Tradiční značení sportovních vozů ST u Fordu dostalo před nedávnem nový rozměr. Poprvé se pod těmito písmeny skrývá naftový motor.
Kapitoly článku:
Ještě v nedávné době bylo téměř nemyslitelné, aby automobilky nasadily na modely s naftovým motorem své sportovní logo. Velká obliba těchto motorů však donutila dívat se na trh novým pohledem. Zákazníci žádají úsporné naftové motory, ovšem nechtějí přijít o sportovní styling, nebo vlastnosti. Často se tak můžeme setkat s naftovými sportovními verzemi, které se od původních benzínových liší pouze pod kapotou.
Přesně takové je i Mondeo ST TDCi. Paket, který ještě do nedávná náležel pouze šestiválcovému ST220, je nyní k mání i v kombinaci naftového motoru. Pokud si tedy chcete dopřát sportovní vzhled a naladění a přitom chcete šetřit peníze za palivo je tento model stvořen přímo pro vás. Jaké ale je ostré ST v kombinaci s naftovým motorem. A jak se chová ve spojení s kombíkem?
Stále moderní
Ani dlouhá léta prodejů Mondeu neubrala na dominantním vzhledu a ve svém segmentu patří k vozům s velkou muskulaturou. Jasně dává najevo, že je opravdu velký a to nejen svými vnějšími rozměry, ale dává tušit, že velký je i uvnitř. Díky svým ostřejším hranám působi dospěle.
Mondeo působí dospělým dojmem a dává najevo své rozměry.
Mondeo svými rozměry patří ve svém segmentu k největším vozům. Kombi měří na délku 4 804 mm, na šířku 1 812 mm a na výšku 1 441 mm. Také rozvor, který výrazně ovlivňuje vnitřní prostor, patří k největším. Jeho hodnota je 2 754 mm.
Mondeo ST TDCi se od svého benzínového sourozence vthledově téměř vůbec neliší. Přední část vozu s klasickým nárazníkem a typickou mřížkou chladiče jsou totožné. Také 18" kola z lehké slitiny si naftové kombi přivlastnilo.
Styling testovaného Mondea vychází z benzínového ST220.
První změnou naftového rychlíku lze najít na druhé straně vozu. Zde totiž chybí, pro ST220 typické, koncovky výfuku. Naftová verze se musí spokojit pouze s klasickou, k zemi zahnutou, koncovkou. Je to trochu škoda.
Naftovému Mondeu chybí důstojnější a sportovnější koncovky výfuku.
Zadní parkovací senzory jsou u Mondea až příliš nápadné, jejich lepší zakomponování do nárazníku by nebylo od věci. Přestože jsou lakovány do barvy vozu, nevšimnout si jich i při letmém pohledu nejde.
Čidla parkovacího systému jsou až příliš nápadná.
S vypouklými lemy blatníku přišel Ford již před léty a jejich přítomnost na Mondeu je na místě. Opticky vůz rozšiřují a spolu s dalšími sportovně laděnými prvky vytváří celistvý vzhled.
Opritcké prvky Mondeu sedí a umocňují sportovní ambice.
Příslušnost ke sportovně laděné verzi pak dokládá dvojice písmen "ST". Nenajdete zde ovšem po vzoru benzínového modelu i štítek s číslem. Osamocené písmenka značí pouze stupeň výbavy s naftovým motorem.
Není ST jako ST, u nafty najdete označení TDCi.
Nové detaily
Interiér Mondea je za roky prodejů poměrně znám, a tak není třeba zacházet do větších detailů. Spojení Mondea a výbavy ST však přináší určitá specifika, která, dle mého názoru, dnes již postarší provedení interiéru provětrala.
Klasický poskládaný středový panel u výbavy ST doplněn pouze o specifické dekorativní prvky, které v kontrastu s tmavým čalouněním prosvětlují interiér. K Mondeu dnešní generace patří bezesporu analogové hodiny a také dnes již výjimečně umístěné ovládání zpětných zrcátek. Středový panel je osazen ventilací a klimatizací a testovaný vůz i navigací. Ta je bohužel, ještě ze starých dob, umístěna až úplně dole a její ovládání během jízdy není moc příjemné. Také velké množství různých tlačítek bezpečnosti nepřidá.
Klasický středový panel dostal příjemné dekorace.
Čtyřramenný kožený volant s logem ST padne výborně do ruky. Povrchová úprava by si zasloužila nejlepší známku a také průměr volantu s tloušťkou věnce odpovídají zaměření vozu. Trochu diskutabilní je ve sportovním voze provedení přístrojového panelu. Ten sice obsahuje všechny potřebné ukazatele, ale mnoho volných ploch a vcelku nudné dekorování emocím nepřidá. V jednoduchosti je ale vždy trochu krásy.
Výborný volant a za ním schované nudné ukazatele.
Mezi klasické prvky výbavy patří bezesporu analogové hodiny nad středovým panelem a také vyhřívaní předního skla. V něm najdete velké množství drobných drátků, které vám při špatném počasí pomohou mj. omlžením nebo s odmrazením. Za jízdy si jich vůbec nevšimnete, pouze v noci se vám budou zdát pouliční světla trochu rozmazaná.
Analogové hodiny a vyhřívané přední okno patří neodmyslitelně k Mondeu.
Výbava ST s sebou přinesla některé typické prvky. Kožený volant, hlavici řadičky a také madlo ruční brzdy. Vše je efektně sešito červenou nití. Ford také nezapomněl na loga ST, která najdete na volantu a na prazích dveří.
Sportovní nádech v podání černé kůže s červeným kontrastním sešitím.
Přestože nabízí Mondeo opravdu velký ložný prostor, v oblasti odkládacích schránek a úložných prostorů patří spíše k průměru. Nabízí pouze klasické místa ve dveřích, před spolujezdcem a pak v loketní opěrce.
Úložných a odkládacích prostorů v Mondeu moc nenajdete.