28
Fotogalerie

Ford Focus RS poprvé na vlastní kůži: Čekání se téměř jistě vyplatilo

Ford nás s odhalením nového Focusu RS napínal opravdu dlouho. Čekání se ale konečně blíží ke konci a po prvním svezením už můžeme říci, že se téměř jistě vyplatilo.

Kapitoly článku:


V únoru letošního roku Ford v evropské centrále novinářům oficiálně ukázal sériovou verzi dlouho očekávaného Focusu RS. Jenže kromě designu a základních technických údajů byla jistá snad jen přítomnost pohonu všech kol a čtyřválce 2.3 EcoBoost z Mustangu. Na faktické údaje jsme si museli ještě řadu měsíců počkat. Důvodem byla údajně skutečnost, že technici ladili nový hot-hatch do poslední chvíle.

Dnes už konečně známe veškeré detaily. Maximální výkon vozu dosahuje na 257 kW (350 k) a točivý moment může být krátkodobě navýšen až na 470 Nm (standard je 440 Nm). Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne i díky funkci Launch Control za 4,7 s a nejvyšší rychlost je 266 km/h. A dnes už vám konečně můžeme říci také to, jak vůz jezdí. Zatím jsme se sice svezli pouze na sedadle spolujezdce, nicméně i taková jízda byla docela zajímavým zážitkem.

rs_03.jpgrs_02.jpg
Za Focusem RS jsme se vypravili do belgického testovacího střediska v Lommelu. Nesměli jsme fotit, natáčet on-board videa a nakonec ani řídit. I z místa spolujezdce ale šlo o dost zajímavé svezení

Od začátku jako 4x4

Za nový Focusem RS, který byl od začátku vývoje stavěn jako čtyřkolka, jsme se vypravili do belgického testovacího centra v Lommelu a jako vždy, i zde před praktickou ukázkou dovedností auta došlo na teorii. Ta souvisí především s pohonem všech kol, protože ten jen nesmírně zajímavý.

Ford totiž nenasadil klasickou mezinápravovou spojku, ani vůz nevybavil diferenciálem. Naopak autu klasický zadní diferenciál sebral. Ano, Focus RS opravdu vzadu nemá diferenciál tak, jak ho známe ze všech ostatních aut. Je zde stálý převod, ale tím to končí. Pak rovnou následuje lamelová spojka pro každé kolo zvlášť. Tyto spojky suplují klasický diferenciál a zároveň pracují jako aktivní diferenciál známý třeba od Audi nebo BMW, takže umí přímo dělit točivý moment na jednotlivá kola zadní nápravy.

gggg_1.jpggggg_2.jpg
Ford Focus RS je hlavně o pohonu všech kol, který nepoužívá klasický zadní diferenciál. Jde o systém Twinster od GKN. RS je vůbec první sportovní vůz vybavený právě touto novinkou. Stejný systém nasadil do svých (nesportovních) vozů i Land Rover

Jestli je vám tento celý systém nějaký povědomý, není to náhoda. Jmenuje se Twinster a jeho autorem je společnost GKN. Stejnou věc, ovšem s jiným nastavením, používá Range Rover Evoque nebo Discovery Sport. Právě Twinster je hlavním důvodem, proč automobilka slibuje tolik přetáčivé a zábavné chování. Systém totiž umí pracovat s poměrem 100/0, bavíme se o stále hnané přední nápravě, ale v opačném případě lze dosáhnout až na poměr 30/70 ve prospěch zadní nápravy. Jak je tohle možné?

Na přímou otázku jsme dostali celkem jednoduchou odpověď. Technici si pohrály s převody, tudíž se kola zadní nápravy při plném sepnutí spojek otáčejí o něco rychleji než přední náprava. Nejde tedy o žádné triky v podobě „když má přední náprava nulovou trakci, tak dozadu jde 100 % točivého momentu“, ale o skutečně funkční záležitost.

rs_13.jpgrs_14.jpg
Nový Ford Focus RS má být čtyřkolka určená pro driftování a přesně takový vůz je i v praxi. Za jistých podmínek totiž zabírá zadní náprava více než ta přední

Ani z místa spolujezdce nebylo následně při praktické ukázce těžké poznat, že auto opravdu umí více zabrat zadní nápravou. Výsledkem je stálá předokolka, která se za jistých okolností chová trochu jako zadokolka. No řekněte, nezní už tohle celkem zajímavě? Volkswagen Golf R může se svou obyčejnou mezinápravovou spojkou pouze tiše závidět.

Mimochodem, když existuje Focus RS jako vůz s pohonem všech kol, nabízí se otázka, zda by náhodou Ford nechtěl prodávat i klasický Focus v provedení 4x4. Automobilka to údajně v plánu nemá, důvod ale není technický, nýbrž prodejní. Pro Focus 4x4 nevidí Ford dostatečnou poptávku. 

rs_26.jpgrs_27.jpg

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud