24
Fotogalerie

Mercedes-Benz GLK 2012: první jízdní dojmy

Spolu s faceliftem slavného „géčka“ přišlo na trh také řádně přepracované malé SUV GLK. O něm automobilka mluví jako o nové generaci, což je tvrzení trochu odvážné, ale pravdou zůstává, že si Mercedes dal na faceliftu hodně záležet.

Kapitoly článku:


Není facelift jako facelift. Třeba nedávno představené Infiniti FX dostalo novou masku chladiče a bylo vystaráno. Tedy málem bych zapomněl na detail v podobě verze Sebastian Vettel, ale to je pouze okrajová záležitost. Mercedes-Benz GLK je ale zcela jiný případ. Spoustu rozdílů v porovnání se starším provedením najdete jak na vnější karoserii, tak v interiéru a do jisté míry se měnila také technika.

Popisovat design myslím není potřeba, GLK modelového roku 2012 si určitě s tím předchozím nesplete. Vůz má nová světla, novou masku a především celkově už nepůsobí tolik jako s prominutím krabice. Svým vzhledem následuje většího sourozence ML nejnovější generace. I když je téma vzhledu hodně individuální, dovolil bych si tvrdit, že veškeré designové novinky autu prospěly. Ve výsledku především vypadá podstatně moderněji.

mercedes-benz_g_glk_03.JPGmercedes-benz_g_glk_07.JPG
Design nového GLK jde ve stopách ML. Vůz se opticky zakulatil a vypadá moderně.

Součástí modernizace jsou i nová kola. Vybírat můžete mezi sedmnácti, devatenácti a dvacetipalcovými disky. V rámci příplatkové výbavy lze sáhnout také po sedmnáctkách s designem upřednostňujícím aerodynamiku. Pětipaprsková devatenáctipalcová kola jsou součástí AMG Sports paketu. 

Ambientní osvětlení poprvé

U interiéru si dal Mercedes celkem jednoduchý úkol. Přenášet prvky výbavy dostupné dosud pouze pro luxusní automobily do těch menších a levnějších je obecným trendem a tento trend platí také pro GLK, což je dobře vidět právě v interiéru. Facelift měl poskytnout luxusnější a hodnotněji vypadající kabinu a to se bez debat povedlo. Úprav se dočkala celá palubní deska, hliníkové obložení je nově větší a za příplatek jej můžete vyměnit za dřevo. Nechybí ani nové kruhové výdechy ventilace vyvedené ve stylu SLS AMG, tříramenný sportovně tvarovaný volant, lepší čalounění, přepracovaná sedadla nebo vůbec poprvé u GLK i ambientní osvětlení.

12C179_253.jpg12C77_24.jpg
Interiér vypadá hodnotněji. Na pohled zaujmou nové výdechy ventilace a poprvé si můžete koupit do GLK také ambientní osvětlení.

Za zmínku stojí také barevný displej na přístrojovém štítu, který zobrazuje kde co a nově jakýsi „eco“ mód. Ve třech lištách řidič sleduje poměr jízdy konstantní rychlostí, jízdy, kdy brzdil motorem a akcelerace. Nebudeme si nic nalhávat, bez takového pomocníka bychom se klidně obešli. Ale třeba to někomu pomůže k nižší spotřebě. První kilometry strávené za volantem omlazeného GLK ukázaly ještě na jednu věc. Interiér je lépe odhlučněn a ve výsledku tak na cestující čeká komfort na úrovni poslední generace modelu ML.

Šest plus jedna

Pro modernizované GLK připravil Mercedes celkem sedm motorizací. Na výběr je šest naftových verzí a pouze jedna benzinová. Nabídka začíná u GLK 200 a 220 CDI BlueEfficiency. V obou případech jde o čtyřválcový diesel o objemu 2143 ccm naladěný na 105 kW a 350 Nm, respektive na 125 kW a 400 Nm. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a pohon zadní nápravy.

Nejdostupnější čtyřkolkou je GLK 220 CDI 4Matic BlueEfficiency (125 kW, 400 Nm), nad ní stojí 220 BlueTec 4Matic, 250 BlueTec 4Matic (150 kW a 500 Nm) a coby vrchol naftové části nabídky nabízí německá automobilka GLK 350 CDI 4Matic s třílitrovým šestiválcem a parametry 195 kW a 620 Nm. Ten posílil díky faceliftu o 25 kW a měl by být o 17 procent úspornější. Jediným benzinovým motorem je šestiválec 3,5 l s parametry 225 kW a 370 Nm. Stovku zvládne za 6,5 s a maximálně se rozjede na 238 km/h. Všechny motorizace jsou standardně vybaveny systémem start/stop.

Jak už bylo řečeno, jízda je především komfortnější, ale také o něco jistější. Kromě všech novinek dostalo GLK vylepšený podvozek, kde se například navyšoval rozchod kol na obou nápravách. Větší pohodlí má na svědomí i zástup různých asistentů. Výčet můžeme začít třeba adaptivním tempomatem, aktivním asistentem pro jízdu v pruzích, sledování mrtvého úhlu, pokračujeme parkovacím asistentem, kamerami monitorujícími prostor kolem celého vozu, ESP vylepšeného o režim stabilizace při jízdě s přívěsem a tak dále. Na konci seznamu systémů známých z luxusnějších modelů německé automobilky najdeme paket pro jízdu v terénu. Také ten přišel spolu s faceliftem .

Nebojte se do terénu

Offroad paket znamená hlavně příslušné tlačítko, které změní chování převodovky, odezvy na plynový pedál, ESP a ABS. Pokud si připlatíte za Intelligent Light System, změní své chování po stisknutí tlačítka také světlomety. Navíc má vůz vybavený tímto paketem podvozek vyšší oproti sériovému provedení o 30 mm (světlá výška celkově 210 mm u 350 4Matic, u ostatních 207 mm), nechybí ochrana podvozku a na středovém displeji můžete sledovat kompas, nadmořskou výšku a natočení předních kol.

V rámci prvních testovacích kilometrů došlo také na projížďku lehčím až středně těžkým terénem. Systém 4Matic se stálým pohonem všech kol funguje velmi dobře, ale musím uznat, že jsem skoro až nečekal, že GLK zvládne mimo silnice tolik. Když přijde na věc, je největší překážkou strach majitele z nějakého poškození. Trochu nevěřícně jsem koukal na instruktora, který mi řekl, že pokud chci, můžu to vzít klidně přes větší kameny, které se válely na kraji cesty. Se slovy „žádný strach, to není moje auto a podvozek je přece chráněn“, jsme nakonec kameny i za cenu několika menších ran přejeli. GLK působí v terénu velice schopně.

mercedes_offroad_1x.JPG mercedes_offroad_2x.JPG mercedes_offroad_3x.JPG

Mercedes-Benz GLK po faceliftu již můžete vesele objednávat. Nejdostupnější verze 200 CDI začíná s cenovkou 927 600 Kč, naopak za naftový šestiválec zaplatíte 1 272 000 Kč. Benzinové GLK 350 4Matic si u Mercedesu cení na 1 280 400 Kč. Čtyřkolky osazené prostřední a nejsilnější naftovou dva-dvojkou budou k dispozici později. 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud