| Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama

| Nissan Tama

 | Nissan Tama pick-up

| Nissan Tama pick-up

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

 | Nissan Tama
 | Nissan Tama
 | Nissan Tama
 | Nissan Tama
26
Fotogalerie

První elektrický Nissan nebyl Leaf. Od 70 let staré Tamy se můžeme učit i dnes

Japonská automobilka předvedla bok po boku svůj nejstarší a nejnovější vůz na elektrický pohon. Model Tama vznikl v roce 1947.

Věděli jste, že vozy na elektrický pohon vyrazily na silnice asi půl století před těmi spalovacími? První z nich vypadaly jako kočáry tažené koňmi, pohon však zajišťovala elektřina. Pak ale nastala éra vnitřního spalování, která stále ovládá automobilový svět, byť každý dobře ví, že elektroauta opět povstanou.

V dnešní době Nissan hovoří hlavně o Leafu, nejprodávanějším elektromobilu na světě, první elektroauto japonské značky však vyjelo na silnice už v roce 1947. Jmenuje se Tama, na délku měří 3035 mm, rozvor náprav činí rovné dva metry a hmotnost je 1,1 tuny.

Tama byl nejdříve dvoumístný vůz, následně přišla také dvoudveřová verze se čtyřmi sedadly. Konstruován byl ze dřeva a pokrytý ocelovou "kůží". Na jedno nabití dokázal ujet 65 kilometrů a uměl se rozjet až na 35 km/h. Elektromotor měl pro dnešní dobu úsměvný výkon 3,3 kW, kapacita baterie byla 40V.

Prostor pro baterie byl v podlaze. Každé ze dvou pouzder po stranách bylo vybaveno válečky, takže použité baterie mohly být rychle vyměněny za čerstvě nabité. Proč to, sakra, nejde i v dnešní době, kdy se sice ve velkém hovoří o rozvoji rychlonabíječek, ale skutek utek? Navíc ani myšlenka vyměnitelných battery packů také nezapadla.

Tama se později objevila nejen jako osobní verze, ale také jako dodávka. Obě byly k dispozici v benzínových a elektrických verzích. V roce 1948 se narodila Tama Junior, kompaktní osobní automobil. Pak v roce 1949 přišla Tama Senior, středně velké osobní auto. 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud