Mercedes-Benz představila své nové vidlicové pohonné jednotky s šesti a osmi válci. Downsizing to částečně je, ale ne až tak krutý.
Ani houstnoucí bitva o snižování emisí nás zřejmě v blízké budoucnosti zcela nepřipraví o výkonné víceválcové motory, i když i jejich objem a počet válců bude očividně postupně klesat. Také konstruktéři značky Mercedes-Benz v tomto ohledu dělají, co je v jejich silách, aby jejich pohonné jednotky byly výkonné, ale zároveň zůstaly „zelené“, samozřejmě hlavně na papíře.
Příkladem mohou být dva nové zážehové motory, šestiválec je v porovnání se svým předchůdcem o 38 koní silnější a takřka o čtvrtinu hospodárnější, osmiválec pak nabízí o 43 koní více než dosud a relativní úspora paliva má v tomto případě činit 22 %. V obou případech se počítá s alternativní zástavbou do hybridní pohonné soustavy.
Pohonná jednotka 3,5 V6 dokonce ani neztratila na objemu, ale je naladěna na 306 koní (225 kW, o 25 kW více než dosadavní V6 tohoto objemu) a dosahuje nejvyššího točivého momentu 370 Nm (o 20 Nm více než dosud) v rozmezí od 3 500 do 5 250 ot./min. Její průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu má ve vozu třídy S činit pouhých 7,6 l/100 km (o 24 % lepší číslo než doposavad).
Těchto parametrů bylo dosaženo pomocí přímého vstřikování benzínu třetí generace s vícenásobným vstřikem pomoci piezoleketrických vstřikovačů, dvojicí zapalovacích svíček na válec, odlišným způsobem hoření paliva a snížením tření na blíže neurčených částech motoru. Použit byl též systém start/stop pro automatické zhašení a startování motoru při zastavení vozu. A ještě jedna poznámka, úhel rozevření řad válců se zmenšil z 90 na 60 stupňů.
Z těchto informací patrné, že motory s vnitřním spalováním mají stále co nabídnout a jejich další vývoj je i nadále možný. Výrobce zatím neuvedl, kam všude by tento motor chtěl instalovat, ale s jistotou se objeví v řadě S a CL ještě letos na podzim.
Osmiválec disponuje zdvihovým objemem 4 662 ccm a ve výrobě nahradí dosavadní jednotku 5,5 l (instalovanou např. v modelu CL 500), zde už jde tedy o downsizing v jeho ryzí podobě. Krom nižšího objemu totiž bude disponovat dvojitým přeplňováním a přímým vstřikováním, a tak není dívu, že jeho výkon narostl na 435 koní (320 kW) a i přes citelný pokles objemu (bezmála o litr) poskočila špička točivého momentu z 530 na 700 Nm, tedy o 32 % se spičkou v 1 800 ot./min. V rozmezí od 1 600 do 4 750 ot./min. dává motor 600 Nm, a tak má řidič k dispozici i adekvátní dávku koní.
Předchozí generace pod kapotou modelu CL 500 vykazovala průměrnou spotřebu paliva 12,3 l/100 km, nový motor ji však má snížit na 9,5 l/100 km (emise CO2 mají klesnout z 288 na 224 g/km). Zde už je třeba na rozdíl od upraveného šestiválce dodat, že jde o laboratorní čísla a v reálu budou při využívání alespoň významné části dostupného výkonu zásadně vyšší.
Mercedes-Benz povahu této jednotky přirovnává k atmosféricky plněnému motoru s objemem 7 l, tedy s výjimkou spotřeby paliva, která je nižší na papíře, ale bude mnohem vyšší v realitě. Tento osmiválec se v sériové výrobě objeví též koncem tohoto roku, a to pod kapotami modelů S a CL, čímž se zařadí do nové rodiny motorů zahrnující i novou jednotku AMG M157 s objemem 5,5 l a výkonem 571 koní (418 kW), která se má ještě letos představit ve voze S63 AMG.
Závěrem už jen dodejme, že nové motory se budou vyrábět v továrně v Cannstattu, jež otevřela své brány v roce 1997 a rozkládá se na ploše 150 000 m2.
Nové motory Mercedes 4,6 V8 biturbo a 3,5 V6