V rámci rozšiřování nabídky sportovních audi s písmenem S v názvu jsme se dočkali i modelu SQ8 TDI. Je to sice pět metrů dlouhé SUV, zatáčky ale zvládá jako kompaktní hatchback!
Globální poptávka po výkonných autech je vysoká, a tak výrobci postupně rozšiřují jejich nabídku. V posledních letech jsme se dočkali nových zástupců divize Mercedes-AMG i BMW M. Pozadu nezůstává ani Audi, které letos významně expanduje svoji řadu S. Na její vrchol se zatím usazuje Audi SQ8 TDI.
Jak z názvu vyplývá, v jeho útrobách se objevuje vznětový agregát. Poptávka po naftě sice klesá i v Evropě, kvůli stále přísnějším emisním normám jsou ale tyto jednotky pro výrobce stále potřebné – nižší spotřeba se rovná méně vypouštěných škodlivin. Čtyři kruhy mají navíc za to, že se nafta hodí i do sportovně laděných modelů.
Naftové srdce
A tak se SQ8 TDI dočkalo nejsilnějšího turbodieselu na trhu, vidlicového osmiválce 4.0 TDI, který je v tomto případě naladěn na 320 kW a až závratných 900 Nm. Motor známý z SQ7 je hned třikrát přeplňovaný, dvě sekvenčně pracující turbodmychadla (větší se aktivuje až při 2200 min-1) doplňuje elektřinou poháněný kompresor, uložený v obtokové části za chladičem stlačovaného vzduchu, který má za úkol eliminovat prodlevu turbodmychadla.
Na rozdíl od SQ7 je však SQ8 TDI mild-hybridem, pohonné ústrojí dále využívá řemenem poháněný startér-generátor, elektrickou síť s napětím 48 V a lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,5 kWh, do něhož se ukládá energie získaná rekuperací při zpomalování. SQ8 tudíž zvládne jet při uvolnění plynového pedálu se zcela vypnutým spalovacím motorem, a to až po dobu 40 sekund, při rychlosti 55 až 160 km/h. Právě mild-hybridní ústrojí představuje jeden z důvodů, proč je SQ8 TDI těžší než 2345 kg vážící SQ7 (finální hmotnost bude ještě upřesněna) spolu s výztuhami v bezrámových dveřích a bohatší základní výbavou.
Motor je perfektně odhlučněn a za konstantní rychlosti ho neuslyšíte. Ve sportovním módu je však jeho zvuk příjemně dobarven a uvnitř vnímáme hutné tóny. Ve středním pásmu otáček táhne jako lokomotiva, v nízkých otáčkách si však přece jen povšimnete menšího elánu. Osmistupňový automat v oblouku obvykle otálí s podřazením, a tak vám ve výjezdu najednou chybí potřebná síla. Řešením je tak manuální pokyn páčkou pod volantem, na nějž převodovka hbitě reaguje. Jinak ale osvědčené samočinné převodovce od ZF není co vytknout, řadí rychle a jemně.
Nečekaně hbitý
Největší slova chvály ale máme na jízdní vlastnosti. SQ8 TDI jsme vodili po silničkách ve francouzských Pyrenejích k průsmykům Col d‘ Aubisque a Col du Tourmalet, známých z Tour de France. S tratěmi vhodnými spíše pro hothatch než pět metrů dlouhé SUV se SQ8 TDI popasovalo se ctí. Projevilo se na nich nečekaně hbitě a agilně.
Ovladatelnosti náramně pomáhá příplatkové natáčení zadních kol a sportovní diferenciál s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola. Benefitem v obloucích je i elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci bočního náklonu využívající na obou nápravách elektromotor vložený mezi obě části stabilizátorů.
Důmyslný podvozek s pětiprvkovým zavěšením vpředu i vzadu a pohonem všech kol, standardně rozdělujícím hnací sílu v poměru 40:60 mezi nápravy, navíc mohou doplnit také karbon-keramické brzdy. Přestože brzdí skvěle a nevadnou, přece jen si při prudkém zpomalování uvědomíte hmotnost SUV. Je to ale i tím, že skvěle maskuje, a tak s ním do zatáčky mnohdy najíždíte mnohem vyšší rychlostí, než byste si přáli.
SQ8 TDI každopádně funguje nejen jako sportovec, ale i pohodář. Přepněte jej do komfortního režimu a je z něj prakticky obyčejné auto s poddajným podvozkem a skvělým odhlučněním.
Audi Q8: Technická data a ceny nabízených verzí |
Motor |
45 TDI quattro |
50 TDI quattro |
55 TFSI quattro |
SQ8 TDI |
Zdvihový objem [cm3] |
2967 |
2967 |
2995 |
3956 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
8/4 |
Největší výkon [kW/min] |
170/3250-4750 |
210/3500-4000 |
250/500-6400 |
320/1250-3250 |
Točivý moment [N.m/min] |
500/1750-3250 |
600/2250-3250 |
500/1370-4500 |
900/- |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
8A |
Maximální rychlost [km/h] |
233 |
245 |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
7,1 |
6,3 |
5,9 |
4,8 |
Komb. spotřeba[l/100 km] |
6,4-6,7 |
6,8 |
8,9-9,1 |
- |
Základní cena [Kč] |
1.858.900 |
1.945.900 |
1.980.900 |
- |
Autor: David Bureš