64
Fotogalerie

10 věcí, které jste (možná) nevěděli o roadsteru Mazda MX-5

Legendární roadster Mazda MX-5 oslavuje 25. narozeniny. Pojďme si připomenout některé méně známé milníky z jeho života.

Kapitoly článku:


Legendární roadster Mazda MX-5 letos slaví už čtvrt století existence. Také uvidíme úplně novou generaci, která má být zase o nějaký ten kilogram lehčí. Mazda teď vypustila poslední limitovanou edici 25th Anniversary, tak si pojďme připomenout některé důležité milníky ve vývoji tohoto roadsteru, o kterých jste možná nevěděli.

1. U zrození stál motoristický novinář

Když se v roce 1979 tehdejší šéf automobilky Mazda zeptal novináře magazínu Motor Trend Boba Halla, specialisty na japonské vozy, co by měla Mazda postavit, odpověděl stručně "malý dvoumístný roadster" a řeč se pak hned stočila jinam.

2. Plány začaly vznikat už v roce 1982

Když Bob Hall od počátku 80. let pracoval jako produktový plánovač Mazdy pro americký trh, pověřila automobilka své kalifornské designové studio přípravou návrhů na malý dvoumístný roadster.

M_Speedster_1995_02__jpg300.jpgMazda_Ibuki_2003__jpg300.jpgMazda_MX-5_SLV_act13__jpg300.jpg
Během let vzniklo plno zajímavých konceptů a studií nových směrů

3. Mazda neokopírovala jen Lotus Elan

Ačkoli se to podle designu první generace může zdát, designéři se inspirovali ve všech ikonických sportovních roadsterech 60. let, tedy nejen v Lotusu, ale i u Triumphu, Fiatu či Alfy Romeo.

4. Mazda MX-5 málem byla předokolka

Při přípravě modelů a prototypů se zvažovalo několik možných koncepcí. Manažeři se ale tak dlouho hádali mezi motorem vpředu s pohonem předních kol a motorem uprostřed s pohonem zadních kol, až v Anglii v tichosti vznikl prototyp V705 s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Tato koncepce nakonec zvítězila.

5. Motor měla být jen šestnáctistovka

Mazda speciálně pro MX-5 vyvinula čtyřválec 1,6 l s označením B6ZE(RS), ale pozdější kritika na nedostatek výkonu si vyžádala použití většího motoru BP-ZE, který byl původně navržen pro zástavbu přeplňování. Právě díky velmi robustní konstrukci se nechá motor 1,8 l snadno tunit pomocí turba nebo kompresoru.

6. Mazda MX-5 měla i turbo

Druhá generace oblíbeného roadsteru dostala limitovanou edici Mazdaspeed s přeplňovaným motorem o výkonu 134 kW (182 k). Vzniklo jich jen 5428 a mimo Japonsko se prodávaly jen v USA a Austrálii. Australská verze měla výkon snížený na zhruba 165 koní.

7. Mazda chtěla postavit také kupé

Prototypy s pevnou střechou existovaly už od samého počátku. Ale až v roce 2003 vznikla série 179 kusů s karoserií kupé, která byla určena pouze pro Japonsko. Vůz měl pozměněný elegantnější design, z profilu trochu připomínal tehdejší Aston Martin. Jednalo se o testování reakcí veřejnosti, ale projekt se nakonec nerozjel ve velkosériovém měřítku.

MX-5_Clubs_Japan02__jpg300.jpgMX-5_Clubs_Japan03__jpg300.jpgMX-5_Clubs_NL01__jpg300.jpg
MX-5 je také pro svou jednoduchost a obratnost oblíbeným nástrojem závodníků

8. Zkoušel se i Wankelův motor

V roce 1994 Mazda nasadila do MX-5 upravený motor s rotačním pístem z modelu RX-7. Jednotka běžela na vodík a jednalo se o experimentální vozidlo. Také to byla jediná oficiální zástavba Wankelova motoru pod kapotu roadsteru MX-5.

9. Myslelo se i na ekologii

Mazda zkoušela rovněž plně elektrický pohon, ovšem roadster měl dojezd jen asi 100 km a hmotnost vzrostla o 450 kg, čímž se smysl kompaktního lehkého roadsteru vytratil. Vše skončilo jen u pokusů.

10. Nejvíce MX-5 se vyrobilo hned první rok

Ačkoli Mazda MX-5 figuruje ve statistikách jako nejprodávanější roadster všech dob, vůbec nejúspěšnější byl hned první celý rok výroby. V roce 1990 Mazda vyrobila 95 640 aut a takové číslo už se pak nikdy neopakovalo.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud