Legendární roadster Mazda MX-5 oslavuje 25. narozeniny. Pojďme si připomenout některé méně známé milníky z jeho života.
Kapitoly článku:
Legendární roadster Mazda MX-5 letos slaví už čtvrt století existence. Také uvidíme úplně novou generaci, která má být zase o nějaký ten kilogram lehčí. Mazda teď vypustila poslední limitovanou edici 25th Anniversary, tak si pojďme připomenout některé důležité milníky ve vývoji tohoto roadsteru, o kterých jste možná nevěděli.
1. U zrození stál motoristický novinář
Když se v roce 1979 tehdejší šéf automobilky Mazda zeptal novináře magazínu Motor Trend Boba Halla, specialisty na japonské vozy, co by měla Mazda postavit, odpověděl stručně "malý dvoumístný roadster" a řeč se pak hned stočila jinam.
2. Plány začaly vznikat už v roce 1982
Když Bob Hall od počátku 80. let pracoval jako produktový plánovač Mazdy pro americký trh, pověřila automobilka své kalifornské designové studio přípravou návrhů na malý dvoumístný roadster.
Během let vzniklo plno zajímavých konceptů a studií nových směrů
3. Mazda neokopírovala jen Lotus Elan
Ačkoli se to podle designu první generace může zdát, designéři se inspirovali ve všech ikonických sportovních roadsterech 60. let, tedy nejen v Lotusu, ale i u Triumphu, Fiatu či Alfy Romeo.
4. Mazda MX-5 málem byla předokolka
Při přípravě modelů a prototypů se zvažovalo několik možných koncepcí. Manažeři se ale tak dlouho hádali mezi motorem vpředu s pohonem předních kol a motorem uprostřed s pohonem zadních kol, až v Anglii v tichosti vznikl prototyp V705 s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Tato koncepce nakonec zvítězila.
5. Motor měla být jen šestnáctistovka
Mazda speciálně pro MX-5 vyvinula čtyřválec 1,6 l s označením B6ZE(RS), ale pozdější kritika na nedostatek výkonu si vyžádala použití většího motoru BP-ZE, který byl původně navržen pro zástavbu přeplňování. Právě díky velmi robustní konstrukci se nechá motor 1,8 l snadno tunit pomocí turba nebo kompresoru.
6. Mazda MX-5 měla i turbo
Druhá generace oblíbeného roadsteru dostala limitovanou edici Mazdaspeed s přeplňovaným motorem o výkonu 134 kW (182 k). Vzniklo jich jen 5428 a mimo Japonsko se prodávaly jen v USA a Austrálii. Australská verze měla výkon snížený na zhruba 165 koní.
7. Mazda chtěla postavit také kupé
Prototypy s pevnou střechou existovaly už od samého počátku. Ale až v roce 2003 vznikla série 179 kusů s karoserií kupé, která byla určena pouze pro Japonsko. Vůz měl pozměněný elegantnější design, z profilu trochu připomínal tehdejší Aston Martin. Jednalo se o testování reakcí veřejnosti, ale projekt se nakonec nerozjel ve velkosériovém měřítku.
MX-5 je také pro svou jednoduchost a obratnost oblíbeným nástrojem závodníků
8. Zkoušel se i Wankelův motor
V roce 1994 Mazda nasadila do MX-5 upravený motor s rotačním pístem z modelu RX-7. Jednotka běžela na vodík a jednalo se o experimentální vozidlo. Také to byla jediná oficiální zástavba Wankelova motoru pod kapotu roadsteru MX-5.
9. Myslelo se i na ekologii
Mazda zkoušela rovněž plně elektrický pohon, ovšem roadster měl dojezd jen asi 100 km a hmotnost vzrostla o 450 kg, čímž se smysl kompaktního lehkého roadsteru vytratil. Vše skončilo jen u pokusů.
10. Nejvíce MX-5 se vyrobilo hned první rok
Ačkoli Mazda MX-5 figuruje ve statistikách jako nejprodávanější roadster všech dob, vůbec nejúspěšnější byl hned první celý rok výroby. V roce 1990 Mazda vyrobila 95 640 aut a takové číslo už se pak nikdy neopakovalo.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5