I když zájem o světové autosalony ze strany automobilek obecně klesá, letošní autosalon v Ženevě rozhodně ošizený nebude. Akce je naplánována od 9. do 19. března 2017, přičemž novinářské dny startují dva dny předtím. Redaktor Autorevue.cz bude pochopitelně u toho, a my vám tudíž zprostředkujeme čerstvé dojmy přímo z místa.
Pokud chcete vyrazit osobně, cesta z Prahy autem je dlouhá přibližně 920 kilometrů. Pokud vyrazíte letadlem, výstaviště je velmi blízko letiště, což je obrovskou výhodou. Vstupenky jsou k dispozici přímo v Geneva Palexpo nebo na webových stránkách autosalonu. Výstava je otevřena od pondělí do pátku mezi desátou ranní a osmou večerní hodinou, o víkendu pak od devíti do sedmi.
A nyní tedy slíbený přehled novinek v abecedním pořadí:
Alpine
Renault v Ženevě konečně představí finální verzi sportovního kupé s motorem uprostřed. Alpine bude samostatnou značkou, která později nabídne i praktičtější vozy.
Vůz by se měl podobat již představeným konceptům. Výkon nového agregátu o objemu 1,8 litru by měl ve výkonnější variantě dosahovat více než 300 koňských sil. Zaujmout má ale především svou lehkou konstrukcí. Konkurovat bude například Porsche 718 Cayman.
Aston Martin Vanquish S Volante
Stejně jako kupé ve Frankfurtu, dostane i kabriolet v Ženevě ke svému již tak dlouhému názvu písmeno S. To znamená dvanáctiválcový motor o objemu 5,9 litru a výkonu 594 koňských sil.
Krom vylepšené osmistupňové převodovky jsou další změny spíše kosmetické. Fanoušci karbonových doplňků si každopádně na stánku značky Aston Martin přijdou na své.
Audi RS3 Sportback
Nejsilnější varianta třetí řady od Audi zatím posílila pouze ve verzi sedan. 400 koní však v Ženevě dostane i hatchback. Znovu z pětiválce o objemu 2,5 litru.
Až 480 Nm maximálního točivého výkonu je na trvale poháněná všechna čtyři kola vozu přenášeno prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky S tronic.
V Česku budou ceny RS3 Sportback i RS3 limuzíny oznámeny v dubnu. První auta se k zákazníkům dostanou v srpnu.
Bentley Continental GT Supersports
Festival výkonných a rychlých vozů pokračuje v podobě toho vůbec nejrychlejšího čtyřmístného. Modernizovaný Continental GT Supersports stále užívá šestilitrového dvanáctiválce. Dostal však větší turbodmychadla a celkový výkon teď může činit až 522 kW (710 koní).
Zaujme především maximální rychlost stále luxusního automobilu. Kupé zvládne 336 kilometrů v hodině, o téměř dvě stovky kilogramů těžší kabriolet dosáhne "jen" 330 kilometrů.
BMW řady 5 Touring
Bavorská automobilka se na svém stánku bude chlubit především praktičtější variantou svého modelu vyšší střední třídy. Tradičně se zpožděním oproti sedanu přichází verze Touring, která mezigeneračně "zhubla" až o 130 kilogramů.
Na trh přijde v létě, prozatím se čtyřmi motorizacemi. Dvoulitr 530i s výkonem 185 kW doplní druhý dvoulitrový čtyřválec, tentokrát vznětový 520d s výkonem 140 kW. Šestiválce jsou také dva. Zážehový 540i nabídne 250 kW a vznětový 530d 195 kW.
Koncepty Citroën
Francouzská automobilka koncepty a často odvážnými studiemi nešetří, a nejinak tomu bude i na švýcarské půdě. Koncepty bude ke shlédnutí rovnou dva.
Prvním předznamenává sériový vůz. Koncept C-Aircross by se dle spekulací ještě letos mohl přetvořit v sériový crossover, který by nahradil MPV C3 Picasso.
Druhá studie již není pohledem do blízké budoucnosti, avšak představuje dobrodružnou variantu minivanu Spacetourer. Spacetourer 4×4 Ë Concept má posádce nabídnout "stylové dobrodružství".
Jak z názvu vyplývá, pomůže k tomu především pohon všech čtyř kol. Jedná se o pokračování lifestylové edice "Ë", se kterou marketingově pozitivně naladěný dvojitý šíp vyrukoval na loňském autosalonu v Paříži.
Ford Fiesta
Jeden z nejdůležitějších modelů modrého oválu již byl oficiálně představen, avšak v Ženevě si odbude svou výstavní premiéru. My jsme si ji ovšem prohlédli naživo již dříve:
Nová fiesta povýší jak rozměrově, tak svým zaměřením. Roli levnějšího vozu zaujme model Ka+, a tak se při snažení o zaujmutí náročné evropské klientely mohli u Fordu soustředit na hodnotnější supermini.
Nabízen bude ve čtyřech různých variantách. K dipozice bude drsně se tvářící "terénní" varianta Active i vizuálně sportovní ST Line.
Kia Picanto
Také nejmenší kia si svou výstavní premiéru schovává na březnovou motor show. Kromě verze GT Line se dočkáme i standardní podoby korejského minivozu.
Na designu novinky se podílela návrhářská centra z domácího Namyangu i německého Frankfurtu. Oproti předchůdci narostla nová generace o 15 milimetrů a celkově má konkurent kolínských a bratislavských trojčat působit dospělejším dojmem.
Kia Stinger
Sedan na pomezí střední a vyšší střední třídy se představil na autosalonu v Detroitu, evropskou premiéru si ovšem odbude právě v Ženevě.
Zajímavá je především technika. Stinger je vůz s klasickou koncepcí, tedy s motorem uloženým podélně a pohonem zadních kol. Na výběr budou dvě verze. Standardní s dvoulitrovým zážehovým motorem a verze GT, která nabídne šestiválec o výkonu 365 koňských sil.
Lexus LS
Hvězdou na stánku Lexusu bude nová generace vlajkové lodi LS. Provedení LS 500 si svou premiéru odbylo již v lednovém Detroitu, světovou premiéru v Ženevě zažije hybridní varianta LS 500h.
Vizuálně je nové LS dynamičtější, zejména díky svým proporcím - je totiž delší, širší a nižší než předchozí generace vyráběná od roku 2006. Zcela nová je platforma, dvakrát přeplňovaný šestiválec či desetistupňový automat. Podrobnosti o hybridní variantě se dozvíme právě ve Švýcarsku.
Mercedes-AMG E63 kombi
Mercedes v Ženevě ukáže nejrychlejší sériové kombi na světě. Již standardní verze kombi E 63 AMG disponuje maximálním výkonem 571 koní, v duchu posledních generací AMG je tu však ještě verze S která nabídne výkon dokonce 612 koní. Točivý moment vyrostl až na mamutích 850 Nm.
Maximální rychlost je 290 kilometrů v hodině. Výkon směřuje na všechna čtyři kola prostřednictvím devítistupňové automatické převodovky.
Mercedes-Maybach G650 Landaulet
Mercedes-Maybach v Ženevě oficiálně představí svůj dvanáctiválcový landaulet na bázi Mercedesu třídy G. Jedná se o rozloučení se současnou evolucí "géčka".
K pohonu slouží dvanáctiválec. Šestilitrový agregát disponuje výkonem 630 koňských sil a zakulacenými 1 000 newtonmetry maximálního točivého momentu.
Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi prý našlo mezeru mezi modely ASX a Outlander. Nové SUV bude mít prvky kupé se svažující se linií střechy.
Konkurenci hledejme například v Nissanu Qashqai, byť po spojení aliance Renault-Nissan právě s Mitsubishi se jedná spíše o blízkého příbuzného. Design vozu se inspiruje v konceptu XR-PHEV.
Opel Insignia
Novou insignii známe zatím z obrázků, naživo ji spatříme až ve Švýcarsku. Sedan s dodatkem Grand Sport doplní praktičtější varianta Sports Tourer. Obě varianty rüsselsheimského modelu střední třídy mezigeneračně zhubly a nabídnou dynamické tvary karoserie.
Nad pohonnými jednotkami můžeme prozatím jen spekulovat. Kompletní odhalení techniky si Opel schovává na ženevský autosalon. Mezi zážehovými motory však nalezneme novou patnáctistovku a dvoulitr. Nad šestiválci visí otázník.
Pagani Huayra Roadster
O střechu v Ženevě přijde hypersportovní Pagani Huayra. Italský malosériový výrobce se stejnojmenným zakladatelem a majitelem již zveřejnil první fotky a informace.
Střecha bude na přání buď skleněná či látková. Jinak zůstane technika z uzavřené verze nezměněna. Turbodmychadla tedy budou stále hlasitě hvízdat při plnění šestilitrového dvanáctiválce původem od AMG. Maximální výkon tohoto agregátu činí 746 koňských sil. Vznikne pouhá stovka exemplářů.
Renault Captur - facelift
O modernizaci francouzského crossoveru toho zatím příliš nevíme. V Ženevě se však s jistotu druhá fáze capturu ukáže.
Na bilanční, tiskové konferenci českého zastoupení značky zaznělo z úst generálního ředitele Zdeňka Grunta, že můžeme očekávat důkladný facelift. Nezbývá než se nechat překvapit, pravděpodobně se designově nechá inspirovat modelem Kaptur, který se prodává v Rusku:
Seat Ibiza
Pátá generace malého Seatu stojí jako první koncernový model na platformě MQB A0, kterou později dostane i nový Volkswagen Polo a Škoda Fabia. První obrázky už máme k dispozici:
Nová Ibiza mezigeneračně naroste, a to především do šířky - o znatelných 87 milimetrů, rozvor náprav se zvětší o 95 milimetrů. Po kapotou se mimo známé jednotky objeví nový motor 1.5 TSI Evo.
Suzuki Swift
Nová generace "sviště" již byla kompletně představena a na začátku letošního roku vstoupila na japonský trh, avšak i pro ni platí, že evropskou výstavní premiérou bude autosalon v Ženevě.
Oproti předchůdci došlo netradičně k mezigeneračnímu zkrácení o 10 mm. Základní motorizací se stane benzinový agregát o objemu 1,2 litru, k dispozici bude také hybridní varianta s výkonem 67 kW. Nejsilnější motorizací bude před příchodem swiftu Sport litrový přeplňovaný tříválec s maximálním výkonem 75 kW.
Facelifty Škody
Na stánku Škody je letos poměrně velké množství modernizovaných modelů a nových výbavových linií. Návštěvníci mohou naživo zhodnotit tolik propíraný "čtyřoký" facelift octavie včetně verzí Scout, RS a RS 245.
Nové varianty se představí také v případě kodiaqu. Řeč je o verzích Scout a Sportline s terénním a sportovním vzhledem.
Další faceliftované modely bude Škoda prezentovat v podobě Citigo a rapidu včetně verze Spaceback.
Subaru XV
Druhá generace japonského crossoveru se zatím ukázala pouze na jedné zamaskované fotce. Základem bude nová generace modelu Impreza, která se představila před rokem v New Yorku.
Vycházet bude ze stejného konceptu zvýšeného a oplastovaného hatchbacku. Ohledně motorizací a dalších podrobností zatím nepadlo ani slovo, avšak pravděpodobné je, že pohonné ústrojí bude shodné s modelem Levorg.
Toyota Yaris
Další přírůstek do opravdu nabitého segmentu B v Ženevě modernizuje Toyota. Japonci mění design a pod kapotou se objeví nový zážehový motor o objemu 1,5 litru s atmosférickým plněním.
Dále do Ženevy přiveze ostrý třídveřový Yaris GRMN s asi 212 koňmi pod kapotou. Nezmizí ani hybrid s kombinovaným výkonem 100 k. Tříválcová Litrová jednotka VVT-i, aktuálně s 51 kW, také zůstane zachována.
Volkswagen Arteon
Ve Volkswagenu jsou s nástupce modelu CC opravdu tajemní. S jistotou však víme, že do ženevské haly skutečně dorazí. Němci zatím zveřejnili pouze skicu boční siluety a jméno - Arteon.
V portfoliu značky se má posunout výrazněji nad Passat a suplovat i sedan luxusní třídy Phaeton. Krom tohoto modelu bude Volkswagen v premiéře vystavovat také sedmimístný Tiguan AllSpace.