Právě dnes, 16. listopadu se před 120 lety narodila Eliška Junková, legendární česká závodnice, jejíž motoristická kariéra zasahovala i daleko za hranice naší domoviny. Více v článku... Zdroj: Autoklub ČR

Právě dnes, 16. listopadu se před 120 lety narodila Eliška Junková, legendární česká závodnice, jejíž motoristická kariéra zasahovala i daleko za hranice naší domoviny. Více v článku... | Zdroj: Autoklub ČR

 Zdroj: Autoklub ČR

| Zdroj: Autoklub ČR

12
Fotogalerie

Eliška Junková se narodila před 120 lety. Výročí české legendy připomíná i Google

Jedna z největších legend českého motorismu dnes slaví výročí.

Právě dnes, 16. listopadu se před 120 lety narodila Eliška Junková, legendární česká závodnice, jejíž motoristická kariéra zasahovala i daleko za hranice naší domoviny. Její památku si připomíná nejen Autoklub ČR, který dlouhodobě udržuje odkaz slavné pilotky, ale také samotný vyhledávač Google.

I nejslavnější českou automobilovou závodnici si totiž Google připomíná takzvaným Doodlem, tedy dočasně pozměněným a výtvarně zpracovaným logem na domovské stránce vyhledávače. Eliška Junková se tak řadí k takovým velikánům, jakými jsou Božena Němcová, Alfons Mucha, Karel Čapek nebo Jan Werich.

O životě Junkové a její cestě k motorsportu jsme se už dříve rozepsali v samostatném příběhu. Do paměti se nejvíce zapsala ve spojitosti se značkou Bugatti, přičemž během své krátké závodní kariéry zvládla všechny tehdejší disciplíny automobilového sportu: závody do vrchu, na okruzích, na autodromu a dálkovou jízdu.

Kromě dvou dámských vítězství na pařížském autodromu bylo nejcennějším úspěchem Junkové vůbec první absolutní vítězství ženy v mezinárodním závodě do vrchu (X. Zbraslav-Jíloviště 1926) a dále také vítězství na I. Velké ceně Německa 1927 na Nürburgringu v kategorii vozů 1,5 až 3 litry. V roce 1928 dojela na pátém místě ve slavném závodě Targa Florio, kde byla rovněž první mezi ženami a v kategorii netovárních jezdců.

Po fatální nehodě jejího muže, rovněž závodního pilota Čeňka Junka na Nürburgringu 15. července 1928, zanechala Junková závodní činnosti, avšak motoristickým zájmům zůstala věrná. Během druhé světové války byla zapojena do domácího odbojového hnutí. Poté se v průběhu let stala váženou členkou řady zahraničních motoristických klubů.

V roce 1991 se měla Junková zúčastnit i slavnostního návratu značky Bugatti, a to v rámci představení tehdy nejnovějšího supersportu EB110. Bohužel jí v tom ale zabránil zhoršující se zdravotní stav.

Ve věku 93 let zemřela Eliška Junková v Praze 5. ledna 1994. V minulém roce byla ve vestibulu Autoklubu ČR odhalena její busta s mottem „Musíte mít vůli zvítězit“, zatímco prezidentem republiky byla Junková oceněna vyznamenáním Za zásluhy in memoriam.

Doporučujeme

Články odjinud