Poprvé jsme měli možnost na živo se seznámit s horkou novinkou Mazdy: středním SUV CX-5, jež u nás startuje s cenou 499 900 Kč.
Kapitoly článku:
A začněme od konce. Na první delší svezení se zcela novým SUV Mazda CX-5 si ještě počkáme, takže zatím budeme v otázce jízdních dojmů struční. Toto auto (jeli jsme se zážehovou verzí 2,0i/118 kW s automatickou převodovkou a pohonem všech kol) nijak neklame tělem. Všimneme si třeba robustní přídě s takřka svislou čelní stěnou (!), velkých zrcátek nebo masivních prahových obkladů.
Mazda CX-5 při prvním krátkém svezení
A podobně „obrněně“ se cítíte i uvnitř vozu. Mazda CX-5 osloví především ty, kteří ocení jednoduché ovládání skupin palubních soustav rozmístěné do logicky uspořádaných celků a robustní tvary. Kvalitu koženého čalounění sedaček a volantu hodnotíme jako vynikající, plastové materiály jsou na slušné úrovni a v dílenském zpracování jsme během krátkého seznámení vady nenalezli.
Jak robustně Mazda CX-5 vypadá, tak robustně se v ní cítíte
O tomto modelu jsme psali již mnohokrát, přesto připomeneme alespoň soustavu nových konstrukčních prvků sdruženou pod společné označení Skyactiv. Jejím nejdůležitějším prvkem jsou zcela nové čtyřválcové motory Mazda Skyactiv, atmosféricky plněný zážehový Skyactiv-G o objemu 2,0 l a vznětový Skyactiv-D s objemem 2,2 l, mimořádně nízkým kompresním poměrem 14,0:1 a přeplňováním dvojicí turbodmychadel.
Interiér je prostorný a pracoviště řidiče přehledně uspořádané
Značka Mazda do souboru Skyactiv řadí také nový podvozek zaměřený především na dynamickou jízdu na kvalitních vozovkách, tuhou a relativně lehkou strukturu karoserie s vysokým podílem vysokopevnostních ocelí a novou generaci šestistupňových převodovek. Agregát s manuálním řazením nese označení Skyactiv-MT a vyznačuje se kompaktní a lehkou stavbou, sníženým vnitřním třením a přesným řazením.
„Automat“ se jmenuje Skyactiv-Drive a využívá předností nově navrženého kapalinového měniče momentu, který podle tvrzení výrobce bude plně srovnatelný s nejmodernějšími konkurenčními dvouspojkovými či bezstupňovými skříněmi. Ovšem při zachování poměrně jednoduché stavby. Podle našich prvních zkušeností Skyactiv-Drive skutečně velmi ochotně a adekvátně reaguje na pokyny řidiče a vyniká hladkými změnami převodů.
Mazda CX-5: podrobné rozměry a hmotnosti a technické parametry
Mazda CX-5 je k dostání také s pohonem všech kol, přičemž kompletní ceník najdete v níže přiložené tabulce. Na českém trhu je nabízena ve výbavových stupních Emotion, Challenge, Attraction a Revolution. Za zmínku stojí, že obě nejlevnější verze dělí nezvykle vysoký rozdíl rovných 100 000 Kč.
Mazda CX-5 však již ve svém základním vybavení Emotion nabízí například kompletní elektronické řízení podvozku včetně stabilizace DSC, šest airbagů, řízené (a deaktivovatelné) zhášení motoru i-Stop, startování tlačítkem, palubní počítač, hlídání tlaku v pneumatikách, multifunkční volant s ovládáním palubního počítače a rádia s CD a MP3 a vstupem USB, klimatizaci, elektrické ovládání dveřních oken a zrcátek nebo denní svícení.
Mazda CX-5 vyniká intuitivním ovládáním všech důležitých skupin
Challenge je s příplatkem 100 000 Kč opravdovou „výzvou“ a přidává třeba informační rozhraní HMI s dotykovým monitorem na středové konzoli, Bluetooth, systém SCBS pro prevenci kolizí v rychlostech do 30 km/h, automatickou dvouzónovou klimatizaci, sedmnáctipalcová litá kola či dešťový senzor.
V Mazdě CX-5 za rozumný peníz dostanete i couvací kameru, hlídání tlaku v pneumatikách, start/stop systém, hlídání nechtěného opuštění pruhu a celou řadu dalších prvků prospěšných bezpečnému a ekologickému provozu
Attraction je bohatší například o předozadní parkovací asistent, hlídání mrtvého úhlu zrcátek (RVM) a neúmyslného opuštění jízdního pruhu (LDWS) a adaptivní bi-xenonově světlomety s natáčením do zatáček a automatickým přepínáním dálkových světel. Špičková úroveň Revolution se pak vyznačuje zejména bezklíčkovým zamykáním, parkovací kamerou s projekcí signálu na středovém monitoru, koženým čalouněním sedadel (vpředu s elektrickým ovládáním), audiosoustavou Bose nebo devatenáctipalcové ráfky.
Dealeři značky Mazda již objednávky na model CX-5 přijímají.
Mazda CX-5 | | | |
Motor, výkon, převodovka | Emotion | Challenge | Attraction | Revolution |
2.0 Skyactiv-G, 121 kW, man. 6st. | 499 900 | 599 900 | 645 900 | - |
2.0 Skyactiv-G AWD, 118 kW, man. 6st. | - | 649 900 | 695 900 | 719 900 |
2.0 Skyactiv-G AWD A/T, 118 kW, aut. 6st. | - | 699 900 | 745 900 | 769 900 |
2.2 Skyactiv-D, 110 kW, man. 6st. | 549 900 | 649 900 | 695 900 | - |
2.2 Skyactiv-D A/T, 110 kW, aut. 6st. | - | 699 900 | 745 900 | - |
2.2 Skyactiv-D AWD, 110 kW, man. 6st. | - | 699 900 | 745 900 | 769 900 |
2.2 Skyactiv-D AWD A/T, 110 kW, aut. 6st | - | 749 900 | 795 900 | - |
2.2 Skyactiv-D AWD, 129 kW, man. 6st. | - | - | - | 781 900 |
2.2 Skyactiv-D AWD A/T, 129 kW, aut. 6st. | - | - | - | 831 900 |
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5