Stejně tak automatické jako použití bezpečnostního pásu v autě by mělo být nasazení ochranné helmy u cyklistů. Není tomu tak, následkem jsou zmařené životy.
Počet cyklistů a jejich věkové složení se v poslední době mění. Na bicykl usedá více lidí díky větší dostupnosti elektrokol, na nichž často dochází k přecenění vlastních schopností nebo úrazům ve vyšší rychlosti. Jen za letošních prvních osm měsíců došlo dle statistik Policie ČR k 32 obětím na silnici v roli cyklistů, dále bylo 162 těžce zraněných a také 2305 případů nehod cyklistů s lehkým zraněním. Mnoha zraněním se dá předejít, pokud si cyklisté chrání nejzranitelnější část těla – tedy hlavu.
Dle informací kampaně Ty to zvládneš se nehoda v rychlosti pouhých 25 kilometrů v hodině rovná pádu na hlavu z výšky 2,5 metru. 70 procent letošních smrtelných zranění proběhlo právě bez helmy. Mezi nejčastější příčiny nehod s úmrtím cyklistů patří nesprávný způsob jízdy (37,5 %), následuje nepřiměřená rychlost (28 %) a také nedání přednosti v jízdě (19 %). Nelichotivým údajem je rovněž zjištění alkoholu v krvi s hodnotou vyšším než 1 promile, a to v téměř 17 % nehod.
Jednou ze změn, které by měly přispět k větší bezpečnosti cyklistů, je nařízení, přikazující od ledna roku 2022 řidičům motorových vozidel předjíždět cyklisty na vozovce ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru. Při nedodržení této vzdálenosti hrozí řidiči pokuta až 2000 korun. K novele zákona se nyní vyjádří prezident republiky.