24
Fotogalerie

Peugeot 205 GTI (1984): malý expres slaví třicátiny

V galerii význačných třicátníků pokračujeme obnovenou premiérou francouzského modelu Peugeot 205 GTI, jenž ovlivnil vývoj vozů své kategorie na desítky let dopředu…

Kapitoly článku:


Důležitý krok

Původní Peugeot 205 GTI byl odhalen v roce 1984 s atmosféricky plněným čtyřválcem 1,6 l (XU5J) s výkonem 105 koní (77 kW), později přibyla varianta 1,9 l (XU9JA) se stejným vrtáním naladěná až na 128 koní (94 kW). Právě základní krátkozdvihová „šestnáctistovka“, která byla v roce 1987 opatřena modernější hlavou z XU9JA s většími ventily, se však zapsala do povědomí tehdejších řidičů jako mimořádně točivý a zábavný motor.

Tolik stručně k úvodu pro dnešní článek. Rok 1984 byl bohatý na řadu významných premiér a my jsme vám dosud představili různorodé modely Mercedes-Benz W124, Lancia Thema, Volkswagen Passat Syncro, Opel Kadett E i Wartburg W353. I když dnes kategorie „hot hatch“, tedy kompaktních vozů s jízdními výkony na úrovni modelů o několik tříd výše, nabízí širokou škálu variant, v první polovině osmdesátých let patřila k popelkám.

Jedním z prvních vozů, jež dláždily cestu k nástupu hot hatchů dnešního střihu, patří bezpochyby právě Peugeot 205 GTI. Tento model zaznamenal významné úspěchy jak u běžných motoristů, tak v adaptacích pro sportovní podniky nejrůznějších druhů. Ještě před pěti lety to vypadalo, že Peugeot tradici svých GTI opustí, ale naštěstí k tomu nedošlo, a tak jsme pro vás mohli otestovat nový Peugeot 208 GTi. Jistě, stylově možná poněkud „zženštělé“, ovšem na silnici velmi zábavné auto...

Peugeot 205 GTI v roce 1984

Jako obvykle se budeme soustředit na originální provedení a jeho specifikace, v nichž nastoupilo svého času do prodejů. Velmi zdařilý kompakt Peugeot 205 byl představen v roce 1983 a pro jeho kvality mu jen velmi těsně uniknul titul Auto roku 1984 (COTY). S ohledem na rozšiřování nabídky typů této čerstvé řady Peugeot představil už o rok později sportovně zaměřené, třídveřové provedení 205 GTI, jež v kategorii vozů s délkou karoserie pod 4 m patřilo v té době k nejrychlejším a nejhbitějším.

1984 Peugeot GTi (8) 2.jpg1984 Peugeot GTi (9) 2.jpg1984 Peugeot GTi (7).jpg
Peugeot 205 GTI ve svém původním provedení

Oproti do té doby dostupným verzím zavedlo nové GTI třídveřovou karoserii, jež zároveň přinesla utěsněné okraje masky chladiče, s ohledem na omezení odporu vzduchu upravené zpětné zrcátko, přepracované těsnění dveří a decentní přítlačnou plochu nad zadním oknem, jíž by se dnes řeklo „spoiler“. Vozy Peugeot 205 GTI vynikaly na první pohled také plastovými nástavci blatníků, které by dnes nejspíš budily dojem nějakého „crossoveru“. Opticky byly zapojeny do průběžného celku s ochrannými pásy v náraznících a na bocích karoserie.

1984 1.jpg1984 2.jpg
Interiér se dočkal rozměrných předních sedadel a bohatě vybaveného přístrojového štítu

Obdélníkové svítilny v předním nárazníku zprvu možná překvapivě nesloužily jako mlhovky, ale jako pomocná dálková světla. Model 205 GTI vycházel ze špičkového pětidveřového provedení 205 GT a ve standardní výbavě k němu přidával třeba zatmavená okna nebo uzamykatelné víčko palivové nádrže, nabízené jinak pouze za příplatek. Díky částečnému zinkování karosářských dílů, ochranné vrstvě PVC na zvlášť exponovaných místech a dalším opatřením Peugeot už tehdy nabízel šestiletou záruku na neprorezivění karoserie.

Sportovní interiér

Přední sedadla měla výrazné anatomické tvarování a přístup k sedadlům zadním usnadňoval specifický způsob jejich závěsů, takže se nesklápěly jen jejich opěráky, ale celá sedadla jako celek na složitém paralelogramu, přičemž se po návratu do původní polohy nezměnilo ani jejich výchozí nastavení. Ovládací mechanizmus byl snadno přístupný i pro pasažéry sedící na zadních sedadlech. Upravená palubní deska dostala bohatě vybavený přístrojový štít.

1984 Peugeot GTi (2).jpg1984 Peugeot GTi (10) 2.jpg1984 Peugeot GTi (4).jpg
Při pohledu na palubní desku si všimneme hlavně nového volantu a digitálních hodin na středové konzole

Dominovaly mu velké stupnice tachometru a otáčkoměru uprostřed doplněné nejdůležitějšími kontrolkami a po stranách pak tlakoměrem mazání a palivoměrem vlevo a teploměry oleje a chladicí kapaliny vpravo. Středové konzole se svislými táhly ovládání ventilace vévodily digitální hodiny, níže se pak nacházely prostor pro instalaci rádia a rozměrná schránka pro odkládání drobností.

Jak bylo naznačeno v úvodu, o pohon se postaral zážehový, před přední nápravou příčně usazený řadový čtyřválec XU5J převzatý z většího typu Peugeot 305 GT, přičemž oproti ostatním verzím řady 205 byl směrem vzad skloněn nikoli o 72, ale jen o 30 stupňů. Standardem jednotky OHC 1,6 l se stalo elektronicky řízené nepřímé vstřikování paliva Bosch L-Jetronic, přičemž pečlivé odladění samostatných sacích kanálů přispělo k tomu, že 95 % špičkové hodnoty točivého momentu (max 132 Nm) bylo k dispozici od 2 700 do 5 500 ot./min.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud