CNG-mild-hybridní systém Škodovky v nákresu. Jde zatím o koncept, například umístění baterií se ještě může změnit | Škoda Vision X

CNG-mild-hybridní systém Škodovky v nákresu. Jde zatím o koncept, například umístění baterií se ještě může změnit | Škoda Vision X

V rámci zveřejnění technických detailů pohonu Škoda vydala i detail konceptu Vision X. Nyní už ale nikoliv v podobě skici.

V rámci zveřejnění technických detailů pohonu Škoda vydala i detail konceptu Vision X. Nyní už ale nikoliv v podobě skici.

Současný designový jazyk SUV Škoda - horizontálně členěná přední část se čtveřicí světlometů | Škoda Vision X

Současný designový jazyk SUV Škoda - horizontálně členěná přední část se čtveřicí světlometů | Škoda Vision X

Podle našich informací se na základních rysech zádi u sériového auta moc měnit nebude | Škoda Vision X

Podle našich informací se na základních rysech zádi u sériového auta moc měnit nebude | Škoda Vision X

 | Škoda Vision X

| Škoda Vision X

 | Škoda Vision X

| Škoda Vision X

Interiér je futuristický, k realitě ale kupodivu nemá daleko | Škoda Vision X

Interiér je futuristický, k realitě ale kupodivu nemá daleko | Škoda Vision X

V přístrojovém štítu nám Škodovka nechala malé překvapení | Škoda Vision X

V přístrojovém štítu nám Škodovka nechala malé překvapení | Škoda Vision X

V rámci zveřejnění technických detailů pohonu Škoda vydala i detail konceptu Vision X. Nyní už ale nikoliv v podobě skici.
Současný designový jazyk SUV Škoda - horizontálně členěná přední část se čtveřicí světlometů | Škoda Vision X
Podle našich informací se na základních rysech zádi u sériového auta moc měnit nebude | Škoda Vision X
 | Škoda Vision X
8
Fotogalerie

Revoluční CNG-mild-hybrid Škodovky do detailu. Tohle tady ještě nebylo!

Škodovka se s novým mild-hybridním pohonem vydává zcela neznámou cestou. Jako první jej dostane koncept Vision X pro blížící se ženevský autosalon.

CNG, benzin a elektřina: to tady ještě nebylo! Že Škoda Auto takový systém skutečně připravuje, a že si jej nenechává jenom pro sebe, ale připravuje jej pro celý koncern Volkswagen, jsme informovali již minulý týden. A protože bude pohánět koncept městského crossoveru Vision X, který je jedním z velkých lákadel stánku Škodovky na ženevském autosalonu, rozhodla se nám jej mladoboleslavská značka více přiblížit. Tentokrát už oficiálně.

„Torzo“ informací v podstatě odpovídá tomu, co jsme zveřejnili již minulou sobotu. Hlavní díl práce bude záviset na patnáctistovce TSI o výkonu 96 kW a točivém momentu 200 N.m. Motoru, který v budoucnu dostanou modely G-Tec, tedy přinejmenším Octavia, a podle neoficiálních informací také Karoq. Spalovací motor může spalovat benzin i zemní plyn, v konceptu Vision X mu však sekundují hned dva elektromotory. Jeden coby startér-generátor napojený řemenem na spalovací motor, druhý, s točivým momentem 70 N.m a hmotností asi 40 kilogramů, jako pohon zadních kol.

Koncept Vision X tak bude čtyřkolka bez kardanového hřídele, avšak využívající všechna čtyři kola pouze ve specifických situacích. Například při rozjezdu z křižovatky, kdy elektromotor uleví spalovacímu motoru, při potřebě větší síly při akceleraci, kdy se do hry zapojí konvenční i elektrický motor zároveň, či zlepšení trakce na kluzkém povrchu.

Palubní systém má 48 voltů a ion-lithiové baterie s kapacitou 1,5 kWh mají údajně vystačit až na dva kilometry bezemisní jízdy až do rychlosti 50 km/h. Startér-generátor pak dokáže zadní elektromotor „nakrmit“ i v případě, že v bateriích dojde šťáva. Na rozdíl od konvenčních, vysokonapěťových hybridů, navíc nebude problém v případě servisu, kdy nejsou potřeba speciálně proškolení pracovníci splňující vyhlášku číslo 50 o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Třeba do Priusu by se „řadový“ servisák pouštět neměl…

Opravdu mild-hybrid?

Nyní to vypadá, že jde vlastně o full-hybrid, to ale není přesné. Tento systém se nazývá mHEVplus, přičemž zadní elektromotor může pracovat v podstatě nezávisle na všem ostatním. Pokud elektronika pozná, že dochází ke ztrátě přilnavosti předních kol poháněných spalovacím motorem, připojí elektromotor a tím pádem i zadní kola. V činnosti je pak i převodovka DSG, kterou je koncept vybaven. V případě bezemisní jízdy jsou však hnaná pouze zadní kola, na kterých je v tu chvíli vzhledem k převodu točivý moment 1000 N.m.

Zdá se to šíleně moc, abyste ale byli v obraze, přidávám srovnání s Octavií 4x4 využívající mezinápravovou spojku Haldex. Tam je totiž na kolech točivý moment až 3100 N.m, mHEVplus tedy nenahrazuje pohon 4x4, jaký známe z mainstreamových vozů koncernu Volkswagen. Cílem ani nebylo vyrobit „elektromobil“. Bezemisní jízda je vlastně jakousi přidanou hodnotou, samotný elektromotor pak řešením, jak kombinovat pohon na CNG a obě hnané nápravy, což zatím u Škodovek z konstrukčního hlediska nešlo.

Koncept má samozřejmě několik palivových nádrží. Jednu klasickou na benzin, další pro stlačený zemní plyn, umístěné pod zadními sedačkami a za zadní nápravou (jsou vyrobeny z kompozitu). Tak jak tomu podle našich informací bude o nové Škody Octavia G-Tec, která má dorazit po ukončení výroby stávající verze s motorem 1.4 TSI. Koncept má na jedno natankování benzinu a CNG ujet až 650 kilometrů, z 0-100 km/h zrychlí za 9,3 sekundy a dokáže se rozjet až na 200 km/h.

A teď ten největší paradox: hybridním systémem bude vybaven koncept Škoda Vision X, ale nikoliv nový městský crossover velikosti Seatu Arona, který z něj později vznikne. Bude totiž určen pro modely s víceprvkovou zadní nápravou, kterou „malá“ platforma MQB A0 zatím neumožňuje. Záměrně uvádím „zatím“, protože s touto kombinací v budoucnu přijde automobilka Audi, patrně u nové generace malého modelu A1.

Hybridní systém, tak jak se o něm v tuto chvíli bavíme, je určen pro modely postavené na architektuře MQB, kterou využívají vlastně všechny modely odvozené od Volkswagenu Golf – Passat, Suberb, Octavia, Ateca, Leon a tak dále. O tom, do jakých modelů se dostane, zatím není rozhodnuto. Ještě dodám, že hmotnostně by na tom měl být systém mHEVplus podobně jako pohon 4x4 řešený spojkou Haldex.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud