Crossovery, SUV, pick-upy či minivany si kvůli své vysoké stavbě s vyhýbacími manévry, jako je i standardizovaný losí test, příliš nerozumí. Nejnovějším případem je i BMW X2 s předním pohonem.
Pokud vám to náhodou uniklo, BMW už docela dávno nevyrábí jen auta s pohonem zadních kol, případně čtyřkolky xDrive. S nástupem modelové řady 2 postavené na modulární platformě UKL jsou nějaký ten pátek v nabídce minivany Active Tourer a Grand Tourer, které můžete mít výlučně s pohonem přední nápravy, přičemž to samé platí také pro aktuální crossover X1 i jeho odvozenou, sportovněji se tvářící variantu X2.
Co tato změna koncepce znamená pro ovladatelnost a chování BMW na limitu, závisí samozřejmě na konkrétním provedení daného auta, či chování řidiče. Nicméně pokud máte standardizovaný losí test (podle normy ISO 3888-2) a zkušeného řidiče, můžete lidský faktor vyloučit a soustředit se výhradně na chování vozu, jako to udělali i kolegové z webu km77. Co zjistili?
Odpověď na tuto otázku vám nejlépe prozradí přiložené video, každopádně máme za to, se BMW tímto snímkem chlubit nebude. Již při prvním nájezdu v rychlosti 73 km/h je vidět, že přední pneumatiky bojují se značnou nedotáčivostí a řidič jen na poslední chvíli srovná vůz tak, aby se strefil do směru vyznačeného kužely.
Že to není náhoda, dokazuje následný průjezd v rychlosti jen o dva kilometry v hodině vyšší. V tomto případě auto nemá na přední nápravě dost trakce, aby se vešlo do poslední pasáže a řidič opouští danou dráhu. Při posledním pokusu při rychlosti 77 km/h pak X2 dopadlo ještě hůře.
Po prvním ostrém zatočení vlevo a následném pokusu crossover stabilizovat, aby mohlo správně vjet zpátky do poslední pasáže, auto i se zapnutou stabilizací kvůli nedostatku přilnavosti na přední nápravě potupně sklouzne přes vytočená kola a už se nedokáže vrátit do původní stopy.
Co nám tohle ještě říká? Předně bychom měli zdůraznit fakt, že navzdory neschopnosti BMW X2 zvládnout losí test v rychlostech vyšších než 73 km/h, nevykazuje tohle auto nejmenší tendence k tomu, že by se chtělo převrátit. Přesto nelze jeho chování tímto konstatováním zcela omluvit.
Třeba konkurenční Mercedes GLA zvládl stejnou disciplínu i při rychlosti 77 km/h a navíc je nutné v úvahu brát i skutečnost, že X2 není typický vysoký crossover, ale spíše přizvednutý pětidveřový hatchback.