5
Fotogalerie

Táhnutí auta na laně: Lze takto dobíjet baterie elektromobilu? A co hrozí?

Svolení k tomuto pokusu vám žádná automobilka oficiálně nedá. Reálně hrozí, že přijdete o záruku. Pokud ale potáhnete funkční elektromobil kvůli prodloužení dojezdu, není důvod, proč by to nemělo fungovat.

Představte si možná málo pravděpodobnou, přesto reálnou modelovou situaci. Jedete někam se svým elektromobilem a najednou si uvědomíte, že jste si špatně spočítali vzdálenost k cílové destinaci. Palubní počítač ukazuje dojezd 5 km, k nejbližší nabíječce to ale máte nejméně padesát nebo i více kilometrů. Je zřejmé, že auto vlastní silou tam kam potřebujete prostě nedojede. Co teď?

Je to sice nepříjemný moment, ne však neřešitelný. V podstatě skoro všechny automobilky nabízející bateriemi poháněné modely mají kromě jiných služeb pro svou klientelu připravený asistenční servis, který problémy podobného druhu dokáže promptně vyřešit. Stačí zvednout telefon, dorazí odtahovka, auto naloží a zbytek zařídí za vás.

Buď vás (při jistém omezeném počtu výjezdů za rok) bezplatně zavezou k nejbližší nabíječce, nebo vám v rámci nadstandardních služeb dokonce půjčí náhradní vůz, než se ten váš nabije. Je samozřejmě hezké, že automobilky myslí i na ty roztržitější nebo zapomnětlivé řidiče, co když ale právě pospícháte, nemáte čas čekat hodiny na asistenci a přistaví se někdo, kdo nabídne odtah na laně? Lze s ohledem na specifika elektromobilů přijmout takovou pomoc?

Pokud se podíváte do manuálů ke konkrétním elektrickým modelům, odtah po vlastní ose jednotlivé automobilky striktně zakazují pod hrozbou poškození pohonu či jednotlivých řídících systému vozidla, a navíc musíte počítat s tím, že porušením pravidel stanovených výrobcem riskujete ztrátu tovární záruky.

Třeba Tesla ke svému nejnovějšímu přírůstku v portfoliu uvádí: „Model 3 vždy přepravujte se všemi čtyřmi koly na plošině odtahového vozu. Kola nesmí být v kontaktu se silnicí, a to ani na krátkou vzdálenost. Pokud se tak stane, hrozí vážné poškození,“ uvádí manuál.

Co americká automobilka maximálně povoluje, je velmi omezená manipulace s autem na krátkou vzdálenost. „Před vytažením Modelu 3 na odtahovku je nutné pomocí dotykové obrazovky aktivovat takzvaný Transportní Mód, který nastaví neutrál a dovolí volné protáčení kol.“ Že by právě tohle mohla být cesta, jak „trojku“ legálně táhnout? To ani náhodou. „Nepokoušejte se táhnout Model 3 v transportním režimu,“ varuje Tesla. „Tento mód předchází poškození pouze v limitovaném čase, při omezené rychlosti a jen na krátkou vzdálenost, třeba když vůz přesouváte na plošinu odtahovky.“

Ve Spojených státech (ale i jinde) jsou zcela běžné odtahy, při kterých se přizvedne pouze jedna náprava, zatímco ta druhá zůstává na silnici. Teslu Model 3 za jistých okolností za takový stroj zapřáhnout můžete, nicméně i tato pro nás méně obvyklá forma přeprava podléhá jistým pravidlům.

Pokud tažné auto nadzvedne příď, pod zadními koly musí být pomocný podvozek s miniaturními kolečky, takže „trojka“ de facto po vlastních ani takto nepojede, omezení jsou však navzdory tomu ještě přísnější. „Odtah na pomocném podvozku pod zadní nápravou a přizvednutou přídí je možné provádět na vzdálenost maximálně 25 kilometrů, přičemž rychlost nesmí přesáhnout 70 kilometrů v hodině,“ varuje výrobce a dodává: „Nepřevážejte Model 3 jinak než podle specifikací Tesly. Poškození způsobené přepravou vašeho vozidla není kryto zárukou.“

Pravidla z manuálu Tesly určitě nepotřebují zvláštní komentář. Ve světě, kde musí výrobci psát na mikrovlnky „zařízení není vhodné pro sušení zvířat“ nebo na kelímek s čerstvě připravenou kávou uvést text „pozor, horké“, takto přísně nastavené podmínky asi nijak zvlášť nemůžou překvapit.

Daná nařízení pochopitelně nechceme zpochybňovat, Tesla ani další značky je zajisté nevymýšlí jen tak z plezíru. Ostatně zkoušet táhnout porouchaný elektromobil se nám zdá být stejně chytré, jako roztahovat běžné auto se spalovacím motorem, které má třeba roztržený rozvodový řemen. Co takový nápad může udělat s pohonnou jednotkou, asi nemusíme vysvětlovat.

Existují samozřejmě různé typy elektromotorů, pokud je ale roztočíte, začnou se chovat jako generátory elektrického proudu. Ostatně na tomto principu funguje v elektroautech rekuperace elektrické energie. Pokud je cokoli špatně, pak se může motor, řídicí jednotky, konvertory či akumulátory začít přehřívat, což v extrémním případě může vést až k požáru.

Pokud se ale vrátíme na začátek tohoto článku, možná si vzpomenete, že jsme nepsali o porouchaném elektromobilu, ale pouze o takovém, který má skoro vybité baterie a my za jeho volantem potřebujeme jet dál. Platí zákaz táhnout ho na laně nebo pomocí spojovací tyče i v takovém případě?

Abychom zjistili více, oslovili jsme se stejnou otázkou i několik automobilek, mezi jinými třeba BMW nebo Mercedes. Než vám ale prozradíme, co nám jejich zástupci řekli, podívejte se na jedno pozoruhodné video z ruských silnic.

Předně bychom chtěli říci, že jsme neobjevili Ameriku. Uvedený krátký snímek je na kanálu YouTube už pár let, nicméně jako ilustrace toho, co jsme tímto článkem chtěli říci, by stačit mohl.

O co v něm jde, jste určitě pochopili. Elektromotory Modelu S umí kromě jiného i nabíjet akumulátory pomocí rekuperaci, například když brzdíte nebo jedete z kopce bez akcelerace. A protože ruskému majiteli nezbývala energie pro delší jízdu, stopl si náklaďák a svou Teslu za něj zapřáhl.

Ve videu říká, že při odtahu jede rychlostí 60 km/h, což je ostatně vidět i na přístrojovém panelu a rekuperací dobíjí příkonem téměř 60 kW. To je docela slušná porce, šestnáctkrát více ve srovnání s běžnou zásuvkou o napětí 230 V a 16ampérovou pojistkou.

I samotný řidič přiznává, že každé dva kilometry se prodlouží dojezd jeho vozu o 5 km, a je zřejmé, že malé auto s výkonem třeba kolem 75 koní (tedy 55 kW) by mělo s brzdným momentem elektromotorů Tesly s přibývající rychlostí co dělat, respektive ani náhodou by nemělo šanci rozjet se až na 60 kilometrů v hodině. Tolik síly by nemělo. Dieselový motor kamionu však s Modelem S zjevně problém neměl, takže nafta tady posloužila nejen k pohonu náklaďáku, ale i k výrobě elektrické energie pro Teslu. Poněkud neefektivně, ale fungovalo to.

Zástupci jednotlivých značek se ve svých odpovědích vesměs shodli na tom, že elektromobil tímto způsobem oficiálně táhnout nelze a uvádí to i manuály konkrétních modelů. Hrozí poškození, nezkoušejte to, vzkazují vám. Tolik jejich formální vysvětlení.

Přesto nakonec všichni připustili, že plně funkční vůz bez jakýchkoli závad, jehož vlastní palubní napětí dokáže „nastartovat“ řídicí elektroniku, by s odtahem na laně neměl mít problém a pomocí rekuperace by se jeho akumulátory skutečně mohly dobíjet. Jde o ekvivalent jízdy z kopce, a protože v některých horských oblastech můžou sjezdy zabrat klidně desítky minut a elektromobily tím pádem musí něco takového vydržet, dává toto vysvětlení smysl.

Formální souhlas od automobilek k zapřahání elektrických aut při odtahu za lano tedy nečekejte. Každá z nich si logicky kryje záda pro případ, že by se auto mohlo z nějakého důvodu poškodit, nebo účastnící něco opomenou a stane se totéž. Jako běžný způsob nabíjení elektromobilu vám něco takového rovněž nemůžeme doporučit, nicméně v nouzi… Pokud vůz nemá poruchu, nevidíme v odtažení bateriemi poháněného auta takový problém.

 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud