Airbag letos slaví své třicáté narozeniny. Není přesně vyčísleno, kolik zachránil lidských životů, ale zcela jistě to budou desítky tisíc.
Pokud pomineme neúspěšné pokusy amerického koncernu General Motors v 70. letech, tak první značkou, která zavedla airbagy do sériově vyráběných automobilů, byl Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka představila systém tříbodového bezpečnostního pásu s předpínačem a nafukovacím vakem v březnu 1981 na Ženevském autosalonu v luxusním sedanu Mercedes-Benz Třídy S. Airbag, jemuž je za celou jeho kariéru připisována záchrana tisíců lidských životů, slaví tedy letos své 30. narozeniny.
Pomalé první krůčky
Vynálezci přišli již v 50. letech s myšlenkou nafukovacího „polštáře“, který by při čelním nárazu zachytil směrem dopředu vržená těla osob sedících na předních sedadlech a zabránil tak poranění částí těla v důsledku nárazu do tvrdých dílů v interiéru, ale cesta do sériové výroby byla velmi dlouhá. Bylo nutné vyřešit například způsob detekce nárazu a následného bleskurychlého naplnění airbagu.
Airbag se naplní během několika desítek milisekund od prvního kontaktu vozidla s překážkou.
Zavádění airbagů do sériové výroby bylo proto velmi pozvolné a záviselo na vývoji elektroniky. Rychleji se airbag prosazoval v USA, zatímco v Evropě nabral dech k větším rozmachu až v průběhu 90. let.
Přestože v USA měl být airbag dlouho náhradou bezpečnostních pásů, zůstává „vzduchový“ vak dodnes pomocným zádržným systémem, který se bez kombinace s bezpečnostním pásem může snadno stát zdrojem smrtelného zranění nepřipoutané osoby. Nafukování airbagu je totiž extrémně rychlé a razantní. I proto je více než počet dodávaných airbagů důležité vzájemné sladění všech prvků pasivní bezpečnosti.
Řízená exploze
Ve vyvíječi plynu v podstatě dojde k explozi, která je však důmyslně řízená, aby se airbag nafukoval požadovaným způsobem. Airbagy vyráběné z nylonové tkaniny mají různé tvary a velikosti a při aktivaci jsou naplňovány dusíkem.
Používají se nejrůznější druhy airbagů. Nejčastější jsou čelní a boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, dále okenní airbagy, které chrání cestující na vnějších místech (zpravidla ve všech řadách sedadel), a začínají se prosazovat také kolenní airbagy pro řidiče nebo spolujezdce.
Některé automobilky nabízejí pro své modely navíc boční airbagy pro zadní sedadla. Ojedinělé uplatnění nalezly ovšem i další typy airbagů, například airbag pro zadní okno v Toyotě iQ nebo airbag v bezpečnostním pásu v americkém Fordu Explorer.