79
Fotogalerie

Design Challenge v Los Angeles: hledá se auto s hmotností do 454 kg

Slavného klání se letos účastní i evropská a japonská studia. Najde se skutečné auto lehké váhy?

Posledních sedm let se každoročně u příležitosti autosalonu v Los Angeles koná soutěž zvaná Design Challenge. Dosud se jí účastnily pouze firmy z Kalifornie, letos poprvé do zápolení zasáhnou také účastníci z Německa a Japonska a rázem v ní tak máme zastoupenu většinu významných automobilek.

Soutěž bude probíhat souběžně s autosalonem, který proběhne ve dnech 19. až 29. listopadu a zadání je jasné: připravit studii lehkého (hmotnost do 454 kg, tedy 1000 liber) čtyřmístného vozu, jenž bude hospodárný, komfortní a bezpečný. Níže vám stručně představíme kreace, jež se v letošním zápolení utkají.

Cadillac Aera

Cadillac Aera je studií kupé 2+2 ve firemním stylu Art-and-Science. Vyznačuje se jedinečným jednodílným prostorovým rámem z hliníku. Prakticky všechny části tohoto tuhého celku a povrchových dílů z polymerů splývají do této mřížoviny. Stroj je vybaven pohonem na stlačený vzduch, tlaková nádrž údajně zajistí dojezd 1 600 km. Pasivní bezpečnost zvyšují prvky naplněné stlačeným vzduchem rozmístěné okolo posádky ve stylu vozítka NASA Mars Rover. Speciální samostatné závěsy kol All in One zajišťují v jednom celku řízení i pérování.

Cadillac Aera 1.jpg Cadillac Aera 2.jpg Cadillac Aera 3.jpg
Cadillac Aera 4.jpg Cadillac Aera 5.jpg Cadillac Aera 6.jpg
Cadillac Aera 7.jpg

Honda Air

Model Honda Air byl inspirován kolečkovými bruslemi a parašutistickými obleky. Také tato studie má být poháněna stlačeným vzduchem, nádrž zabírá převážnou část zádi. Dojezd má prodloužit částečné doplňování nádrže vzduchem proudícím kolem karoserie během jízdy. Samotné „tankování“ zajistí běžný kompresor na plnění pneumatiku na čerpací stanici. Bezpečnostní struktury zajišťují posádce vysokou míru pasivní bezpečnosti, ale také zážitky z jízdy pod širým nebem. Hmotnost byla omezena použitím speciálních kol bez nábojů a odstraněním těžkých částí běžného pohonného systému.

Honda Air 1.jpg Honda Air 2.jpg Honda Air 9.jpg
Honda Air 3.jpg Honda Air 4.jpg Honda Air 5.jpg
Honda Air 6.jpg Honda Air 7.jpg Honda Air 8.jpg
Honda Air 99.jpg

Maybach DRS

Označení je zkratkou slov Den Riki Sha, jež v japonštině znamenají rikša s elektrickým pohonem. Studie představuje pozoruhodné řešení vajíčkovitě tvarované karoserie s jedinou nápravou. Při stavbě strojů mají být v maximální možné míře používány přírodní materiály a nejnovější poznatky biomechaniky. Maybach DRS je určen především k provozu v městských centrech a osazen elektrickým pohonem s automatickým vyrovnáváním. Autoři konceptu vyzdvihují komfort, v němž bude posádka přepravována a také možnost budoucí malosériové výroby.

Maybach DRS 1.JPG Maybach DRS 8.JPG Maybach DRS 9.JPG
Maybach DRS 2.JPG Maybach DRS 3.JPG Maybach DRS 4.JPG
Maybach DRS 5.JPG Maybach DRS 6.JPG Maybach DRS 7.JPG

Mazda MX-0

Základem studie Mazda MX-0 je sériový roadster MX-5, s nímž sdílí také některé mechanické skupiny, ovšem důsledně zjednodušené. Tento stroj se má začít vyrábět okolo roku 2020 s jeho produkce je předběžně plánována na půl milionu vozů ročně. Mazda zdůrazňuje extrémně nízkou pohotovostní hmotnost a vysoký výkon elektromotorů, což by mělo posádce zajistit velmi svižné a levné svezení. O podrobnostech konstrukce se autoři Mazdy MX-0 nezmiňují.

Mazda MX0 1.jpg Mazda MX0 8.jpg Mazda MX0 9.jpg
Mazda MX0 2.jpg Mazda MX0 3.jpg Mazda MX0 4.jpg
Mazda MX0 5.jpg Mazda MX0 6.jpg Mazda MX0 7.jpg

Mercedes-Benz Biome

Jak již jméno konceptu naznačuje, Mercedes Biome má být extrémně lehký a v nejvyšší možné míře vycházet z přírodních materiálů, což jej má integrovat do celého ekosystému. Soustava Symbiosis získává energii ze slunce a uchovává ji v článcích naplněných kapalinou BioNectra4534 a umožňuje zkompostovat vůz na konci jeho životního cyklu. Struktura vozu je vyrobena z materiálu BioFibre, jenž má být pevnější a lehčí než dosavadní materiály včetně kovů a kompozitů, umožňujícího celému autu během jeho užívání růst. Jedinými exhalacemi je čistý kyslík generovaný spotřebou kapaliny BN4534.

Mercedes Biome 1.JPG Mercedes Biome 8.JPG Mercedes Biome 9.JPG
Mercedes Biome 2.JPG Mercedes Biome 3.JPG Mercedes Biome 4.JPG
Mercedes Biome 5.JPG Mercedes Biome 6.JPG Mercedes Biome 7.JPG

Nissan iV

Studie od Nissan je pohledem do roku 2035, kdy budou elektromobily vypadat zcela jinak než stávající sériový Leaf. Všechny díly budou vyráběny z přírodních zdrojů a při jejich zpracovávání ani v provozu vozidla nebudou vznikat škodlivé exhalace. Prostor pro posádku je vyroben ze speciálního čirého polymeru, jenž je o 99 % lehčí než normální sklo. Zároveň funguje jako účinný fotovoltaický článek, stroj údajně rekuperuje až 60 % kinetické energie. Speciální kola bez nábojů jsou s tělem vozu spojeny magnetickým polem, jež slouží nejen k pohonu, ale též k brzdění, pérování a zatáčení. Soustava aktivního předcházení havárii nahradila těžké prvky pasivní bezpečnosti včetně nárazníků a airbagů.

Nissan iV 01.jpg Nissan iV 09.jpg Nissan iV 10.jpg
Nissan iV 02.jpg Nissan iV 03.jpg Nissan iV 04.jpg
Nissan iV 05.jpg Nissan iV 06.jpg Nissan iV 07.jpg
Nissan iV 08.jpg

Smart 454 WWT

Pohádkově pojatý Smart bude vyráběn inteligentními roboty SGR a jeho pohotovostní hmotnost nepřekročí 450 kg. Rám je vyroben je vyroben z uhlíkových kompozitů, ostatní díly jsou tvořeny rozmanitými materiály vybíranými tak, aby co nejlépe odpovídaly účelu. Okna, blatníky a nárazníky jsou z probarvených a plně recyklovatelných termoplastů, tenká, ale pevná střecha je z recyklovaného textilu. Zajímavé je řešení kol, jejichž konstrukce zajišťuje pérování celého vozu a v případě potřeby umožňuje měnit styčnou plochu pneumatiky s vozovkou. Všechny díly včetně dveří, střechy nebo pohonné jednotky jsou snadno vyjímatelné, což umožňuje nekonečné spektrum individualizace.

Smart 424 WWT 01.JPG Smart 424 WWT 02.JPG Smart 424 WWT 03.JPG
Smart 424 WWT 04.JPG Smart 424 WWT 05.JPG Smart 424 WWT 06.JPG
Smart 424 WWT 07.JPG Smart 424 WWT 08.JPG Smart 424 WWT 09.JPG

Toyota Nori

Konstrukce této studie stmeluje skelet a povrchové díly do jediného celku Podular a je složena převážně z bioplastů a uhlíkových kompozitů. Počet dílů byl pro redukci hmotnosti omezen na minimum, většina povrchu karoserie slouží zároveň jako solární články. Při navrhování tohoto stroje spolu úzce spolupracovali stylisté s konstruktéry, aby vytvořili lehký a do detailu dokonale funkční celek. Vozy s karoserií Podular budou vznikat v pobřežních továrnách a vyráběny mají být převážně z mořských řas, což na rozdíl od konvenčních, na polích pěstovaných materiálů odstraní morálně potravinářský problém. Řidič bude moci elektronicky měnit zbarvení karoserie podle své nálady.

Toyota Nori 1.jpg Toyota Nori 2.jpg Toyota Nori 6.jpg
Toyota Nori 3.jpg Toyota Nori 4.jpg Toyota Nori 5.jpg

Volvo Air

Řeč je o konceptu čtyřmístného vozu pro volný čas lehčího než Formule 1, jenž v provozu nespotřebuje kapku benzínu. Lasturovitě tvarovaná karoserie je vyrobena z uhlíkových kompozitů a stroj se vyznačuje minimálním počtem dílů. Motory na stlačený vzduch se provozem chladí, takže odpadá potřeba chladicího okruhu. Nádoba na stlačený vzduch je situována v podélné rovině vozu, cestující sedí ve dvou řadách zády proti sobě.    

Volvo Air 10.jpg Volvo Air 01.jpg Volvo Air 02.jpg
Volvo Air 03.jpg Volvo Air 04.jpg Volvo Air 05.jpg
Volvo Air 06.jpg Volvo Air 07.jpg Volvo Air 08.jpg
Volvo Air 09.jpg 

Doporučujeme

Články odjinud