Tento týden nám dělá v redakci společnost nová generace BMW X1, která se ve srovnání s tou předchozí změnila více než radikálně.
Udělat větší mezigenerační rozdíl už snad ani není možné. Zatímco předchozí (první) generace BMW X1 pracovala se stále hnanou zadní nápravou (jak jsme tomu byli u mnichovských modelů zvyklí), přičemž pod kapotou se objevoval i šestiválcový motor, novinka je kompletně přepracovaná. Stojí na nové modulární platformě, díky které se koncepce druhé generace radikálně mění.
Stejně jako u mnoha jiných modelů (třeba 2 Active Tourer) zde posloužila coby základ platforma UKL, což znamená motor umístěný vpředu napříč, stále hnanou přední nápravu, ke které je případně mezinápravovou spojkou připojována náprava zadní. To je také náš případ. Doba se od příchodu první generace X1 hodně změnila, takže už nic většího než dvoulitrový čtyřválec pod kapotou nehledejte. Časem navíc přijde dnes už celkem známý přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 l.
Do testu dorazilo provedení xDrive20d, které představuje v aktuální nabídce naftových variant prostřední možnost. Výkon tohoto čtyřválce dosahuje na 140 kW (190 k) a maximum točivého momentu má hodnotu 400 Nm. V praxi bychom měli zvládnout zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,6 s, vůz se nejvíce rozjede na 219 km/h. Motor je doplněn o osmistupňovou automatickou převodovku.
Nové BMW X1 kompletně změnilo svou koncepci. Příbuznost s MPV řady 2 Active Tourer už od pohledu nezapře. Testovaná verze má diesel s výkonem 140 kW (190 k)
Podobně jako to dělá například Mercedes, nabízí také BMW svou X1 v několika řadách. Kromě základní varianty jsou k dispozici provedení Advantage, Sport Line, xLine a M Sport. Našim případem je verze Sport Line, která přidá sportovní sedadla, sportovní volant, osmnáctipalcová kola, leskle černé prvky na karoserii, upravenou masku chladiče a pár věcí typu automatické klimatizace navíc.
Testovaná motorizace startuje částkou 903 500 Kč v nejdostupnějším základním provedení, za provedení Sport Line zaplatíte 1 037 400 Kč.
Tak jako vždy následují první bezprostřední dojmy a prostor pro vaše otázky. Pokud vás zajímá něco speciálního v kontextu nové generace BMW X1, diskuze je vám plně k dispozici.
- První BMW X1 nevypadalo příliš jako SUV, což platí také druhé generace. Zatímco ta první ale vypadala jako kombi, ta druhá vypadá jako MPV.
- Styl ne příliš vzdálený Active Toureru má uvnitř své nesporné výhody. Interiér je velmi vzdušný, střecha je vysoko, takže máte i přes vyšší posaz nad hlavou spoustu místa. Jako v MPV.
- BMW X1 druhé generace hraje také na variabilitu. Zadní sedadla lze posouvat, opěradla můžete sklápět v poměru 40/20/40 a nastavovat jejich sklon.
- Pracoviště řidiče je dobře známé a z pohledu ergonomie velmi povedené. Sportovní sedačky mají výborné boční vedení.
- Nechybí systém iDrive, který opět dokázal, že patří k absolutní špičce.
- S prostorem nemá nová X1 problém v žádném směru. Zadní cestující určitě potěší také vysoko posazená přední sedadla, pod kterými je spousta místa pro vaše nárty.
- Zavazadelník zvládne v základu 505 litrů. Pod dnem je ještě velmi objemná přihrádka. Opěradla se sklápí stiskem tlačítka.
- Dieselový čtyřválec je tichý a má nedieselově jemný chod. Zatím to vypadá, že bude jezdit zhruba za sedm litrů.
- Motor je velice pružný, nad čtyři tisíce otáček ale jeho elán výrazně poleví.
- Automat pracuje výborně, s motorem si naprosto rozumí.
- Jízdou vyšlo BMW vstříc zákazníkům, které moc jízdní vlastnosti nezajímají. Ze zábavného crossoveru se stalo klasické a možná trochu nudné SUV/MPV. Pravda, rychlou jízdu zvládá bez problémů, řidičský bonus navíc se ale jaksi vytratil.
- Otázkou je, zda jde opravdu o problém, širší spektrum zákazníků bude určitě spokojeno, protože i rychlé zatáčky umí BMW X1 projet bez většího zaváhání, normální cestování zvládá na jedničku.
- Naše výbava zahrnuje kromě jiného i asistent pro jízdu v kolonách, který ovšem pracuje pouze na dálnicích. Pokud hledáte vůz na letní cestování po D1, X1 bude ideální.
- BMW X1 není špatné auto, ale raději bychom sáhli po GLC 220d 4Matic za 1 170 070 Kč. Mercedes je sice o trochu pomalejší, jenže je také výrazně pohodlnější, hezčí a je to více SUV.