První generace Citroënu C3, která se na trhu objevila v roce 2002, ve své době šokovala.

První generace Citroënu C3, která se na trhu objevila v roce 2002, ve své době šokovala.

Design inspirovaný „kachnou“, hračkovitý tvar, inovativní interiér - důvod byl nejeden.

Design inspirovaný „kachnou“, hračkovitý tvar, inovativní interiér - důvod byl nejeden.

U motoristických nadšenců však auto s houpavým podvozkem a nepřesným řazením i řízením nikdy příliš nebodovalo.

U motoristických nadšenců však auto s houpavým podvozkem a nepřesným řazením i řízením nikdy příliš nebodovalo.

Že vám rumunská značka zrovna nevoní? Chápeme, že minimalistické tvary a spartánský interiér nejsou pro každého. Auta z počátku výroby také právě nevynikala protikorozní ochranou - to se však týkalo především dílů karoserie.

Že vám rumunská značka zrovna nevoní? Chápeme, že minimalistické tvary a spartánský interiér nejsou pro každého. Auta z počátku výroby také právě nevynikala protikorozní ochranou - to se však týkalo především dílů karoserie.

Přesto všechny části pořádně prověřte a ideálně nešetřete na ochraně. Zbytek loganu je totiž neobyčejně fortelný.

Přesto všechny části pořádně prověřte a ideálně nešetřete na ochraně. Zbytek loganu je totiž neobyčejně fortelný.

Podvozky prakticky neznají vůle, a většina stroze vybavených vozů ani nemá moc dílů, které by se mohly pokazit.

Podvozky prakticky neznají vůle, a většina stroze vybavených vozů ani nemá moc dílů, které by se mohly pokazit.

Nejmenší Fiat se dlouhodobě řadil mezi nejlevnější vozy na trhu. To by ale neměl být důvod, proč jej vyřadit z hledáčku. Na miniauto totiž prostorově překvapí a i komfort je lepší, než bychom při prvním pohledu očekávali.

Nejmenší Fiat se dlouhodobě řadil mezi nejlevnější vozy na trhu. To by ale neměl být důvod, proč jej vyřadit z hledáčku. Na miniauto totiž prostorově překvapí a i komfort je lepší, než bychom při prvním pohledu očekávali.

Když už o něm mluvíme, musíme upozornit, že daní za měkčí podvozek je určitá nestabilita úzkého a vysokého vozu, která se týká především základní motorizace 1.1. Nemá přední příčný stabilizátor a na trhu je nejrozšířenější. U pozdějších ročníků se však pravidelněji objevuje také silnější jednotka 1.2.

Když už o něm mluvíme, musíme upozornit, že daní za měkčí podvozek je určitá nestabilita úzkého a vysokého vozu, která se týká především základní motorizace 1.1. Nemá přední příčný stabilizátor a na trhu je nejrozšířenější. U pozdějších ročníků se však pravidelněji objevuje také silnější jednotka 1.2.

Obě benzinové motorizace jsou prakticky nezničitelné, stačí u nich pravidelně měnit olej a jednou za čas seřídit ventilové vůle. V nabídce byl i diesel 1.3 JTD, který však stál trochu mimo hlavní zájem a my bychom po něm příliš nepátrali.

Obě benzinové motorizace jsou prakticky nezničitelné, stačí u nich pravidelně měnit olej a jednou za čas seřídit ventilové vůle. V nabídce byl i diesel 1.3 JTD, který však stál trochu mimo hlavní zájem a my bychom po něm příliš nepátrali.

Že je naším tipem proklínaný Renault Mégane II? Ještě než začnete nadávat, zadržte! Jasně, jde o vůz z doby, kdy francouzskou značku provázely rozličné hororové historky.

Že je naším tipem proklínaný Renault Mégane II? Ještě než začnete nadávat, zadržte! Jasně, jde o vůz z doby, kdy francouzskou značku provázely rozličné hororové historky.

Jenže ty se týkaly především větších modelů Espace a Laguna a u méganů pak případně zadírajících se dieselů. I když dnes už jsou závady motorů dCi většinou vychytané, my bychom neriskovali a šli konzervativnější cestou.

Jenže ty se týkaly především větších modelů Espace a Laguna a u méganů pak případně zadírajících se dieselů. I když dnes už jsou závady motorů dCi většinou vychytané, my bychom neriskovali a šli konzervativnější cestou.

Špičkovou volbou jsou zejména základní čtrnáctistovky. Často jsou k dispozici i motory 1.6 16V, které však občas postihují problémy s variabilním časováním ventilů. Pořád se ale nejedná o žádné vražedné částky - přesouvač lze opravit za ceny kolem šesti tisíc.

Špičkovou volbou jsou zejména základní čtrnáctistovky. Často jsou k dispozici i motory 1.6 16V, které však občas postihují problémy s variabilním časováním ventilů. Pořád se ale nejedná o žádné vražedné částky - přesouvač lze opravit za ceny kolem šesti tisíc.

Ano, v našem výčtu nemůže chybět ani domácí favoritka. Fabia první generace patřila v době svého příchodu mezi malými vozy ke špičce, dlouhé roky se řadila také mezi nejžádanější ojetiny.

Ano, v našem výčtu nemůže chybět ani domácí favoritka. Fabia první generace patřila v době svého příchodu mezi malými vozy ke špičce, dlouhé roky se řadila také mezi nejžádanější ojetiny.

I kvůli tomu si dodnes drží cenu neobvykle vysoko - do čtyřiceti tisíc určitě žádnou krasavici nepořídíte. Naopak se v této cenové kategorii budete pohybovat v dosti rizikových vodách. Přesto to nevzdávejte!

I kvůli tomu si dodnes drží cenu neobvykle vysoko - do čtyřiceti tisíc určitě žádnou krasavici nepořídíte. Naopak se v této cenové kategorii budete pohybovat v dosti rizikových vodách. Přesto to nevzdávejte!

My bychom hledali především benzinové čtrnáctistovky. Je vcelku jedno, jestli sáhnete po jednotce 1.4 MPI, což je ještě starý dobrý Škodovácký motor, který si pro bezproblémový chod občas vyžádá nové rozvody, nebo modernějším 1.4 16V. V obou případech půjde o jednoduchý a většinou spolehlivý motor.

My bychom hledali především benzinové čtrnáctistovky. Je vcelku jedno, jestli sáhnete po jednotce 1.4 MPI, což je ještě starý dobrý Škodovácký motor, který si pro bezproblémový chod občas vyžádá nové rozvody, nebo modernějším 1.4 16V. V obou případech půjde o jednoduchý a většinou spolehlivý motor.

Design inspirovaný „kachnou“, hračkovitý tvar, inovativní interiér - důvod byl nejeden.
U motoristických nadšenců však auto s houpavým podvozkem a nepřesným řazením i řízením nikdy příliš nebodovalo.
Že vám rumunská značka zrovna nevoní? Chápeme, že minimalistické tvary a spartánský interiér nejsou pro každého. Auta z počátku výroby také právě nevynikala protikorozní ochranou - to se však týkalo především dílů karoserie.
Přesto všechny části pořádně prověřte a ideálně nešetřete na ochraně. Zbytek loganu je totiž neobyčejně fortelný.
15
Fotogalerie

Auto za průměrný plat? Přinášíme tipy na 5 ojetin, které mohou obstát

Už za jeden průměrný plat lze pořídit vůz, který obstojí v každodenním provozu. Nebude to ale bez ústupků.

Průměrná hrubá mzda ve 4. čtvrtletí roku 2017 dosáhla rekordu: podle Českého statistického úřadu činila 31.646 Kč. Zaměstnanci pak prý dokonce průměrně brali přes 39 tisíc. Ponechme nyní stranou, že velká část zaměstnanců si může o takovém platu nechat zdát a položme si jinou otázku.

Jaký vůz se dá hypoteticky pořídit za jeden takový plat? Třeba dvě stará BMW bez technické, všelijaké sedany, rezivějící vraky, neobyčejně zachovalé a zespodu děravé Korejce. Jenže co dělat ve chvíli, kdy budete chtít jezdit skutečně každý den s minimem starostí? Odpovědní může být pětice námi vybraných vozů.

Tady jsou:

Citroën C3

První generace Citroënu C3, která se na trhu objevila v roce 2002, ve své době šokovala. Design inspirovaný „kachnou“, hračkovitý tvar, inovativní interiér - důvod byl nejeden. U motoristických nadšenců však auto s houpavým podvozkem a nepřesným řazením i řízením nikdy příliš nebodovalo.

To se sice za ty roky nezměnilo, na druhou stranu dnes jde o zajímavý tip, který stojí trochu stranou zájmu. Auto má vzornou protikorozní ochranu, bytelný podvozek se samostatně měnitelnými díly pak sdílí s Peugeotem 207.

Také motory jsou slušné. Při hledání se zaměřte na benzinové jednotky 1.1 a 1.4. Obě jsou prakticky nezničitelné, tomu většímu výjimečně odejde těsnění pod hlavou. V inzerci se pravidelně objevují i jednotky 1.4 HDi. Mezi malými diesely patří k těm nejlepším, pokud tedy koupíte slabší verzi s osmi ventily a 50 kilowatty. Pokud se ale necháte zlákat čtyřlitrovou spotřebou, odložte si extra peníze stranou. Větší šestnáctistovka je vrtošivější, v obou případech je pro spokojený provoz klíčový servis zkrácený klidně na 10.000 km.

Jinak vůz není příliš problematický. Spíše výjimečně může selhat systém ESP, v naší cenové relaci jej však většina aut mít nebude. Horší to je s poruchou posilovače, jde o ojedinělou závadu, repasovaný díl ale vyjde minimálně na pět tisíc.

1_c3_1.jpg1_C3_2.jpg1_c3_3.jpg

 

Pokračování 2 / 6

Dacia Logan

Že vám rumunská značka zrovna nevoní? Chápeme, že minimalistické tvary a spartánský interiér nejsou pro každého. Auta z počátku výroby také právě nevynikala protikorozní ochranou - to se však týkalo především dílů karoserie. Přesto všechny části pořádně prověřte a ideálně nešetřete na ochraně. Zbytek loganu je totiž neobyčejně fortelný. Podvozky prakticky neznají vůle, a většina stroze vybavených vozů ani nemá moc dílů, které by se mohly pokazit.

S omezeným rozpočtem rovnou vyřaďte z nabídky těch několik hodně ojetých dieselů a soustřeďte se na benzinové jednotky. Čtrnácti- i šestnáctistovka pocházejí od Renaultu a jsou to motory ze staré školy, kterým stačí občas vyměnit olej a seřídit ventilové vůle. Snad jen pravidelná výměna rozvodů po 60 tisících km může prodražit jinak levný provoz.

Ještě však musíme zmínit, že dacie nejsou vzorně úsporné. Jenže spotřeba paliva by v nízkých cenových hladinách neměla hrát prim. Důležitější je celková bytelnost. A ta loganu, ale ani odvozenému hatchbacku sandero rozhodně nechybí.

2_log_1.jpg2_log_2.jpg2_log_3.jpg

 

Pokračování 3 / 6

Fiat Panda

Nejmenší Fiat se dlouhodobě řadil mezi nejlevnější vozy na trhu. To by ale neměl být důvod, proč jej vyřadit z hledáčku. Na miniauto totiž prostorově překvapí a i komfort je lepší, než bychom při prvním pohledu očekávali.

Když už o něm mluvíme, musíme upozornit, že daní za měkčí podvozek je určitá nestabilita úzkého a vysokého vozu, která se týká především základní motorizace 1.1. Nemá přední příčný stabilizátor a na trhu je nejrozšířenější. U pozdějších ročníků se však pravidelněji objevuje také silnější jednotka 1.2.

Obě benzinové motorizace jsou prakticky nezničitelné, stačí u nich pravidelně měnit olej a jednou za čas seřídit ventilové vůle. V nabídce byl i diesel 1.3 JTD, který však stál trochu mimo hlavní zájem a my bychom po něm příliš nepátrali.

A na co si dát u pandy pozor? Kromě stokorunových záležitostí typu silentbloků u ní může zazlobit snad jen posilovač řízení. Nemají jej ale všechny vozy a dnes už lze repasovat u specialistů za ceny do deseti tisíc korun - podle závažnosti poruchy. Podprůměrná je také životnost výfuku a občas zlobí i zadní ložiska, která se mění i s nábojem asi za dva tisíce.

3_panda_1.jpg3_panda_2.jpg3_panda_3.jpeg

 

Pokračování 4 / 6

Renault Mégane

Že je naším tipem proklínaný Renault Mégane II? Ještě než začnete nadávat, zadržte! Jasně, jde o vůz z doby, kdy francouzskou značku provázely rozličné hororové historky. Jenže ty se týkaly především větších modelů Espace a Laguna a u méganů pak případně zadírajících se dieselů. I když dnes už jsou závady motorů dCi většinou vychytané, my bychom neriskovali a šli konzervativnější cestou.

Špičkovou volbou jsou zejména základní čtrnáctistovky. Často jsou k dispozici i motory 1.6 16V, které však občas postihují problémy s variabilním časováním ventilů. Pořád se ale nejedná o žádné vražedné částky - přesouvač lze opravit za ceny kolem šesti tisíc. Výrobce také v průběhu výroby bojoval s životností cívek. Často stály za chodem jednotky na tři válce. Dnes už s nimi problém nebývá, a když, dají se pořídit za ceny kolem tisícikoruny.

Zbytek vozu většinou funguje relativně spolehlivě. Z elektroniky většinou zlobí především kabelový svazek pátých dveří. A ony proklínané startovací karty? Mégane na rozdíl od větších vozů využívá jednodušší řešení, které je prakticky bezproblémové. Novou kartu seženete v případě potíží do dvou tisíc korun včetně spárování, což není více než v případě konvenčního klíčku.

Jinak je mégane nadprůměrně bezpečný vůz, který nemá sklony ke korozi. Škoda, že na auto kompaktní třídy není právě největší.

4_megane_1.jpeg4_megane_2.jpeg4_megane_3.jpg

 

Pokračování 5 / 6

Škoda Fabia

Ano, v našem výčtu nemůže chybět ani domácí favoritka. Fabia první generace patřila v době svého příchodu mezi malými vozy ke špičce, dlouhé roky se řadila také mezi nejžádanější ojetiny.

I kvůli tomu si dodnes drží cenu neobvykle vysoko - do čtyřiceti tisíc určitě žádnou krasavici nepořídíte. Naopak se v této cenové kategorii budete pohybovat v dosti rizikových vodách. Přesto to nevzdávejte!

My bychom hledali především benzinové čtrnáctistovky. Je vcelku jedno, jestli sáhnete po jednotce 1.4 MPI, což je ještě starý dobrý Škodovácký motor, který si pro bezproblémový chod občas vyžádá nové rozvody, nebo modernějším 1.4 16V. V obou případech půjde o jednoduchý a většinou spolehlivý motor - i když takto v letech už oba budou potřebovat sem tam nějakou péči. Motor od VW především drahou výměnu rozvodů a zapalovací cívky.

Opatrně s pořízením rozšířené jednotky 1.2 HTP. Její problémy jsou notoricky známé a u vozů z nejnižších cenových pater bychom spatřovali riziko. Když už, berte podstatně spolehlivější silnější verzi (12V, 47 kW) a pro jistotu nechte stranou peníze na problematické rozvody a katalyzátor.

I když je fabia postavená nadmíru bytelně, má ještě dvě bolestivá místa: přední nápravu a také elektroinstalaci. Zavěšení proslulo podprůměrnou životností silentbloků, kde se oprava zanedbaného kusu snadno přiblíží deseti tisícům. Elektroinstalace pak trpí na kabelový svazek, do kterého zatékalo, zlobí také zamykání, kterému odcházejí mikrospínače v zámcích. Dalším rizikem je selhávající posilovač, který však dnes většinou lze repasovat do pěti tisíc korun.

5_fab_1.jpg5_fab_2.jpg5_fab_3.jpg

 

Pokračování 6 / 6

Závěr:

I když cenový strop kolem 32 tisíc je relativně nízký, neznamená to, že by nebylo z čeho vybírat. Jenže do rovnice je nutné promítnou další proměnné. Jak tedy koupit auto pro každodenní jízdu s napnutým rozpočtem? Naše rada asi nepotěší: držte se při zemi.

Hledejte co nejjednodušší vůz ideálně s prověřeným benzinovým motorem. Ptejte se po autě známých a ani v tomto případě se nesmiřte s technickými kompromisy. Že vám nevadí svítící kontrolka na palubní desce? Měla by, jinak zapomeňte na příští technickou. Že občas nelze řadit? I pokud to bude jen spojka, snadno za výměnu dáte deset tisíc. A takto bychom mohli pokračovat.

Buďte obezřetní, a i když najdete relativně zachovalé auto, ponechte si nějaké peníze stranou. Najít dobré auto za jednu výplatu lze, občas to ale může být dlouhá cesta.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud