40
Fotogalerie

Test Citroën C-Elysée 1.2 VTi: když nejméně je nejvíce

Jak by mělo vypadat ideální auto? Určitě musí být cenově dostupné, musí nabídnout velký zavazadelník, hodně místa v interiéru a musí mít také nízkou spotřebu. A my jsme jedno takové auto našli. Světe, div se, je to ta nejlevnější verze nového Citroënu C-Elysée.

Kapitoly článku:


Nad koncepcí auta „s cenou od“ ještě před pár lety spousta lidí ohrnovala nos. Dobře si vybavuji situaci, kdy si můj strýc pořídil Fabii Junior a s velkou slávou mi prezentoval, že dostal zdarma i koberečky. Netrvalo dlouho a na český trh dorazila Dacia se svým Loganem. Také o tomto autě jsem slyšel řadu posměšných názorů. Jenže to si fofrem našlo tolik příznivců, že se Dacia jako taková rázem ocitla v popředí prodejních žebříčků.

Koncepce prostorného a cenově dostupného automobilu v posledních letech ještě více nabrala na atraktivnosti, což zřejmě nebude náhoda. Své k tomu patrně má co říci také neustále skloňovaná finanční krize. Škoda představila model Rapid, ten o něco později následovala francouzská dvojčata Peugeot 301 a Citroën C-Elysée. Rapid sice má veškeré předpoklady k tomu, aby jej vzali zákazníci útokem, Škodovka to ovšem poněkud přehnala s aspektem nejpodstatnějším, tedy s cenou. To francouzští konkurenti rovnou nastoupili na český trh cenu od 220 000 Kč. Velmi lákavá nabídka.

DSC_1245.JPGDSC_1250.JPG 
Citroën C-Elysée na první pohled nevypadá jako jedno z nejlevnějších aut na českém trhu, což je určitě výhoda.

Vše začíná cenou

Hned v úvodu jsem se pokusil nastínit žebříček priorit, podle kterých si myslím, že potencionální zájemce o podobný automobil bude postupovat. Samozřejmě jde přeci jen o záležitost na delší debatu, nicméně se určitě shodneme, že u C-Elysée se vše odvíjí od pořizovací ceny. Aktuální pohled do ceníku říká, že za základní 1.2 VTi zaplatíte akčních 220 000 Kč. Výbava není špatná. Kromě bezpečnostních povinností typu sady airbagů, stabilizačních systémů, je zde také elektrický posilovač, palubní počítač, centrál, elektrická okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, nárazníky v barvě karoserie a tím jsme zhruba výbavu vyčerpali.

Testovaný automobil dostal druhou úroveň výbavy Tendance, která přidá rádio, teploměr, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, mlhovky vpředu a především klimatizaci. Za takto vybavený vůz zaplatíte 249 000 Kč. Škoda Rapid startuje s motorem 1.2 MPI a výbavou Fresh Active na 269 900 Kč. Výbava je velmi podobná tomu, co nabízí Tendance, musíte se ale obejít například bez palubního počítače nebo plnohodnotné rezervy. Sluší se doplnit, že u Citroënu platí akční cena do konce března. Klasická cena za testovaný exemplář činí 262 500 Kč.

DSC_1218.JPGDSC_1220.JPG 
Ve výbavě testovaného exempláře nechybí rádio nebo klimatizace. Výbava není vůbec špatná.

Stále ovšem můžeme nakupovat C-Elysée v rámci akce a pravdou je, že za 249 000 Kč jde o cenově atraktivní nabídku. Ale neukvapujme se, nízká cena zákonitě musí být něčím vykoupena. Na případného zájemce čeká řada různých větších či menších kompromisů, které nás budou provázet celým tímto testem.

Priorita číslo 2 – prostor

Už víme, že naše „ideální“ auto má velmi nízkou cenu. Citroën při vývoji zohlednil také další důležitý aspekt, a sice prostor v interiéru a velikost zavazadelníku, což bývá na našem trhu věc hojně sledovaná. U C-Elysée na vás čeká 506 litrů. Všechno, co přesahuje magickou hranici pěti stovek litrů má takové své zvláštní kouzlo, takže asi proto u Citroënu nedopřáli své novince třeba 490 litrů. V praxi je zavazadelník skutečně hodně velký a můžete také sklopit zadní sedadla, jenže… Čekají na vás kompromisy.

DSC_1240.JPGDSC_1242.JPG 
Zavazadelník je obrovský, ale s přístupem to není ideální. Víko drží pořádné háky. Vše v provedení „čistý plech".

Citroën se nijak netajil tím, že C-Elysée míří mnohem dále na východ, kde lidé preferují karoserii sedan. To znamená sice obrovský zavazadelník, ale dosti malý vstupní otvor. V tomto ohledu drží evropské provedení Škody Rapid na své straně důležitý trumf. Dalším detailem jsou masivní háky, na kterých je víko zavazadelníku uchyceno. V tiskových zprávách se na téma C-Elysée dočtete snad v každém odstavci, že ujel během testů čtyři miliony kilometrů a že to je vůz robustní. Nejsou to nesmysly, zmiňovaná robustnost je z auta skutečně cítit a tyhle háky vzadu jsou toho takovým symbolickým ztělesněním. Pokud plánujete využívat zavazadelník na maximum, pak vás ale podobné řešení bude dost štvát. Kromě toho se jaksi šetřilo a víko zavazadelníku nedostalo žádné tlačítko na otevření. V kontextu řečeného je pak nějaké obložení víka z vnitřní strany čistá utopie. Respektive realita je čistý plech.

Kromě objemu zavazadelníku dokáže C-Elysée zabodovat také nabízeným prostorem. Vůz má už od pohledu nadprůměrný rozvor, což poznáte hlavně na zadních sedadlech. Při mé výšce cca 185 cm mi zbývá (pokud si nastavím přední sedadlo) před koleny více než třícentimetrová rezerva. S příčným prostorem ani s prostorem nad hlavou už to ale taková sláva není. 

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud