3,0d V6 s výkonem 275 koní (202 kW) a 5,0i V8 o výkonu 385 koní (283 kW), přičemž Supersport vyniká kompresorem přeplňovaným osmiválcem 5,0 l s výkonem plných 510 koní (375 kW). Jen pro srovnání s ostatními vozy, s nimiž jsme na Nordschleife jezdili: menší sedan XF R disponuje stejnou porcí, zatímco řada XKR-S disponuje porcí 550 koní (404 kW).

IMG_2437.jpgIMG_2440.jpgIMG_2410.jpg
Zkoušeli jsme vozy XJ Supersport, XF R a XKR-S

Všechny verze sedanu Jaguar XJ dosahují nejvyšší rychlosti na obligátní hranici 250 km/h, přičemž typ XJ Supersport s příplatkovým paketem Speed posouvá omezovač na 280 km/h. Ne že by to na Nordschleife hrálo nějakou zásadní úlohu, tam stejně této rychlosti nedosáhnete, ale je příjemné to vědět. A ještě něco k cenám. Zatímco nejlevnější Jaguar XJ 3,0 l V6 Diesel Luxury (SWB) pořídíte za 2 mil. Kč, na špičkový XJ Supersport si připravte alespoň 3,5 mil. Kč…

IMG_2395.jpgIMG_2879.jpgIMG_2739.jpg
Jaguar XF R v pelotonu

Již pohled na „krátkou“ verzi XJ Supersportu s rozvorem 3 032 mm a délkou karoserie 5 122 mm může v pozorovateli budit obavy o jeho schopnostech na závodním okruhu. Pohotovostní hmotnost tohoto vozu se skeletem karoserie vyrobeným převážně z hliníkových slitin činí 1 897 kg, rozhodně to není málo, ale třeba srovnatelný Mercedes-Benz S63 AMG je takřka o 300 kg těžší.

Při prvních kolech trať pomalu osychá. Tuto část tak využíváme spíše k „osahání si“ vozu, trati a povrchu, brzy je však trať ve většině úseků zcela suchá, což se stává tou pravou chvílí k využití plného potenciálu vozu. Bohužel pouze na krátko, neboť záhy přichází průtrž mračen a je třeba rychlost jízdy novým podmínkám přizpůsobit. Zakrátko už se jen ploužíme, jízda s těžkým autem na širokých gumách je docela nudná, ve svodidlech končí stále více aut (Jaguar se s nimi seznámí naštěstí pouze jeden).

IMG_2474.jpgIMG_2592.jpgIMG_2402.jpg
Jaguar XKR-S v plném tempu

Přesto jsme naštěstí měli dost času Jaguar XJ Supersport vyzkoušet. Je až neuvěřitelné zjistit, jak suverénně se tento velký reprezentační vůz chová, zvláště pokud má pod sebou suchý povrch. Naše překvapení bylo o to silnější ve chvíli, kdy jsme s ním zcela spolehlivě „stačili“ na lehčí a pro rychlou jízdu na okruhu přeci jen vhodnější vozy Jaguar XF R a XKR-S.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud