78
Fotogalerie

Test ojetiny Nissan Qashqai: (staro)nová dimenze městského cestování

V době premiéry zcela nové generace řady Nissan Qashqai jsme pro vás vyzkoušeli jeden z prvních vozů generace původní. Tu v pozici výběhové řady čeká na trhu s ojetinami druhá míza.

Kapitoly článku:


Nový úkol

Kompaktní vozy SUV mají stále více příznivců pro cesty po městě a jeho blízkém okolí. Ačkoli řada z motoristů nad těmito auty stále jen nevěřícně kroutí hlavou, nelze jim upřít pohodlnější nastupování či vyšší posaz přinášející posádce lepší rozhled. Mezi neoblíbenější vozy této třídy u nás patří tradičně Nissan Qashqai, který jsme pro vás v době jeho premiéry testovali ve verzích Nissan Qashqai 2,0i a Nissan Qashqai 1,5 dCi.

IMG_1983.JPGIMG_1987.JPGIMG_1990.JPG
Vyzkoušeli jsme pro vás první generaci řady Nissan Qashqai v její původní podobě

Teprve před několika týdny jsme vám představili zcela novou generaci modelu Nissan Qashqai, jenž právě vstoupil na český trh. Jen pro zajímavost: jeho cena začíná na částce 444 900 Kč, což je o plných 87 000 Kč méně, než stál nejlevnější Qashqai první generace v únoru 2007, kdy se u nás začal prodávat! S nástupcem Qashqaie II lze předpokládat, že ceny ojetin první generace poklesnou, což umožní nákup i těm, kteří by donedávna na takový vůz ani nepomýšleli.

Automobilka Nissan patřila k těm, které včas a správně odhadly potenciál bující kategorie SUV. Ve druhé půli první dekády třetího tisíciletí tak nabízela širokou škálu různých SUV a off-roadů včetně řad X-Trail, Patrol, Pathfinder/Navara nebo Murano, nicméně klasická osobní auta už tehdy u Nissanu v tichosti ustupovala do pozadí.

Na evropskú notečku

Nissan Qashqai se u nás začal prodávat s příchodem jara roku 2007. Podivné jméno si prý jeho tvůrci vypůjčili od kočujícího kmene z jihozápadního Íránu a vůz stanul na podlahové plošině C konsorcia Renault/Nissan, která v té době již sloužila v řadě vesměs zámořských vozech Nissan, ale také třeba v Renaultu Mégane II z roku 2002, přičemž Qashqai (P32L) dostal její v té době nejkratší podobu s rozvorem náprav 2 630 mm.

IMG_2005.JPGIMG_1993.JPGIMG_2008.JPG
Nissan Qashqai byl navržen v Evropě pro evropské zákazníky

Kompaktní Nissan vznikl výhradně pro potřeby evropských zákazníků. Do vzhledu Qashqaie vtiskl tým šéfstilisty Stephana Schwarze z londýnského oddělení Nissan Design Europe prvky z většího Nissanu Murano či Infiniti FX, přičemž technickou stránku vyřešili pánové Nissan Technical Centre Europe v britském Cranfieldu. Zážehové motory pro Qashqai dodal sám Nissan (HR16DE, 1,6 l/84 kW, a MR20DE, 2,0 l/103 kW), diesely pak nasadil Renault (K9K, 1,5 dCi/78 kW, a M9R, 2,0 dCi/110 kW).

S motory 1,6i a 1,5 dCi byl Qashqai k mání s pohonem předních kol, i sám Nissan v době premiéry této řady tvrdil, že vozy stavěl hlavně pro městský provoz, nikoli tedy primárně pro výlety do terénu. Oba větší motory pak byly kombinovány s připojitelným pohonem všech kol. Facelift z roku 2010 přinesl změny na karoserii i v jejím interiéru, ve stejné době oslavil premiéru také menší Nissan Juke, u nějž tvůrci popustili uzdu fantazii, a tak vznikl vůz, jenž v evropské produkci zanechal výrazný otisk.

Zkoušený vůz

K testu jsme vybrali technicky základní provedení se zážehovým motorem 1,6 l, pohonem předních kol a manuálně řazenou, pětistupňovou převodovkou. Co jeho první majitel ušetřil na mechanice, to se nezdráhal investovat do výbavy, jejíž rozsah jsme tak hodnotili jako nečekaně velký.

IMG_1984.JPGIMG_2070.JPGIMG_2063.JPG
K testu jsme převzali vůz s řádně vedenou servisní knížkou a se snadno dohledatelnou historií

Mezi jejími prvky stojí za zmínku například jednodílná, pevná skleněná střecha s elektricky ovládanou záclonkou, dvouzónová samočinná klimatizace, kamarád do deště (rozuměj dešťový senzor), multifunkční volant s tempomatem nebo vestavěná multimediální soustava s Bluetooth, dotykovým displejem a navigací s mapovými podklady na SD kartě.

Vůz na snímcích byl jako nový koupen v roce 2009 u jednoho z brněnských dealerů, v době testu měl najeto necelých 52 000 km a opatřen byl řádně vedenou servisní knížkou. Během našich jízdních zkoušek jsme na voze nezjistili závady ani známky rozsáhlejší havárie. Úplně bez problémů ale tento Qashqai nebyl.

IMG_2007.JPGIMG_2009.JPGIMG_2000.JPG
Snad až na důlek v zadním víku jsme na voze nenašli výraznější oděrky

Zvláště za chladného počasí a při pomalém manévrování vrzalo v rejdech řízení, což je typickou potíží vozů této řady, jež spočívá v nevhodně zvoleném materiálu horních lůžek tlumičů vzpěr McPherson na přední nápravě. Nepříjemná byla manipulace s výklopným zadním víkem. Slabé vzpěry vyžadovaly přemlouvat víko k plnému otevření, naopak při zavírání s ním bylo třeba výrazně „říznout“, aby zámek zaskočil.

Hlučnější (rozuměj slyšitelná) převodovka i akustické rázy od zadních kol, to jsou zřejmě spíše konstrukční rysy auta než závady či důsledky předčasného opotřebení, protože jsme je zaznamenali už kdysi při jízdách s novými auty.

Nissan Qashqai 
Rok výroby2009
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)289 999 Kč
Původ:ČR
Servisní kniha:Ano
Stav tachometru:53 000 km
Další záznamy: 
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuABS, ESP, TCS
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x
El. ovládání zrcátekAno, vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., dvouzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaNe
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníNe
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaNe
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, s kamerou
Start/stop systémNe
MetalízaAno

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud