85
Fotogalerie

Jaguar XE: fakta, fotky, videa a první dojmy

Minulý týden jsme si v předpremiéře prohlédli nový Jaguar XE. Jakou techniku nejmenší britský sedan nabízí a jaký je při setkání tváří v tvář?

Kapitoly článku:


Jaguar XE přichází coby hodně důležitý model, který svou premiérou převedl do praxe řadu novinek. Řeč je o zcela nové platformě, nových motorech, novém multimediálním systému, laserovém head-up displeji nebo o elektronickém asistentu pro rozjezd na kluzkém povrchu, který ne náhodou připomíná systém Terrain Response z modelů značky Land Rover. Veřejnost si bude moci tuhle novinku prohlédnout poprvé na autosalonu v Paříži, prodej odstartuje příští rok.

Hliník základem

Jaguar XE je automobil dlouhý 4672 mm, široký 1850 mm (bez zrcátek) a vysoký 1416 mm. Rozvor náprav činí 2835 mm. Jako základ posloužila nová modulární platforma, kterou Jaguar představil už minulý rok ve Frankfurtu spolu s konceptem C-X17. XE je vůbec prvním sériově vyráběným modelem postaveným na tomto základu. Nové Discovery Sport ještě vychází ze starší platformy, na které stojí například Evoque.

IMG_2894.jpgIMG_3191.jpg
Hliníkové slitiny jsou základem, u XE dosahuje jejich poměr na tři čtvrtiny. Mimochodem do té hranaté vany pod zavazadelníkem patří akumulátor. S klasickou rezervou se nepočítá, maximum je dojezdová rezerva. 

Základem jsou hliníkové slitiny. Jejich celkový podíl činí 75 %, zbytek obstará ocel. Tu najdeme například ve výztuhách dveří nebo ve sloupcích. Inženýři nakonec použili také hořčíkové slitiny (například pro základní rám, na kterém je usazena palubní deska).

Výsledkem má být nejlehčí karoserie ve své třídě. Bez laku váží kompletní karoserie 342 kilogramů. Automobilka pak zdůrazňuje také vysokou tuhost. Nové XE je tužší než stávající XF. Kromě karoserie byly hliníkové slitiny použity i na nápravy. Opět hrála roli snaha o snížení hmotnosti.

Nová platforma by měla být rovněž základním kamenem pro maximální bezpečnost. Jaguar si dal logicky za cíl dosažení maximálního hodnocení ve všech nárazových testech. Během vývoje podnikla automobilka na sedmdesát vlastních nárazových testů.

Protože je platforma modulární, nejsou bez zajímavosti ani další možnosti. Základ jako takový je připraven pro instalaci pohonu všech kol i hybridního ústrojí. O hybridu představitelé automobilky zatím mlčí, nicméně čtyřkolka je údajně v plánu pro rok 2016, a to i v kombinaci s naftovou jednotku. Stejně tak nebude problém stvořit provedení kombi. O něm ovšem ještě údajně nebylo definitivně rozhodnuto.

Velkou péči Jaguar věnoval aerodynamice. Přes 1200 simulací má za výsledek součinitel odporu vzduchu 0,26. XE dostalo kompletně zakrytý podvozek, otvory v předním nárazníku posílají vzduch mimo kola (část jde samozřejmě přímo na brzdy) a nechybí ani maska s aktivními klapkami. Inženýři také řešili proudění vzduchu s ohledem na odvod vody z čelního skla.

A konečně při stavbě Jaguaru XE se myslelo na ostatní účastníky silničního provozu. Britská novinka tak dostala vystřelovací kapotu. Ta má zmírnit následky při srážce s chodcem. A pokud dojde na nějaké běžné kolize, slibuje Jaguar možnost relativně jednoduchých oprav. Na toto se automobilka zaměřila kvůli plánovanému zájmu ze strany fleetových zákazníků.

IMG_2695.jpgIMG_2686.jpg
Nové čtyřválce dorazí v naftovém i benzinovém provedení. Mezi sebou sdílejí 40 % dílů. Pro diesel bude k dispozici i šestistupňový manuál od společnosti ZF.

Nové motory, nový posilovač

Jaguar XE dorazí se zcela novými motory řady Ingenium, vrchol obstará kompresorem přeplňovaný šestiválec již použitý v F-Type, XF nebo XJ. U motorů Ingenium hovoříme o dvoulitrových jednotkách, přičemž XE je opět první model, který se s těmito motory představí. Ani dieselovou verzi, ani tu benzinovou zatím žádný z modelů Jaguar Land Rover nepoužívá.

Podobně jako tomu je u Volva a řady Drive-E, i zde je použito mnoho shodných částí. Přesně řečeno naftový a benzinový dvoulitr se shodují zhruba ze čtyřiceti procent. Vstřikovače dodala společnost Bosch, obě novinky používají rozvodový řetěz. Ten je umístěn na zadní straně motoru, údajně kvůli ochraně chodců. Inženýři během prezentace tvrdili, že řetěz vydrží po celou životnost motoru. Řada Ingenium má ve velké míře snížené třecí ztráty, diesel bude používat vstřikování močoviny.

Vůbec poprvé od roku 2009 se v modelu značky Jaguar opět objevuje manuální převodovka. Ta je šestistupňová a jejím dodavatelem je společnost ZF. Pořídit si ji budou moci zájemci o naftový dvoulitr a i díky ní by měla být tato verze velmi úsporná. V kombinovaném provozu si vystačí s přídělem 3,8 l/100 km. Kdo bude chtít automat, ten dostane k dispozici klasickou osmistupňovou převodovkou ZF. Ta je u benzinového dvoulitru GTDi naladěného na 147 kW (200 k) standardem.

Vrcholem pro Jaguar XE bude známý šestiválec disponující výkonem 250 kW (340 k) a maximem točivého momentu 450 Nm. Stovku zvládne za 5,1 s, nejvíce se rozjede na 250 km/h a v kombinovaném cyklu si má vystačit se spotřebou 8,3 l/100 km.

Nové motory Ingenium se začnou vyrábět začátkem příštího roku, přičemž na prezentaci mluvili lidé od Jaguaru převážně o dieselovém dvoulitru. Přeplňovaná benzinová verze údajně dorazí do prodeje až později.

Další novinkou související s příchodem Jaguaru XE je elektromechanický posilovač řízení. Za jeho instalací můžeme opět hledat snahu o snížení produkce emisí, zároveň je ale také integrován do dalších systémů typu aktivního hlídání jízdních pruhů, parkovacího asistenta nebo asistenta, který vám naopak z parkovacího místa vyjede.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud