Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon
Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon
Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon
Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon
35
Fotogalerie

Minitest Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon: Rodinné stříbro

Spolkne rodinu i s kufry a cestou se umí nepříjemně nacpat do zpětného zrcátka Porsche. Potřebuje snad nadšený řidič-otec více? Ledaže by toužil dát najevo, že ten jeho sleeper není zase tak obyčejné kombi.

Téměř normálně vypadající silné kombíky schopné v šikovných rukou potrápit řidiče Porsche byly v prvopočátcích doménou Audi. Jejich praktičnost a dynamika ve spojení s nenápadným vzhledem byla nicméně natolik atraktivní, že se tato třída aut postupně rozrostla nejen díky luxusním značkám, ale zasáhla i mainstream.

Širší nabídka ani dnes neznamená, že dostanete rychlé kombi za pár korun, přesto jsou mnohem dostupnější. Vezměte si třeba takový Leon ST Cupra. Již první verze s 280 koňmi dokázala obkroužit Severní smyčku Nürburgringu téměř o sekundu rychleji než 911 Carrera S (996) s jistým panem Röhrlem za volantem a sklonit se musel dokonce i Avant RS4 s výkonem 450 koní.

Kdyby vám tato vskutku přesvědčivá agilita náhodou nestačila, vězte, že aktuální Cupra posílila po poslední modernizaci na rovných 300 koní, takže s pohonem všech kol má teď tolik trakce, že umí z místa vypálit na stovku pod pět sekund. Nepochybně pozoruhodné, ještě lepší ale je, že tohle všechno dostanete u španělské dcery VW za méně než 900 tisíc korun.

Seat se nyní rozhodl pozvednout výjimečnost svého pětidveřového rodinného sleeperu paketem, který jeho ukrytý potenciál poněkud demaskuje a nadto i znatelně zvyšuje jeho cenu. Otázka proto byla nasnadě – má smysl připlatit si za Leon Performance Carbon skoro 137 tisíc výměnou za to, že můžete mít jedno z pouhých deseti aut vyhrazených pro český trh?

Křehká krása

Mít na autě skutečný karbon je hezké, ještě lepší ale je, když má i svůj skutečný účel. Nižší hmotnost, lepší aerodynamiku… Však víte, jak to myslím. Zkrátka když forma následuje funkci. Sám jsem měl kdysi za to, že tomu rozumím, takže jsem si zhruba před deseti lety upekl z karbonu kopii předního spoileru pro své auto.

Sice se mi reálně podařilo snížit váhu o ekvivalent odpovídající hladovému kolibříkovi, ale na svůj výtvor jsem byl patřičně hrdý a v duchu jsem spřádal plány na malosériovou výrobu. Dopadlo to, jak asi dopadnout muselo. „Lízátko“ skončilo mou chybou roztříštěné při parkování o obrubník a lehce utopický podnikatelský záměr se nakonec rozplynul jako pověstná pára nad hrncem.

Proč vám tohle vykládám? Z jednoho prostého důvodu. Jistě není důvod nevěřit tomu, že Seat při vývoji a výrobě kompozitních doplňků pod oběma nárazníky na rozdíl od mého bastlení věděl, co dělá. Pokud jde ale o odolnost, a tudíž i životnost těchto dílů při konfrontaci s vyvýšenými betonovými obrubníky či jinými překážkami, mám jisté obavy především o předsunutý přední spoiler.

Pochopitelně pro tyto případy má Leon parkovací senzory a je fajn, že je v autě za milion dostanete bez dalších příplatků, přesto si dávejte pozor, tahle část auta je opravdu docela nízko.

Podobné riziko představují i speciální 19palcová kola Cupra R. Vypadají parádně, a kromě jiného vystavují na odiv další prvek paketu Performance Carbon – rudě lakované čtyřpístkové třmeny Brembo. Jen se připravte na to, že při podélném parkování dost možná zestárnete o pár let, pokud vám bude skutečně záležet na tom, aby kola zůstala v perfektním stavu. Na gumových slupkách jsou jen pár centimetrů nad asfaltem, a navíc loukotě směrem ke středu lehounce vystupují, takže se dají velmi snadno odřít.

Čím umí nejdražší Leon kromě uvedeného zaujmout, jsou čtyři koncovky výfukového systému a uhlíkový kompozit najdete i na výrazných prahových nástavcích. Tím seznam zvláštní výbavy končí, takže se můžeme na skok podívat do interiéru.

Vnitřek „karbonového“ Leonu se ve srovnání se standardní Cuprou v zásadě neliší, pár věcí je ale jinak. Předně dostanete lépe konturovaná a výtečně padnoucí vyhřívaná přední sedadla potažená Alcantarou a současně najdete za volantem digitální přístrojový panel. Jinak máte v ceně (na rozdíl od Volkswagenu Golf Variant R) také adaptivní tlumiče a nechybí ani plně diodová světla.

Nevtíravé kotě

Pod kapotou nejsilnějších kompaktů koncernu Volkswagen postavených na modulární platformě MQB se už dlouho vyhřívá dvoulitrové TSI, takže asi tušíte, že vám o něm mnoho nového neřeknu. Přesto bych rád sepsal souhrn jeho schopností, protože i po těch letech nabízí až pozoruhodnou dynamiku, a navíc se motorům věnujeme v testech tak nějak z principu.

Co mě na tomto čtyřválci ani dnes nepřestává fascinovat, je to, jak jemný je ve svých projevech a současně jaké výkony v sobě ukrývá. Má hlad po otáčkách, nechybí mu naléhavost, s vyladěným výfukem (což je i tento případ) produkuje uspokojivé tóny a zároveň zůstává uživatelsky velmi příjemný.

Ještě jednou bych rád zdůraznil, že s ohledem na třídu dostanete skutečně fantastickou dynamiku. Se šestistupňovou, skoro bezchybně odstupňovanou dvouspojkovou převodovkou se bez větší námahy dostanete z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a podle podmínek a potřeby vás auto nechá roztočit motor až na 7000 otáček za minutu.

Nevýhodou je, že jinou volbu, než DSG ve spojení s pohonem všech kol nedostanete a nelíbí se mi v souvislosti s tím hned dvě věci. Zaprvé, elektronika zařadí na hranici omezovače na vyšší kvalt i v „manuálním“ režimu a nepomůže vám ani přepnutí auta do nejostřejšího módu. Druhý detail se týká logiky řazení pákou voliče, protože zde i nadále podřazujete neintuitivně směrem k sobě.

Když si načrtnutý charakter docela našponované pohonné jednotky spojíte se zvýšenou hmotností čtyřkolky, méně znalí by tipovali, že to musí mít minimálně jeden negativní dopad, a tím je provozní efektivita. Přesto apetit motoru není špatný. Vysloveně klidnou jízdu mimo města nebo na dálnici vtěsnáte do sedmilitrového průměru, svižným tempem pak pojedete za deset. Podívat se ke dvacetilitrové hranici také není problém, v průměru se však dá jezdit za osm až osm a půl litru na stovku, a to jsou na takto výkonné turbo výtečná čísla.

Kladné body patří vrcholnému Leonu ale také za odladění jeho podvozku. Předně stojí za zmínku, že má vypínatelnou stabilizaci a k tomu přizpůsobený charakter. Na rozdíl od rychlé Octavie, především ale stejně výkonného Volkswagenu je skutečně hravý a pokud si troufnete, můžete ho rovnat do zatáček pravým pedálem. Na suchém asfaltu bude auto i pod zatížením neutrální až mírně nedotáčivé, ale ubrání plyn a zadek vám pomůže zatočit.

Tato komunikativnost a reakce vám ve srovnání s trochu nudným Golfem Variant R dovolují rychle srůst s autem, věříte mu, a přestože ve volantu najdete zpětnou vazbu na hranici snesitelného minima, řízení je precizní, příjemně tuhé a Cupra celkově projevuje velkou ochotu zatáčet.

Svou suverenitu pak neztrácí ani na špatném povrchu. Uměl bych si ji představit i na menších kolech, než jsou devatenáctky, protože je opravdu dost tuhá. Pořád ale nepřekračuje hranici prkennosti a adaptivní podvozek dokáže vrtochy pevnějšího zavěšení uspokojivě vyřešit.

Závěr

Pokud jste se ve čtení dostali až sem, patrně jste i sami přišli na to, že skutečnou výjimečnost Cupry nedělá nějaký karbonový paket s novými koly, a když už jsme u toho, tak ani velký zavazadlový prostor nebo motor hlasitěji pšoukající do upraveného výfuku.

To je součást legitimní hry s cílem dostat ze zákazníka nějakou tu kačku navíc a je na vás, jestli uvedený paket Performance Carbon v objednávce podepíšete. Kvůli těm výtečným brzdám bych to možná nakonec udělal, i když ty lze dostat i v rámci jiných, levnějších balíčků, takže smysl dává jen ta možnost mít auto z limitované edice. Vraťme se ale k tomu důležitému.

Kouzlo Cupry bez ohledu na její specifikaci či karosářskou verzi tkví v její komplexní osobnosti, rychlosti, schopnosti vtáhnout vás do řízení, snadnosti, se kterou si lze jízdu jakoukoli rychlostí užít, zkrátka že je vynikajícím autem pro každý den. S manuálem by byla famózní. Takto je „jen“ výborná.

Seat Leon ST Cupra 4Drive Performance Carbon - technická data a cena
Motor 2.0 TSI
Převodovka 6A
Zdvihový objem [cm3] 1984
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500-6200
Točivý moment [N.m/min] 380/1800-5500
Maximální rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2
Základní cena s test. motorem [Kč] 802.900
Cena s test. mot. a výbavou [Kč] 1.034.800

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud