Minulý týden jsme se poprvé svezli se Škodou Enyaq iV 80x, která má dva motory a pohon všech kol. Dnes už známe i české ceny a podmínky, za kterých je dostupný výkon 195 kW.
Škoda nám pohon všech kol modelu Enyaq iV prezentovala v rámci prvních jízd se sportovněji střiženou linií Sportline. Čtyřkolka je vedle zmíněné linie dostupná také u základní výbavy Loft a cenový rozdíl oproti dosud nabízené zadokolce iV 80 činí 75.000 Kč. Konkrétně to znamená, že nejlevnější Enyaq iV 80x stojí 1.277.900 Kč a za iV 80x Sportline dáte nejméně 1.357.900 Kč.
Za úroveň interiéru Lodge se oproti základnímu provedení Loft připlácí 16.500 Kč, kožený interiér Lounge dostanete za příplatek 34.500 Kč, Suite v černé kůži stojí o 41.000 Kč více než Loft a za vrcholné provedení ecoSuite s hnědou kůží Cognac se připlácí 49.000 Kč. V české nabídce i nadále zůstává limitovaná verze Founders Edition, která je však dostupná pouze jako zadokolka iV 80 za cenu od 1.379.900 Kč.
Pohon všech kol v případě vozů s platformou MEB (Enyaq iV, Volkswagen ID.4 GTX a Audi Q4 e-tron) znamená elektromotor na každé z náprav. Enyaq iV 80x má vzadu synchronní elektromotor s výkonem 150 kW a točivým momentem 310 N.m, vpředu najdeme asynchronní elektromotor s výkonem 80 kW a točivým momentem 162 N.m. Lithium-iontový akumulátor má využitelnou kapacitu 77 kW a vůz by s ním na jedno nabití měl ujet asi 495 km. Enyaq iV 80x je navíc standardně dodáván 130kW DC nabíjením, díky kterému dosáhne baterie kapacity 80 % za méně než 40 minut. Jak pohon všech kol funguje, zjistíte v přiloženém videu.
Kombinovaný výkon verze iV 80x činí 195 kW a točivý moment je 425 N.m. Výkony obou motorů totiž nelze jednoduše sčítat. Nás ale spíše překvapilo, za jakých podmínek je maximální výkon dostupný. Vysvětlení přikládáme v oficiálním znění:
Maximální výkon stanovený v souladu s UN-GTR.21, který je přístupný po dobu až 30 sekund. Dostupný výkon pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je venkovní teplota, úroveň teploty, stav nabití a stav nebo fyzické stárnutí vysokonapěťové baterie. Nejvyšší výkon je k dispozici, když je maximální teplota vysokonapěťové baterie mezi 23-50 °C a její úroveň nabití je > 88 %. Odchylky, zejména od výše uvedených parametrů, mohou vést ke snížení výkonu až k nedostupnosti maximálního výstupního výkonu. Teplotu baterie lze do určité míry ovlivnit pomocí funkce nezávislé klimatizace a úroveň nabití vozidla může být např. upravena přímo ve vozidle. Aktuálně dostupný výkon se zobrazuje na indikátoru výkonu vozidla.
Přední elektromotor je podle informací Škodovky ideální ke krátkodobému boostu, kdy se vyžaduje připojení pohonu předních kol. Například při jízdě na kluzkém povrchu. Je ale otázkou, jak často vůz reálně dosáhne maximálního udávaného výkonu. I Škoda uvádí, že pro zachování nejlepší využitelné kapacity se při každodenním používání doporučuje nastavit cílovou úroveň nabití baterie na 80 %. Provedete to snadno v infotainmentu. Nabíjet do maxima se doporučuje až před delšími cestami.
„Díky rozšíření nabídky o variantu s pohonem všech kol mají nyní zákazníci u modelové řady Škoda Enyaq iV skutečně široký výběr. Výhledově očekáváme její podíl na celkových prodejích modelové řady Enyaq kolem 20 %,“ říká Jan Pícha, vedoucí prodeje Škoda Auto Česká republika.
Škoda Enyaq iV: Technická data a ceny verzí prodávaných v Česku |
Verze |
iV 60 |
iV 80 |
iV 80x |
Největší výkon [kW] |
132 |
150 |
195 |
Točivý moment [N.m] |
310 |
310 |
425 |
Kapacita akumulátorů [kWh] |
58 (62) |
77 (82) |
77 (82) |
Max. dojezd WLTP [km] |
413 |
537 |
- |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,7 |
8,5 |
6,9 |
Max. rychlost [km/h] |
160 |
160 |
160 |
Spotřeba dle WLTP [kWh/100 km] |
15,6-16,6 |
16,6-18,1 |
17,3-18,7 |
Provozní hmotnost [kg] |
1965–2160 |
2090–2308 |
|
Max. hmotnost nebrzd./brzd. přívěsu |
750/1000 |
750/1000 |
750/1200 |
Vnější průměr zatáčení – stopový |
9,3 |
9,3 |
10,8 |
Součinitel odporu vzduchu cx |
0,255 |
0,258 |
0,258 |
Cena Loft [Kč] |
1.072.900 |
1.202.900 |
1.277.900 |
Cena Sportline [Kč] |
1.152.900 |
1.282.900 |
1.357.900 |
Cena Founders Edition [Kč] |
- |
1.379.900 |
- |
Údaje v závorkách značí celkovou kapacitu Li-ion baterie |