40
Fotogalerie

VW Golf GT: vládce klikatých silnic (test)

Nový motor 1,4 TSI se 170 koňmi se pod kapotou Golfu ještě ani nestačil rozkoukat a my vám přinášíme jeho první test.

Kapitoly článku:


Když Volkswagen před nedávnem představil novou generaci svého přímovstřikového motoru 1,4 FSI, do kterého zabudoval pro zvýšení výkonu a zlepšení průběhu točivého momentu jak kompresor, tak turbodmychadlo rozbouřil rozsáhlé diskuse. Nyní přišla doba, kdy se tato technologická novinka objevila v sériových vozech a prvním z nich je ikona mezi vozy nižší střední třídy – Golf. Spojením motoru 1,4 TSI a Golfu vznikl nový model Golf GT, který jak dvě písmenka naznačují má mít určité sportovní ambice, ale ne tak velké, jaké známý hot hatch GTI.

Během týdenního testování jsme Golf GT podrobili opravdu náročným úkolům. Vyzkoušeli jsme vše, co nabízí dnešní provoz, silnice, ale i závodní dráhy. K tomu jsme přidali i něco navíc. A výsledek? Ten se dozvíte z našeho testu.

Tip: Přečtěte si jak funguje motor 1,4 TSI a jeho první test.

Staronový vzhled

Volkswagen je znám svou konzervativností a to i v případě ostrých verzí svých vozů. Nesnaží se vzhled zásadně předělat, ale sází pouze na drobné detaily, které sportovně střižený model jen mírně odliší od běžných sériových.

GéTé je na tom podobně. Pokud neznáte podrobně klasický Golf do nejmenšího detailu, jen stěží poznáte rozdíly. Nepostřehnutelným detailem GT je snížený podvozek o 15 mm a také přepracovaná příď vozu. Ta má odlišnou mřížku chladiče, která je klínovitě protažená až do nárazníku. 

DSC_9149.jpg DSC_9122.jpg DSC_9165.jpg
Vizuální odlišnosti od běžného modelu jsou jen v detailech.

Pokud si nebudete při pohledu na tento Golf jistí, s kým máte tu čest, přesvědčí vás o tom štítky "GT" v mřížce chladiče a na zadních dveřích. 

DSC_9130.jpg DSC_9161.jpg
Štítky verze vás pak ujistí, s kým máte tu čest.

Střešní spoiler je u Golfu téměř samozřejmostí, ovšem dvojitá chromovaná koncovka výfuku a 17" kola s pneu 225/45 již ne. Golf GT je stylingově pojat velmi decentně a detaily, které na něm najdete a které mají umocnit sportovní dojem mu dobře padnou.

DSC_9125.jpg DSC_9131.jpg DSC_9163.jpg
Dvojitá koncovka výfuku a velká 17" kola jsou základem stylingu GéTé.

Mimo tyto detaily se Golf GT od běžných modelů nijak neodlišuje. Vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými světly, přední a zadní světla jsou totožné a nebýt černých spodků spoilerů a la Junior, nebylo by o čem psát. 

DSC_9128.jpg DSC_9155.jpg DSC_9153.jpg

DSC_9124.jpg
Světlomety a vnější zrcátka jsou standardní --- Golf GT dostal do vínku černé spodky nárazníků.

Přestože se GT liší od běžných verzí pouze detaily, jako celek působí dynamicky a sportovně. Díky absenci výrazných či agresivních prvků nevyvolává GéTé takový zájem ze stran provokatérů na silnicích. GéTé je prostě snadno přehlédnutelné auto, které ovšem skrývá svůj potenciál. Pokud tedy nechcete budit přílišnou pozornost, ovšem nespokojíte se s běžnou technikou a běžnou dynamikou, je verze GT to pravé.

DSC_9152.jpg DSC_9171.jpg DSC_9166.jpg
GéTé je vozem velmi nenápadným, ovšem dynamicky patří zcela jinam.

Usedlost sama

Představte si, že si chcete koupit sportovně střižený hatchback. Přijdete k vozu, otevřete dveře a zůstanete stát doslova ohromeni. Sportovní vzhled na vás zaútočí. Hliníkové a karbonové dekorační prvky, sportovně střižený design palubní desky, hliníková hlavice řadící páky, sportovní anatomicky tvarovaný volant, sportovní sedačky s přípravou pro vícebodové pásy...

To je jedna z možností, jak může sportovně laděný hatchbak vypadat. Druhou z možností je pak interiér Golfu GT. O chladnosti a relativní strohosti interiéru automobilky Volkswagen bylo napsáno již mnoho. O souboji mezi skvělým zpracováním, kvalitními materiály, ergonomičností a chladu také. Pokud má vnější styling jen mírně sportovní nádech, pak vnitřní je ještě blíže civilním verzím, než by bylo zdrávo.

DSC_9186.jpg DSC_9188.jpg DSC_9191.jpg
Interiér Golfu GT je identický s běžnými verzemi, žádné sportovní dekorace zde nenajdete.

Pokud má být GT mírně sportovním modelem v nabídce Golfu, pak mimo drobných detailů nic nenasvědčuje tomuto záměru. Nebýt malého loga na klasickém trojramenném volantu, ani nevíte s kým jste přišli do styku. 

DSC_9211.jpg DSC_9225.jpg
Logo "GT" lze najít i na volantu.

Velkou změnou prošel přístrojový panel za volantem. Přestože Golf je vybaven jak kompresorem, tak turbodmychadlem, chybí zde ukazatel teploty vody a u této verze i oleje. Nevím u jakého jiného motoru je tato informace potřebnější. Bohužel budete tak muset jen hádat, kdy jsou již náplně a motor prohřátý a vy můžete vyrazit kupředu. Na druhou stranu je zde "kouzelný" ukazatel přeplňování boost. Bohužel z polohy ručičky nejde ani v nejmenším vytušit, jak velkým tlakem v daný okamžik dopuje motor turbo, resp. kompresor. Na druhou stranu při jízdě jsem objevil pouze tři polohy, kde se ručička nachází. Úplně dole, pokud nemačkáte plyn, v polovině, pokud jen udržujete rychlost a pak na konci, když zmáčknete plyn. Škoda, jiné ukazatele bychom ocenili více.

DSC_9208.jpg DSC_9209.jpg DSC_9210.jpg
Absence ukazatele teploty chladící kapaliny a oleje je neomluvitelná --- ručička boostu je efektní, ovšem k ničemu. 

Při praktickém pohledu na GéTé naleznete v interiéru klasickou nabídku odkládacích a úložných prostorů. Držáky nápojů na středovém tunelu a pod výdechy ventilace pro zadní sedadla, klasické kapsy ve dveřích, klimatizovanou schránku před spolujezdcem, loketní opěrku a pár menších míst, kde se dají schovat malé drobnosti.

DSC_9182.jpg DSC_9185.jpg DSC_9213.jpg

DSC_9214.jpg DSC_9195.jpg DSC_9224.jpg

DSC_9222.jpg 
Golf nabízí omezené množství odkládacích a úložných prostorů

Pokud jsou někdy volkswageny kritizovány za nekvalitní sedačky, u GT se výrobce pochlapil. Sportovně tvarované sedadla s výborným tvarováním opěradla si zaslouží pochvalu. Sedák i opěradlo mají navíc dobrou délku, resp. výšku a tak při jízdě pomáhají nejen komfortu, ale i lepšímu ovládání. Boční vedení navíc obepne tělo velmi pevně. Ovšem při své výšce 188 cm jsem cítil, že větší a širší řidič by měl již problémy mezi bočnice zapadnou. Zadní sedadla pak nabízejí dvojicí úchytu ISOFIX, vždy na bočních sedadlech. 

DSC_9199.jpg DSC_9200.jpg DSC_9201.jpg

DSC_9177.jpg DSC_9178.jpg DSC_9180.jpg
Sedačky z GéTé jsou sportovně střiženy a nabízí dobrý kompromis mezi komfortem a sportovním zážitkem.

Protože GéTé míří hlavně k řidičům, kteří hledají kompromis mezi sportovním naladěním a komfortem, je důležité zmínit i zavazadlový prostor. Golf nabízí slušný základní objem 350 litrů, který lze zvětšit po sklopení zadních opěradel až na 1 305 litrů. Drobnou nevýhodou je pouze fakt, že po sklopení opěradel nezískáte zcela rovnou ložnou plochu.

DSC_9134.jpg DSC_9136.jpg DSC_9141.jpg 

DSC_9142.jpg
Zavazadelník nabízí slušný základní objem --- Po sklopení opěradel nezískáte rovnou ložnou plochu.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud