Také na evropských silnicích se již objeví testovací prototypy autonomních vozidel od Toyoty, respektive Lexusu. Bát se ovšem nemusíte, na řízení vozu bude stále dohlížet posádka z masa a kostí.
Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení na veřejných komunikacích v Evropě. Po úspěšných simulacích a zkouškách na uzavřených trasách tak nyní čekají její systémy autonomního řízení další testy v reálných podmínkách. Na veřejných komunikacích už přitom výrobce zkoušel technologii v Japonsku a USA.
Jako prvním místem pro testování autonomní techniky Toyoty na evropské půdě bude centrum belgického Bruselu. Technikou budou vybaveny jinak sériové kusy Lexusu LS, tedy limuzíny luxusní odnože japonské automobilky. V Bruselu pak čeká autonomní LS pevně stanovená trasa v reálném provozu, na které bude příštích 13 měsíců sbírat tým inženýrů poznatky.
Autonomní Lexusy poznají obyvatele Bruselu podle sestavy senzorů namontovaných na střeše vozidla. Jde například o laserový systém LIDAR, radary, kamery a vysoce přesný systém pro určování polohy. I když však Toyota mluví o svých testovacích Lexusech jako o vozech bez řidiče, veřejnost se nemusí bát.
Na palubě auta bude totiž přítomen řidič, který může kdykoli zasáhnout do řízení, a posádku doplní i pracovník obsluhy, dohlížející na celý proces testování. Toyota tento vůz nasazuje na veřejné komunikace až po měsících důkladných příprav – ověřování systému autonomního řízení, školení řidičů, analyzování tras a jednání s úřady za účelem získání nezbytných povolení.
Toyota je po Volvu další automobilkou, která mluví o budoucnosti dopravy bez mrtvých na silnicích. „Hlavním cílem zkušebního projektu je studovat komplexní a nepředvídatelné lidské chování a jeho dopady na požadavky kladené na systémy autonomního řízení. Konečným cílem Toyoty je nulový počet obětí dopravních nehod,“ uvedl Gerald Killmann, viceprezident pro výzkum a vývoj evropské divize Toyoty.
Projekt však teprve razí cestu mnohem rozsáhlejším zkouškám systémů autonomního řízení. Později chce Toyota do testování zapojit přibližně 1000 řidičů, 100 vozidel a 10 evropských zemí.