33
Fotogalerie

Subaru Forester 2013 - první jízdní dojmy

Nebude to dlouho trvat a na českém trhu začne prodej nové generace Subaru Forester. Oproti té předchozí má být po všech stránkách lepší. Jaká je praxe?

Kapitoly článku:


Prakticky přesně před rokem se začalo v Evropě prodávat Subaru XV a už od té doby bylo jasné, že k výměně Forestera není příliš daleko. Přestože XV je spíše zvýšený hatchback, namířeno má proti konkurentům z kategorie kompaktních SUV. Třetí generace Forestera stála (respektive ještě pořád stojí) přesně na hranici mezi segmenty C-SUV a D-SUV a v praxi jí bylo XV příliš blízko, a to jak svými rozměry, tak cenou. Tohle se muselo změnit.

Nový Forester proto narostl a posunul se výše. Už se nebude pohybovat „někde mezi“, ale postaví se přímo takovým konkurentům, jakými je například Honda CR-V, Mitsubishi Outlander nebo třeba Hyundai Santa Fe. Hned na úvod jedna ne příliš pozitivní zpráva, zatímco většina konkurence spadající do kategorie velkých SUV nabízí třetí řadu sedadel, u Forestera se s ní nepočítá.

forester_drive_08.JPGforester_drive_09.JPG 
Na fotkách to není tak markantní, ale při setkání tváří v tvář je na první pohled jasné, že čtvrtá generace Foresteru hodně vyrostla.

Co se rozměrů týká, povyrostla čtvrtá generace modelu Forester prakticky ve všech směrech. Na délce přibylo 35 mm, na šířce 15 mm a přidávalo se i na světlé výšce. Na místo původních 215 mm nabídne novinka 220 mm, tedy stejnou hodnotu, jakou nese menší XV. Nejdůležitější pro posádku ale bude poslední změna, a sice rozvor zvětšený o 25 mm.

Ošklivý?

Musím otevřeně přiznat, že v momentě, kdy se na internetu objevily první fotografie prozrazující design nového Forestera, jsem z něj moc radosti neměl. Designéři Subaru tak trochu se vzhledem svých aut bojují a výsledek v podobě čtvrté generace tohoto modelu vypadal jako takový pěkný příklad. Jednoduše řečeno, nelíbil se mi.

Jenže jedna věc jsou fotografie, druhá věc realita a ta je o poznání lepší. Nevím přesně, čím to je, asi jde pouze o můj subjektivní problém, ale to je vcelku jedno. Naživo působí Forester velmi dobře. Dokonce bych řekl, že vypadá lépe než XV. Navíc se kromě základní testované verze můžeme těšit ještě na provedení XT, které má pod kapotou přeplňovaný boxer o výkonu 240 koní a na první pohled jej poznáte podle agresivně tvarovaného nárazníku.

forester_drive_12.JPGforester_drive_13.JPG 
Design navazuje na model XV. Škoda, že už definitivně zmizel charakteristický nasávací otvor na kapotě.

Bohužel ani u XT, ani u naftových variant už nenajdeme onu charakteristickou kapličku na kapotě. Začalo to u XV, Forester v tomto trendu pokračuje. Na místo původního nasávacího otvoru konstruktéři udělali jakési kanálky pod kapotou. Odpověď na otázku, proč z vozů Subaru tento prvek postupně zmizí, je jednoduchá. Na jedné straně to je bezpečnost při srážce s chodcem, na druhé lepší aerodynamika a (což je asi nejdůležitější) z toho plynoucí nižší spotřeba, respektive nižší produkce emisí. Mimochodem součinitel odporu vzduchu klesl z původních 0,36 na 0,33.

Sečteno a podtrženo, Forester čtvrté generace vůbec není ošklivé auto. Naopak, designově se docela povedlo. A ještě jedna drobná poznámka na závěr. Forester dostal diody poskládané do varu písmene C. Člověk by si řekl, že jde jasně o denní svícení, ale není tomu tak. Na denní svícení používá nový Forester mlhovky.

DSC_1264.JPGforester_ext_det_01.JPG 
Diody Forester oproti očekávání nepoužívá pro denní svícení. Ale jinak jde o pěkný designový prvek.

Velké XV

Téma interiéru bych mohl vyřešit jednou větou a odkazem na jeden z testů Subaru XV. Všeobecně se očekávalo, že kabina bude velice podobná menšímu sourozenci, což se také stalo. Volant, přístrojový štít, barevný displej palubního počítače a tak dále. Vše jsme už viděli. Zájemci o designové variace a kreace asi nadšení nebudou, nicméně s XV jsem najel poměrně hodně kilometrů a mohu s klidným svědomím potvrdit, že z pohledu řidiče nakonec stejně platí, čím jednodušší, tím příjemnější a tedy lepší. Ergonomie si u XV zaslouží jedničku, to samé logicky platí pro nový Forester. Převzetí kompletně celé palubní desky z XV pak přináší ještě jednu novinku, která by měla vyřešit neustálou a trochu zbytečnou kritiku třetí generace. Většina z toho, co pokrývá palubní desku, jsou měkčené plasty a jak známo, čím měkčí plasty, tím lepší auto (samozřejmě myšleno s nadsázkou).

Větší vnější rozměry se promítly také do interiéru. Ten je nově o dvacet milimetrů širší, celkově narostla délka prostoru pro cestující a zvětšil se také zavazadelník. Oproti předchozí generaci nabídne o 55 litrů více (505 l v základu), po sklopení zadních sedadel (sklápí se tlačítkem ze zavazadelníku) vznikne prostor o objemu 1592 l. Se zavazadelníkem pak souvisí další novinky. Tou první jsou elektricky ovládané páté dveře s možností nastavení výšky. Ještě důležitější je ale fakt, že kromě vrcholného provedení 2.0XT má každý Forester na zadní nápravě tlumiče s automatickým vyrovnáváním světlé výšky.

forester_int_12.JPGforester_int_14.JPG 
Zavazadelník zvládne v základu o 55 litrů více. Novinkou jsou elektricky výklopné páté dveře a tlumiče vyrovnávající světlou výšku na zadní nápravě.

Na první kilometry jsem dostal Forester ve vrcholné výbavě. Kožené sedačky jsou velice pohodlné, příjemné je i velké střešní okno. Dobré zprávy ovšem mám hlavně pro cestující ve druhé řadě. Tam je totiž prostoru na rozdávání, přičemž nezáleží, zda zrovna patříte k vysokým postavám a musíte sedět za vysokým řidičem. Interiér byl dost prostorný už i u třetí generace, tato je v tomto ohledu ještě lepší. 

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud