17
Fotogalerie

Airbag - razantní záchranář

Airbag letos slaví své třicáté narozeniny. Není přesně vyčísleno, kolik zachránil lidských životů, ale zcela jistě to budou desítky tisíc.

Pokud pomineme neúspěšné pokusy amerického koncernu General Motors v 70. letech, tak první značkou, která zavedla airbagy do sériově vyráběných automobilů, byl Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka představila systém tříbodového bezpečnostního pásu s předpínačem a nafukovacím vakem v březnu 1981 na Ženevském autosalonu v luxusním sedanu Mercedes-Benz Třídy S. Airbag, jemuž je za celou jeho kariéru připisována záchrana tisíců lidských životů, slaví tedy letos své 30. narozeniny.

Pomalé první krůčky

Vynálezci přišli již v 50. letech s myšlenkou nafukovacího „polštáře“, který by při čelním nárazu zachytil směrem dopředu vržená těla osob sedících na předních sedadlech a zabránil tak poranění částí těla v důsledku nárazu do tvrdých dílů v interiéru, ale cesta do sériové výroby byla velmi dlouhá. Bylo nutné vyřešit například způsob detekce nárazu a následného bleskurychlého naplnění airbagu.

462191_788283_4370_3328_95793505c4102_07upr.jpg
Airbag se naplní během několika desítek milisekund od prvního kontaktu vozidla s překážkou.

Zavádění airbagů do sériové výroby bylo proto velmi pozvolné a záviselo na vývoji elektroniky. Rychleji se airbag prosazoval v USA, zatímco v Evropě nabral dech k větším rozmachu až v průběhu 90. let.

Přestože v USA měl být airbag dlouho náhradou bezpečnostních pásů, zůstává „vzduchový“ vak dodnes pomocným zádržným systémem, který se bez kombinace s bezpečnostním pásem může snadno stát zdrojem smrtelného zranění nepřipoutané osoby. Nafukování airbagu je totiž extrémně rychlé a razantní. I proto je více než počet dodávaných airbagů důležité vzájemné sladění všech prvků pasivní bezpečnosti.

Řízená exploze

Ve vyvíječi plynu v podstatě dojde k explozi, která je však důmyslně řízená, aby se airbag nafukoval požadovaným způsobem. Airbagy vyráběné z nylonové tkaniny mají různé tvary a velikosti a při aktivaci jsou naplňovány dusíkem.

Používají se nejrůznější druhy airbagů. Nejčastější jsou čelní a boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, dále okenní airbagy, které chrání cestující na vnějších místech (zpravidla ve všech řadách sedadel), a začínají se prosazovat také kolenní airbagy pro řidiče nebo spolujezdce.

Některé automobilky nabízejí pro své modely navíc boční airbagy pro zadní sedadla. Ojedinělé uplatnění nalezly ovšem i další typy airbagů, například airbag pro zadní okno v Toyotě iQ nebo airbag v bezpečnostním pásu v americkém Fordu Explorer.

462183_788262_4370_3328_95789305c4102_03upr.jpg  462184_788265_4370_3328_95790205c4102_04upr.jpg  462186_788270_4370_3328_95791305c4102_05upr.jpg  462188_788274_4370_3328_95792405c4102_06upr.jpg
462191_788283_4370_3328_95793505c4102_07upr.jpg  462189_788278_4370_3328_95794605c4102_08upr.jpg
DrvrsideAirbag_05upr.jpg  X06AR-CA005upr.jpg  Toyota_iQ_(Toyota_IQ_DPL_Airbag_Rear_v06_13067_upr.jpg
Zentraler_R__cksitzairbag_14227_upr.jpg  InflatSeatBelts_2633upr.jpg  InflatSeatBelts_2653upr.jpg  8149_1_5upr.jpg
437460_716237_3175_3225_14142_CL0589upr.jpg  462165_788212_3543_4257_95774505a4089upr.jpg  462179_788250_2520_3357_95784405c2784_c35399upr.jpg  437517_716409_3157_2203_14181_CL0628upr.jpg

Doporučujeme

Články odjinud