Mazda Cosmo Sport přišla na trh v roce 1967 s dvoukomorovým motorem 10A o objemu 980 kubických centimetrů. Výkon tehdy dosahoval na velmi pěkných 130 koní.

Mazda Cosmo Sport přišla na trh v roce 1967 s dvoukomorovým motorem 10A o objemu 980 kubických centimetrů. Výkon tehdy dosahoval na velmi pěkných 130 koní.

Mazda RX-7 v druhé generace dostala motor 13B.

Mazda RX-7 v druhé generace dostala motor 13B.

Jednotka 13B zažila v modelu RX-8 zásadní přestavbu. Základ ale zůstal stejný, vrátilo se atmosférické sání.

Jednotka 13B zažila v modelu RX-8 zásadní přestavbu. Základ ale zůstal stejný, vrátilo se atmosférické sání.

Nejpopulárnější model byla Mazda RX-7 ve své poslední generaci s přeplňovanou verzí motoru 13B. Výkon dosahoval až na limitovaných 280 koní, což byla „zákonná“ hranice pro všechna japonská auta.

Nejpopulárnější model byla Mazda RX-7 ve své poslední generaci s přeplňovanou verzí motoru 13B. Výkon dosahoval až na limitovaných 280 koní, což byla „zákonná“ hranice pro všechna japonská auta.

Mazda RX-2 měla vedle Wankelu 12A/B i běžné pístové motory.

Mazda RX-2 měla vedle Wankelu 12A/B i běžné pístové motory.

Mazda RX-5 byl přímý nástupce prvního modelu Comso Sport. Vedle klasického pístového motoru měl buď rotační motor 12A nebo pozdější generaci 13B.

Mazda RX-5 byl přímý nástupce prvního modelu Comso Sport. Vedle klasického pístového motoru měl buď rotační motor 12A nebo pozdější generaci 13B.

Mazda RX-3 měla motory 12A nebo 13B. I ona ale mohla mít i klasický motor.

Mazda RX-3 měla motory 12A nebo 13B. I ona ale mohla mít i klasický motor.

Luxusní kupé Eunos Cosmo dostalo třírotorový Wankel 20B.

Luxusní kupé Eunos Cosmo dostalo třírotorový Wankel 20B.

S výkonem 220 KW (300 k) a točivým momentem přes 400 Nm se jednalo o nejvýkonnější Wankel v sériovém silničním autě.

S výkonem 220 KW (300 k) a točivým momentem přes 400 Nm se jednalo o nejvýkonnější Wankel v sériovém silničním autě.

Mazda Cosmo Sport je dnes už velice ceněný veterán.

Mazda Cosmo Sport je dnes už velice ceněný veterán.

Ceny první Mazdy s Wankelem letí strmě vzhůru.

Ceny první Mazdy s Wankelem letí strmě vzhůru.

Pokud už je Mazda Cosmo Sport mimo váš rámec, hledejte první Mazdu RX-7. V té se také ukrývá pěkný investiční potenciál.

Pokud už je Mazda Cosmo Sport mimo váš rámec, hledejte první Mazdu RX-7. V té se také ukrývá pěkný investiční potenciál.

Mazda RX-7 v druhé generace dostala motor 13B.
Jednotka 13B zažila v modelu RX-8 zásadní přestavbu. Základ ale zůstal stejný, vrátilo se atmosférické sání.
Nejpopulárnější model byla Mazda RX-7 ve své poslední generaci s přeplňovanou verzí motoru 13B. Výkon dosahoval až na limitovaných 280 koní, což byla „zákonná“ hranice pro všechna japonská auta.
Mazda RX-2 měla vedle Wankelu 12A/B i běžné pístové motory.
12
Fotogalerie

Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbem. Tohle jsou její předchůdci

Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nová konstrukce.

Mazda letos představila zajímavý koncept RX-Vision, který dal především naději všem fanouškům neobvyklé koncepce motoru s rotačním pístem. Ten vynalezl v 50. letech dvacátého století německý konstruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Ostatní výrobci tuto koncepci postupně opustili.

wallpapers_mazda_cosmo_1967_2.jpgmazda_rx-7_1985_photos_1.jpgMazda-RX-8_2009_1600x1200_wallpaper_06.jpg
Mazda Cosmo Sport byl první model s motorem Wankel, na trh přišel v roce 1967. Mazda RX-7 se dočkala hned tří generací, model RX-8 ale z trhu zmizel po roce 2012

Nejen emisní normy, ale především měnící se potřeby zákazníků donutily Mazdu stáhnout poslední model s motorem Wankel z prodeje. Mazda RX-8 je tak už minulostí, ale to neznamená, že se nedočká nástupce. Koncept RX-Vision napovídá, že nový Wankel bude. Jenom trochu jiný.

Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nikoliv jen upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentální prototyp nese označení 16X a to napovídá jeho kubaturu, motor má „zdvihový“ objem 1,6 litru, píše australský Motoring. Opět bude mít dvě spalovací komory.

mazda_rx-7_2002_images_1.jpgphotos_mazda_rx-2_1971_1.jpgmazda_rx-5_1976_pictures_2.jpgpictures_mazda_rx-3_1971_1.jpgwallpapers_mazda_cosmo_1990_1.jpgmazda_cosmo_1990_wallpapers_4.jpg
Sportovní kupé Mazda RX-7 nebyl jediný model s motorem Wankel v nabídce. Dostal se i do poměrně obyčejných aut. Vrcholem bylo luxusní kupé Eunos Cosmo s třírotorovým motorem 20B o výkonu až 220 kW

Mazdě se údajně podařilo vyřešit největší úskalí rotačního motoru. Tím je těsnění pístu a jeho životnost kombinovaná se spotřebou oleje. Navíc spalování probíhá při nižších teplotách, což má sice za následek principielně horší účinnost (vyšší spotřebu), ale zároveň to snižuje emise NOx. A o těch se bude ještě několik let mluvit hodně nahlas.

photos_mazda_cosmo_1967_1.jpgimages_mazda_cosmo_1967_3.jpgmazda_rx-7_1983_photos_1.jpg
Nejen z prvního modelu Cosmo Sport, ale pomalu už i z první generace Mazdy RX-7 se stávají velice ceněné sběratelské exponáty. Investiční potenciál je obrovský

Vnitřnosti motoru jsou ještě tajné, ale už víme i něco o jeho periferiích. Vrátí se totiž přeplňování, ale půjde nikoli pouze o turbo poháněné výfukovými plyny, ale také o elektricky ovládaný systém, který bude čerpat elektrickou energii z kondenzátorů. Jde o druhou generaci systému i-ELOOP, který známe třeba z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zabere až ve vyšších otáčkách.

Zajímavé je, že nová Mazda RX, která se představí v roce 2017 při příležitosti 50. výročí uvedení Wankelu na trh, bude mít převodovku umístěnou vzadu u poháněné nápravy, půjde tedy o koncepci transaxle.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud