Další člen rodiny elektromobilů ID je tady. Bude nové SUV ID.4 natolik celosvětově úspěšné, jak od něj VW očekává?
Uvedení nového Volkswagenu ID.4 doprovází automobilka sebevědomou atmosférou. Nejenže totiž mluví o svém vůbec prvním čistě elektrickém SUV a také prvním globálním elektromobilu značky, ale ihned zmiňuje rovněž jeho nutnost konkurovat v dnes největším a nejžádanějším automobilovém segmentu na trhu, tedy mezi kompaktními SUV. Plány jsou nadále masivní, do roku 2029 chce VW prodat na 26 milionů elektrických vozidel.
Design rozšiřuje čistý styl rodiny elektromobilů ID, který zavedl hatchback ID.3. Jednou z novinek ve výbavě ID.4 jsou zadní LED svítilny, které díky své grafice a prostorovému uspořádaní jednotlivých diod vytváří 3D dojem, a to ve spojení s dynamickým rozsvěcováním (jedná se o volitelnou položku). SUV se pyšní koeficientem odporu vzduchu 0,28, čemuž napomáhají i aerodynamicky vyhlížející kola o průměru až 21 palců nebo do karoserie zahlazené kliky dveří.
Jak dokázala sourozenecká Škoda Enyaq iV, s využitím platformy MEB se daří udržet vnější rozměry vozu docela kompaktní, zatímco kabina nabízí mnohem více prostoru, než by se mohlo zprvu zdát. Prostornost interiéru přirovnává VW k o třídu větším konvenčním SUV.
Volkswagen ID.4: Srovnání rozměrů |
Model |
VW ID.4 |
Škoda Enyaq iV |
VW ID.3 |
Délka [mm] |
4584 |
4649 |
4261 |
Šířka [mm] |
1852 |
1879 |
1809 |
Výška [mm] |
1612 |
1616 |
1552 |
Rozvor [mm] |
2766 |
2765 |
2765 |
Objem kufru [l] |
543/1575 |
585/1711 |
385/- |
Architekturu palubní desky si ID.4 také z velké části přebírá od menšího sourozence, takže jednoduché linie doplňuje menší digitální přístrojový štít před řidičem, zatímco uprostřed stojí až 14palcový dotykový displej infotainmentu (enyaq má 13"). Fyzická tlačítka pak i zde nahrazují dotykové plochy nebo možnost hlasového ovládání skrze chytrého asistenta.
Do výbavy ID.4 přitom míří i novinky poslední doby, a to středový airbag mezi předními sedačkami, který snižuje riziko úrazu hlavy při bočním nárazu, a dále rovněž moderní head-up displej s rozšířenou realitou. Na udržitelné zdroje hledí veganské čalounění sedadel a samozřejmě nechybí ani soubor asistenčních a bezpečnostních funkcí Travel Assist pro možnost částečně autonomního řízení. SUV půjde vybavit i adaptivním podvozkem DCC a systémem progresivního řízení.
Pohonné ústrojí se od ID.3 také neliší. S uvedením zatím VW zmiňuje nižší specifikaci s jedním elektromotorem pohánějícím zadní kola, výkonem 150 kW (204 koní), točivým momentem 310 N.m a bateriovým modulem o kapacitě 77 kWh. Na 100 km/h se SUV dostane za 8,5 sekundy a maximální rychlost je limitována na 160 km/h.
Dojezd na jedno nabití je udávaných 520 kilometrů, přičemž s nabíjením u veřejných DC rychlonabíječek výkonem až 125 kW lze dosáhnout dojezdu 320 km za přibližně 30 minut. Pro domácí nabíjení bude k dispozici hned trojice různých nabíječek, všechny s výkonem až 11 kW.
S volitelným tažným zařízením umí elektromobil táhnout přívěs až do hmotnosti 1000 kg. Tato hodnota ale nepochybně patří zmíněné slabší verzi ID.4, jelikož i výkonnější verze Enyaqu iV zvládá přívěs do hmotnosti až 1400 kg. Právě vrcholnou specifikaci ID.4 se dvěma elektromotory, pohonem všech kol a výkonem asi 225 kW (306 koní) uvede VW v průběhu roku 2021. Půjde o ekvivalent Škody Enyaq iV RS.
První zájemci se budou snažit ještě do konce letošního roku ulovit jednu ze zaváděcích verzí ID.4, kterých se plánuje vyrobit jen 27.000 kusů. Limitované verze budou shrnovat nejžádanější prvky výbavy, kdy ID.4 1st začíná na částce 49.950 eur (asi 1,35 milionu korun), zatímco vybavenější 1st Max startuje na 59.950 eur (1,62 milionu korun).