Product placement: Auta ve filmech a seriálech

Product placement: Auta ve filmech a seriálech

Auta jsou jednou z nejstarších kategorií product placementu ve filmové branži. Jejich výrobci brzy zjistili, že o popularitu a následný prodej se nejlépe postará filmové umění. Pokud možno za situace, kdy je auto přirozeným účastníkem děje a nezbytnou pomůckou hlavní hrdinky či hrdiny.

Kapitoly článku:


Dnes už se auta vyskytují jako běžná rekvizita prakticky v každém filmu s výjimkou historických. Ale o to víc jsou vozy na základě obchodních ujednání zařazovány jako do filmů, seriálů i dokumentárních filmů, kde se např. cestovatelé bez vozidla neobejdou.

Ikony product placementu: James Bond a Fantomas

Jedním z opravdu „tvrdě zobchodovaných“ filmů se stala série dobrodružství agenta 007 Jamese Bonda. Půlstoletí od roku 1963 ho jako věrný přítel provází Aston Martin. Sean Connery začínal např. na typu DB5. Aston Martin jako hlavní partner vydržel dodnes, ale v některých pokračováních, hlavně v dílech s Piercem Brosnanem, ho na čas vytlačila automobilka BMW. Agent 007 průběžně usedal i do Range Roverů, Bentleyů, Lotusu a dalších vozů.

V posledních verzích se prostřednictvím Bondgirl vetřela do agentova života jako přímý product placement využitý i automobilkou v reklamních materiálech další značka: Ford, konkrétně před lety nová generace vozu Ka (Quantum of Solace). V Casino Royale (2006) usedl Bond vedle Astonu také do Fordu Mondeo.

Velkou službu značce Citroën udělaly francouzské filmy o Fantomasovi. Designově povedený typ DS, který uměl i létat, se stal přes noc snem všech nadšených automobilistů na celém světě. Byl natolik nadčasový, že se s drobnými facelifty prodával nepřetržitě 20 let (1955-1975) a prodalo se ho bezmála 1,5 milionů kusů. Fantomas na tom měl významný podíl.

Nenápadnost po česku

V českých poměrech bývá automobilový product placement spíše odstrašujícím příkladem, citlivé zařazení vozů do filmů a seriálů je výjimkou. „Nemáme na to žádná pevně stanovená pravidla,“ říká Jitka Skaličková z Renaultu, který si zahrál v téměř patnácti českých snímcích. „Záleží na námětu a na tom, jak se značka bude prezentovat.“ Snaha je spíš o nenásilné zařazení výrobku do děje, než o jeho reklamní prezentaci, uvádí zástupkyně značky, které je i partnerem filmových cen Český lev.

Na začátku 90. let pojali režiséři účast automobilových sponzorů spíše jako vsunuté reklamní klipy: dlouhý záběr na logo, túrování motoru a rychlý odjezd opět s dlouhým záběrem na mizející vůz. To je například Citroën v jednom z filmů Byl jednou jeden polda.

Jako pěst na oko působilo také ježdění Lucie Bílé ve Fordu v Času sluhů, pokračování úspěšného Času dluhů Ireny Pavláskové. I zde zastaví Ford několik centimetrů před kamerou a záběr se na dlouhý čas zastaví na modrém logu se známým nápisem… Zatímco první příběh vznikal ještě před rokem 1989 za státní peníze, druhý film z roku 1998 si už musel vypomoci okatou prezentací sponzorského piva, aerolinií a také aut, takže z části působí jako reklamní spot.

Velmi násilně působilo rovněž začlenění aut značky Mazda do jednoho z porevolučních pokračování Básníků nebo Mitsubishi ve snímku Svatba na bitevním poli. V obou těchto případech stála za křiklavým a nevěrohodným product placementem jedna osoba, která už v branži nepůsobí.

Vysloveně nepovedený product placement je ale přítomen i v nejnovějších českých filmech. Snímek Probudím se včera se například stal přehnanou prezentací poslední generace VW Golf, ulice a parkoviště jsou zde zaplněna vlastně jen volkswageny.

Doporučujeme

Články odjinud