36
Fotogalerie

Jaguar XKR: perla sportovního luxusu (představení)

Jaguar XK se konečně dočkal i své vrcholné verze. XKR se může pyšnit velkým výkonem a výbornou dynamikou.

Model XKR vychází z luxusního coupé XK, který ve své nove generaci přišel na trh před relativně krátkou dobou. Je především řešením pro ty, kterým v klasickém XK chybí oslnivý výkon. Spojuje v sobě tradiční tvary tohoto modelu, které vychází z minulosti s nejmodernějšími technologiemi, kterými disponuje Jaguar. To vše je zabaleno v notné dávce luxusu a stylu.

Tip: Představení a jízdy dojmy z nového sportovního Jaguaru XK si můžete přečíst zde.

Sportovní vzhled

Proti modelu XK se vrcholná verze odlišuje několika drobnými detaily, které ovšem výrazně přidávají na dravosti a sportovním duchu. Základem pozměněné vizáže je nový přední nárazník s velkým nasávacím otvorem pro lepší přívod vzduchu k chladičům. Ten pak doplňují hliníkové větrací otvory na bocích vozu a také otvor pro přívod vzduchu v přední kapotě. Vnější design je poté doplněn několika detaily z hliníku a také novými 19", resp. 20" koly z lehké slitiny.

XKR_01.jpgXKR_02.jpgXKR_04.jpg

Proměny se dočkal také luxusní interiér, kde došlo ke změnám pouze v ohledu na umocnění sportovního pocitu. Zákazník si může vybrat z několika druhů dekorací, kterým ovšem vládne opět hliník. Jiné jsou také sportovní sedačky, které jsou konstruovány tak, aby poskytly ještě větší zážitek a usnadnily ovládání vozu tím, že řidiče udrží v jakékoli situaci v té správné poloze.

XKR_05.jpg XKR_06.jpgXKR_09.jpg

Hliníkový skelet verzí kupé i cabrio nového vozu řady XKR je výrazně lehčí a tužší než ocelový model, který nahrazuje. Skelet verze kupé je v porovnání s předchozím modelem XK tužší o 30%, zatímco verze cabrio dokonce 40%. V důsledku toho dosahuje XKR rychlejší akcelerace než předchozí model a zároveň nabízí vysokou bezpečnostní úroveň, snížený přenos hluku a vibrací a zlepšenou jízdní charakteristiku. V případě verze cabrio je hmotnost prázdné karoserie pouhých 287 kg, což je oproti předchozím vozům řady XKR o 19% méně.

XKR_16.jpgXKR_17a.jpgXKR_17b.jpg

Motor a dynamika

Písmeno "R" na konci názvu modelu značí, že se jedná o vrcholnou verzi. U Jaguaru bývá dobrým zvykem osadit osmiválec kompresorem a získat tak potřebné kilowaty. Stejně tak je tomu i u modelu XK, který Jaguar standardně osazuje osmiválcovým agregátem o objemu 4,2 litru.

V modelu XKR dostal navíc kompresor a jeho výkon se vyšplhal na slušných 309 kW (420 k) při 6 250 ot./min, což je o 120 koní více, než kolik nabízí základní model XK. Točivý moment dosahuje hodnoty 560 Nm při 4 000 ot./min. O přenos výkonu na zadní kola se stará špičková šestistupňová sekvenční převodovka Jaguar Sequential Shift s možností ručního řazení "pádly" pod volantem.

Jaguar XKR zvládne sprint na stovku za 4,9 s (Cabrio za 5 s) a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Nutno podotknout, že bez omezovače by nebyl pro XKR problém atakovat hranici tří set kilometrů v hodině.

XKR_32b.jpgXKR_33.jpgXKR_34.jpg

Převodovka

Jaguar je na svou převodovku s označením Sequential Shift velmi pyšný a má být proč. Převodovka totiž v sobě kombinuje rychlost a ovladatelnost klasické sekvenční převodovky s komoftem klasického automatu.

Automatizovaná manuální převodovka přerušuje při změně rychlostního stupně plynulost točivého momentu – při uvolnění spojky – hnací ústrojí Jaguaru udržuje plynulost točivého momentu i během změny rychlostního stupně. Následkem toho je řazení  velmi rychlé a také velmi hladké.

Změna rychlostního stupně trvá od okamžiku, kdy řidič pohne řadící páčkou až do chvíle dokončení řazení, necelých 600 milisekund. Srovnávací testy systému Jaguar Sequential Shift s konkurenčními automatickými převodovkami ve stejné třídě, které byly realizovány, ukázaly, že tento systém je rychlejší, než u konkurence. Změna rychlostního stupně je oproti standardním automatikám rychlejší o 400 milisekund, popřípadě o 100 milisekund při srovnání s automatizovanými manuálními systémy.

Tři režimy převodovky dávají umožňují zvolit právě takový jaký řidič v daný okamžik potřebuje. Pro běžné jízdní podmínky je k dispozici automatický režim Drive, který se chová jako běžný automat a poskytuje maximální komfort řazení na úkor jeho rychlosti.

V režimu Sport software pozmění nastavení převodovky a ta reaguje dynamičtěji a rychleji. Mírně se také sníží komfort při řazení. Systém v tomto režimu také monitoruje, zda vůz nejede zrovna v zatáčce a pokud vyhodnotí, že ano, počká se zařazením až do výjezdu.

Třetím v řade je režim Manual, který již klade maximální důraz na rychlost řazení. Řidič v tomto režimu plně ovládá převodovku, která reaguje pouze na jeho pokyny a to v jakémkoli okamžiku. Tento režim je vhodný pro opravdu ostrou jízdu, kdy řidič nevyžaduje přílišný komfort při řazení. Převodovka se v tomto režimu chová jako běžná sekvenční převodovka.

XKR_25.jpgXKR_27.jpgXKR_28.jpg

Podvozek

Celý podvozek modelu XKR doznal proti verzi XK podstatného vylepšení. Sportovnímu vyžití přispívá modifikovaný podvozek, zavěšení a brzdy.

Tuhost předních pružin se proti verzi XK zvýšila o 38 procenta a zadních o 24 procent. Tím se výrazně eliminovaly náklony vozy při ostrých průjezdech technickou tratí a zlepšila se tak jistota při ovládání. Pro maximální souznění řidiče a vozidla pomáhá i upravený posilovač řízení Servotronic, který byl inovován jak po mechanické, tak po elektronické stránce. Posilovač nyní poskytuje daleko více údajů o situaci pod koly.

Dobré ovladatelnosti a řízení pomáhá i upravený systém regulace jízdní stability se systémem regulace trakce (Trac DSC). Celý systém byl překalibrován a upraven k potřebám modelu XKR. Systém zasahuje do řízení až při opravdu krajních situacích. 

XKR_21.jpgXKR_22.jpg XKR_24.jpg

XKR_18.jpg XKR_19.jpgXKR_20.jpg

XKR_13.jpgXKR_14.jpgXKR_15.jpg

XKR_37.jpgXKR_39.jpgXKR_40.jpg 

XKR_10.jpgXKR_11.jpg XKR_12.jpg

XKR_29.jpgXKR_30.jpgXKR_32a.jpg 

XKR_35.jpgXKR_36a.jpgXKR_36b.jpg 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud