Na mezinárodní výstavě v Paříži byl roku 1936 představen vůz inspirovaný motoristickými úspěchy v Monte Carlu, který česká automobilka označuje za jeden z nejvýraznějších kousků své historie.
Vůz Škoda Popular Sport Monte Carlo vznikl jako reakce na úspěchy mladoboleslavské automobilky v motoristickém sportu. Roku 1936 si roadster Škoda Popular s posádkou Pohl – Hausman připsal mimořádný úspěch: na Rallye Monte Carlo obsadili závodníci ve třídě do 1500 kubických centimetrů druhé místo. Škoda si tohoto umístění cenila natolik, že jím byla inspirována i limitovaná edice vozů. Ty byly poprvé odhaleny během 20. ročníku pařížského autosalonu, psal se 1. říjen 1936.
„Tyto automobily před 80 lety navázaly na úspěšné angažmá Škody na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901. Limitovaná série byla přímo odvozena od speciálu pro Rallye Monte Carlo 1936,“ uvedla Andrea Frydlová, vedoucí muzea Škody v Mladé Boleslavi.
První exemplář limitované edice Popular Sport Monte Carlo vznikl v červenci 1936, ten poslední byl expedován 13. ledna 1939. Dohromady bylo vyrobeno 70 kusů (číslo uvádí samotná Škoda, ale v mnoha záznamech se tato informace liší), přičemž největší zájem byl o otevřené verze.
Úspěšným závodním speciálem byl tento vůz inspirován zejména pod kapotou. Tam se nacházel 1,4litrový čtyřválec o výkonu 23 kW z Rapidu. Dále třístupňová převodovka sloučená do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle). Maximální rychlost se mohla vyšplhat až na 110 km/h. Cena tohoto auta byla 28.500 Kč, zatímco standardní roadster Popular vyšel v té době na 18.700 Kč v základní verzi.
Škoda Popular Sport Monte Carlo - technická data |
Motor |
zážehový SV |
Zdvihový objem [cm3] |
1386 |
Válce/ventily |
4/2 |
Největší výkon [kW/min] |
22/3500 |
Převodovka |
3M transaxle |
Max. rychlost [km/h] |
110-125 |
Spotřeba [l/100 km] |
cca 10 |
Hmotnost [kg] |
960 |
Délka x šířka x výška [mm] |
4200 x 1500 x 1370 |
Rozvor [mm] |
2570 |
Dochovalo se tucet vozů
Dva luxusně vybavené roadstery věnovala česká vláda roku 1938 tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi, hlavě spojeneckého jugoslávského státu. Dvoumístné kupé stálo 35.000 Kč. K dalším prominentním zákazníkům mladoboleslavské automobilky patřil například herec Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.
Celkem se vozů Škoda Popular Sport Monte Carlo dochovalo jen tucet a dodnes patří k nejvyhledávanějším historickým kouskům. Od roku 1968 je součástí zmiňovaného muzea černé kupé, které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním. Na restaurování dalšího auta se v dílnách muzea pracuje právě nyní. Vozy jsou využívány pro prezentaci historie české značky a obdiv sklízí i na tradičních veteránských podnicích.