Malý Ford se nedávno představil v nové generaci. Jak funguje ta předchozí, využívající stejný technický základ?
Kapitoly článku:
Ford Fiesta netřeba dlouho představovat. Aktuálně je s námi v sedmé generaci, přičemž ta první zamířila k zákazníkům už v roce 1976. Měla být levnější alternativou escortu, která zároveň nabídne více prostoru, než konkurence. Montáž od počátku probíhala kromě Británie a Německa také ve španělské Valencii. Ostatně i název - v překladu označující večírek nebo oslavu - pochází ze španělštiny.
Fiesta byla trefou do černého a od počátku se stala jedním z nejprodávanějších evropských vozů, mezi které patří dodnes - doposud se prodalo přes šestnáct milionů kusů.
My se zaměříme na šestou generaci, označovanou též jako Mk7. Nejedná se o chybu, výrazně modernizované čtvrté provedení totiž značka nazvala Mk5. Ostře tvarovaná pátá generace je tedy Mk6.
Naše šesté provedení Mk7 ukázal Ford na frankfurtském autosalonu roku 2007 s dovětkem, že jde o první novodobý globální model. A skutečně, produkce se rozeběhla nejen v evropských závodech, ale také v Číně, Brazílii, Thajsku, Vietnamu, Rusku a Mexiku.
Kontroverzní je především příď vozu. Vzhled testovaného vozu doplňovalo zadní křídlo a neoriginální litá kola Dotz .
Dynamickými liniemi způsobil vůz rozruch, překvapil také neortodoxní interiér s vystrčenou středovou konzolou. Mezi novinky u modelu patřilo bezklíčkové zapalování, možnost bezzátkového tankování, nebo tlumené osvětlení interiéru.
V roce 2013 pak přišla modernizovaná verze, která kromě výrazně přepracované a elegantnější přídě nabídla také hodnotnější interiér a nové motory. Důležitý je především příchod jednotek EcoBoost - nejen litrového tříválce, ale zejména šestnáctistovky. Motor s výkonem až 197 koní se dostal výhradně do ostrého provedení ST.
Ford Fiesta v tuzemsku vždy patřil mezi nejžádanější malé ojeté vozy. Nabídka je tedy velmi bohatá, přičemž ceny startují asi na osmdesáti tisících korun.
Co je klíčové?
- Velká část ojetin je z dovozu, nechte si prověřit původ
- Drobné nedokonalosti jsou zde normální
- Do města bohatě stačí základní motorizace
- Rozšířené jsou i servisně náročnější diesely
- Zaměřte se na stav převodovky
Fordy obecně nebývají vnímány jako vzor kvality. Sem tam odstává nějaká lišta, uvnitř upadne kousek plastu, jinde vykukuje rez... Drobné nedokonalosti trápí i fiestu. V interiéru občas něco rachotí, brzdy pravidelně vypadají, jako by auto jezdilo pod vodou, navíc mají tendenci zatuhávat. Sedačky se někdy zadrhávají a zazlobí i dálkový centrál.
Jenže zatratit modrý ovál by byla velká chyba. Zbytek auta totiž většinou funguje velmi dobře. Značka navíc už u předchozí generace odstranila zásadní problém, kterým v minulosti byla koroze karoserie.
S podvozkem nebývají při obvyklých nájezdech potíže. Velmi obstojná je i protikorozní ochrana.
Podvozek je odolný, a když náhodou dojde na kraj životnosti, není problém sehnat náhradní díly i v druhovýrobě. Ale ani originální servis není u Fordu přehnaně drahý.
Velmi slušné
Nejrozšířenějšími motory mezi ojetinami jsou zážehové jednotky 1.25 Duratec ve verzích 44 a 60 kilowattů. Po stránce dynamiky především od toho slabšího zázraky nečekejte. Motory z konstrukční kanceláře Yamaha se ale odvděčí příkladnou spolehlivostí.
Jedinou častěji se opakující nepříjemností je cukání a kolísání otáček motoru při volnoběhu. V průběhu času automobilka na problému pracovala, proto při prohlídce nechte zkontrolovat aktuálnost softwaru řídicí jednotky.
Výrazně méně jsou rozšířené benzinové čtrnácti a šestnáctistovky. Ani u nich nejsou zaznamenány pravidelnější potíže.
Základní jednotka vyhoví spíše ve městě. Potěší ale příkladnou odolností.
Značka od počátku nabízela dvojici dieselů původem od francouzského koncernu PSA. Konstrukční základ jednotek 1.4 i 1.6 TDCi je shodný, větší motor však dostal šestnáctiventilovou hlavu. Obecně bývá menší jednotka označována za spolehlivější, u lehké fiesty, která navíc měla vždy rozumný servisní interval 20 000 km, však většinou i větší motor zvládá vyšší kilometrové nájezdy bez potíží.
Bez finanční rezervy si jej však nekupujte - nikdo nezaručí, že motoru neodejde turbodmychadlo z důvodu karbonem paralyzovaného mazání, vstřikovače, nebo drahý ventil recirkulace výfukových spalin.
Nové zatím dobré
Jak jsme zmínili v úvodu, v roce 2013 přišla výrazná modernizace vzhledu, která s sebou přinesla i nové motory. I ty se zatím zdají být bezproblémové. Třeba vrcholný 1.6 EcoBoost verze ST bez potíží zvládá třísettisícové nájezdy i u výrazně většího mondea.
Z pohledu mechaniky je asi největším problémem převodovka. Pravidelně z ní lehce uniká mazivo, vydává rachtavé zvuky a někdy za jízdy i vypadávají převodové stupně. Řešení těchto problémů sice existují, většinou jsou ale drahá. Pokud ale nad nimi přimhouříte oči, většinou auto zvládá jezdit bez větších potíží další roky.
Jak funguje vůz se základním motorem 1.25 Duratec, se dočtete v následující kapitole.
Bezproblémové motory
Skvělé jízdní vlastnosti
Levná údržba
Odolná karoserie
Stísněná zadní část
Odfláknuté detaily
Slabý základní motor
Nejasný původ řady ojetin
8 /10