O nabídce motoru Skyactiv-X, který kombinuje princip spalování zážehového a vznětového agregátu, v nové Mazdě 3 jsme věděli už dříve. Teď ovšem Mazda zveřejňuje další technické parametry i cenovky pro vozy na českém trhu.
Revoluční motorizace Skyactiv-X byla při uvedení nové Mazdy 3 vyzdvihována nejednou a nyní se konečně jednotka kombinující princip spalování zážehového a vznětového motoru dostává do prodeje. K oznámení nám přitom Mazda zveřejňuje i hrstku technických detailů a nechybí ani první hodnoty spotřeby či produkce emisí CO₂.
Snížení spotřeby benzinu a produkce emisí je přitom hlavním cílem, který Mazda v případě motoru Skyactiv-X zmiňuje. Jednotka má jako první na světě funkci Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI). Právě tímto je umožněno kombinovat princip zapálení směsi svíčkou nebo pomocí kompresního tepla ve válci.
Skyactiv-X je dvoulitrovým, kompresorem přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 132 kW (180 koní) při 6000 ot./min a točivém momentu 224 N.m dostupném při 3000 ot./min. Ke zmíněné ekologičnosti navíc pomáhá 24V mild-hybridní systém, který využívá energii generovanou při brzdění a dodává ji malému elektromotoru, který spalovací jednotce ulehčuje práci.
Motor bude dostupný v Mazdě 3 hatchback i sedan, a to rovněž v konfiguraci s šestistupňovou manuální či automatickou převodovkou. Systém pohonu všech kol bude ale volitelně dostupný jen v hatchbacku. Mazda poté uvádí nejnižší kombinovanou spotřebu 5,4 litru na 100 km a produkcí emisí 96 g CO₂ na 100 km (dle WLTP).
Dodávku prvních vozů zákazníkům v Evropě plánuje Mazda na podzim letošního roku. Na cenovky jednotlivých motorizací se podívejte níže. Na přesnější technické informace včetně detailnějších hodnot spotřeby nebo dynamických schopností „trojky“ s motorem Skyactiv-X si však musíme stále ještě chvíli počkat.
Mazda 3 hatchback – Technická data a české ceny |
Motor |
Skyactiv-G 122 |
Skyactiv-X181 |
Skyactiv-X181
4x4 |
Skyactiv-D116 |
Palivo |
benzin |
benzin |
benzin |
nafta |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
1998 |
1998 |
1759 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
90//6000 |
132/6000 |
132/6000 |
85/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
213/4000 |
224/3000 |
224/3000 |
270/1600-2600 |
Převodovka |
6M(6A) |
6M(6A) |
6M(6A) |
6M(6A) |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,1-5,2
(5,5-5,6) |
zatím neupřesněno |
zatím
neupřesněno |
4,1-4,2
(4,7-4,9) |
Pohotovostní hmotnost [kg] |
1364
(1389) |
1411
(1440) |
1467
(1499) |
1385
(1406) |
Cena [Kč] |
520.900
(585.900) |
- |
- |
574.900 |
Cena Plus [Kč] |
554.400
(619.400) |
- |
- |
608.400
(673.400) |
Cena GT [Kč] |
- |
603.400
(668.400) |
668.900 |
- |
Cena GT Plus [Kč] |
- |
634.400
(699.400) |
699.400
(764.400) |
- |
Údaje v závorkách jsou určeny pro specifikaci s automatickou převodovkou. |
Mazda 3 sedan – Technická data a české ceny |
Motor |
Skyactiv-G 122 |
Skyactiv-X181 |
Skyactiv-D116 |
Palivo |
benzin |
benzin |
nafta |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
1998 |
1759 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
90//6000 |
132/6000 |
85/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
213/4000 |
224/3000 |
270/1600-2600 |
Převodovka |
6M(6A) |
6M(6A) |
6M(6A) |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,1-5,2
(5,5-5,6) |
zatím
neupřesněno |
4,1-4,2
(4,7-4,9) |
Pohotovostní hmotnost [kg] |
1358
(1383) |
1405
(1436) |
1379
(1401) |
Cena [Kč] |
520.900
(585.900) |
- |
574.900 |
Cena Plus [Kč] |
554.400
(619.400) |
- |
608.400
(673.400) |
Cena GT [Kč] |
- |
603.400
(668.400) |
- |
Cena GT Plus [Kč] |
- |
634.400
(699.400) |
- |
Údaje v závorkách jsou určeny pro specifikaci s automatickou převodovkou. |
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5