Minulou sobotu opět zaburácely areálem Kociánka v Králově Poli motory desítek historických automobilů a motocyklů, aby se utkaly v závodě do vrchu.
Kapitoly článku:
Závod Brno – Soběšice má ve své současné podobě tradici sahající do konce minulého století a v posledních letech se z něj stala jedna z nejrespektovanějších akcí svého druhu u nás. Většinou se jezdí poslední sobotu v září, letos výjimečně se konal v sobotu předposlední. Veteran Automoto Club Brno oprášil kdysi slavnou značku, která má nevšední historický odkaz. Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se totiž jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic už v roce 1924.
V následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců, razantně rostly také rychlosti jejich strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.
Do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem tehdejšího Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.
V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici vedoucí z areálu ústavu pro tělesně postiženou mládež Kociánka do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel.
Tradice pokračuje dodnes a zatím poslední jízda se jela 21. září letošního roku. K potěšení pořadatelů, účastníků i zástupů diváků se pro tento den počasí až zázračně zlepšilo a obávaný déšť se překvapivě vůbec neobjevil. Profesionální časomíra a zkušený pořadatelský tým umožnily i letos hodnocení jízd v desítkách různých kategorií. Závod se jede primárně jako jízda pravidelnosti (u časů zajetých ve dvou jízdách se hodnotí co nejmenší odchylka), ale ve výsledkové listině najdete i nejlepší časy (v autech je letos ovládly tři vozy BMW 328).
Ani během letošního ročníku se nic neočekávaného nestalo, a tak se soustřeďte hlavně na přiloženou fotogalerii. Opět to chvílemi zavánělo přehlídkou vozů Tatra 57 a klasických britských motocyklů, ale objevily se zde i vyslovené skvosty. Pokud vás zajímají značka a typ konkrétního stroje na snímcích, není nic snazšího, než vyhledat jeho startovní číslo (uvedeno bývá zpravidla na přídi vozu či reflektoru motocyklu) ve startovní listině. Do výsledků závodu Brno - Soběšice 2013 pak můžete nahlédnout přímo na příslušných stránkách Veteran Automoto Clubu Brno. A nenechte se mást: i když jsou nadepsány „2012“, jde skutečně o výsledky závodů letošních…
BMW 319/1, 1935
Talbot T23, 1937
Z-5 Express (1936)
Triumph T 100 (1959), v pozadí AJS 31 (1960); BSA 500 M20 (1943); v popředí Čechie 350 (1947), za ní BSA 350 (1947)
Majitelé těchto vozů BMW 327 jeli opravdu velmi rychle...
Panhard-Levassor X19, 1912
Trocha Ameriky: zleva Ford A (1928), Buick Series 40 (1936) a Buick Special 40 (1938)
Bugatti T44, 1929
Kopřivnická klasika: Tatra 54 (1931), Tatra 57A (1936) a Tatra 75 Sport (1934)