39
Fotogalerie

V Praze závodila vodíková autíčka. Nechyběla mezi nimi ani Škodovka

Automobilový průmysl prochází zásadní systémovou změnou. Lidé chtějí čistší vzduch, méně hluku, plynulejší, bezpečnější a také zábavnější mobilitu. A to má i vedlejší efekt.

Bezemisní vozidla i zrychlující se tempo digitální transformace to jsou faktory, které mění svět vývoje aut k nepoznání. A vodíkový pohod je jednou z alternativ, kterou se trh vydává. Palivové články automobilky pokládají za klíčovou technologii vzdálenější budoucnosti. Jejich masivnější nasazení se očekává kolem roku 2030, kdy by výroba mohla dosáhnout 30% podílu. Podle odhadu Vodíkového kolegia by na vodík pak jezdilo cca 10-15 milionu osobních a 500 tisíc nákladních aut. Vodík by pak do roku 2050 mohl saturovat jednu pětinu celkových světových energetických potřeb.

S vodíkovým pohonem se setkáváme už od počátku 19. století, kdy vznikla myšlenka na pohon vozidla elektřinou získanou z vodíku. Poté se na dlouho dobu tato pohonná platforma odmlčela. V Evropě nyní jezdí asi 500 vodíkových aut, nejvíce v Německu, kde je kolem 50 plnicích stanic. Největší množství těchto vozidel na světe pak jezdí v Japonsku a Jižní Koreji.

Výhodou palivových článků ve srovnání se současnými bateriemi je nízká hmotnost a atraktivní systémové náklady. Palivové články jsou tak alternativou k vysokonapěťovým bateriím, zejména pro větší elektromobily. Jejich činnost je nehlučná a poměrně velmi efektivní. Zásadním problémem je ale jejich cena, rozvodná síť pro čerpání a také nejvhodnější palivo, kterým je vodík. Limitní je i dojezdová vzdálenost.

Škola hrou

Vodíku v praxi se také věnuje projekt Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC). Středoškolští studenti se během čtyřměsíčního programu seznamují s obnovitelnými zdroji energie. Teoretické znalosti pak použijí při sestavení RC modelu závodního auta v měřítku 1:10 poháněného vodíkovými palivovými články.

V prvním ročníku soutěže v roce 2015 stály na startu tři přihlášené týmy. Rok na to se soutěže zúčastnilo 15 týmů z České republiky a pět týmů ze Slovenska. Do letošního ročníku se přihlásilo již 24 českých týmů, což překročilo propustnost tratě. Soutěž se tedy letos konala jako dvoudenní s tím, že každý den soutěžilo 12 týmů. Nadace Unipetrol, za jejíž podpory se akce pořádá, podpořila letos tři přihlášené týmy - litvínovský tým Schola Humanitas, Střední odbornou školu a střední odborné učiliště Neratovice a Vysokou školu báňskou - Technické univerzity Ostrava (členy týmu byli i středoškoláci a shodou okolností jedinci s autismem).

Letošní závod se konal 14.-15. dubna 2018 v kampusu Stavební fakulty ČVUT v pražských Dejvicích. V prvním závodním dni zvítězil s největším počtem 801 ujetých kol tým SOŠ Třineckých železáren a obhájil tak loňské vítězství. Meziroční nárůst ujeté vzdálenosti téměř 12 % dokládá, že týmová práce při přípravách a samotném závodu přináší spolu se zkušenostmi ovoce.

Spolu s nedělním vítězným týmem ze Středního odborného učiliště Škoda Auto, jejichž závodní vůz obkroužil na dráze za stejnou dobu rekordních 973 kol a stanovil časem jen málo přes 16 sekund rekord na jedno kolo, se tak na začátku května zúčastní mezinárodního finále, které se koná v Chemnitzu. Průměrný čas vítěze na jedno kolo tak činil 22,22 sekundy, do čehož se počítají i zastávky v boxech. V nedělním závodu bylo vítězství relativně těsné, protože stříbrní ujeli 955 kol, což je vzdálenost, která představuje po šestihodinovém klání ztrátu přibližně šesti minut, a bronzový tým ujel 922 kol.

Studenti SOŠ a SOU Neratovice, podporováni Nadací Unipetrol, byli asi největším překvapením, když se v sobotním závodě umístili na čtvrtém místě a zvítězili právě v kategorii nováčků. V nepřetržitém šestihodinovém závodu ujeli skoro 560 kol.

Nadace Unipetrol podporovala v letošním ročníku ještě další dva týmy, a to litvínovskou SOŠ pro ochranu a obnovu ŽP - Schola Humanitas, kde přijel své studenty podpořit ředitel školy Mgr. Ladislav Trubák, a ostravské středoškoláky, jejichž zájmový kroužek vede Doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D. z VŠB-TUO, jeden z našich nejvýznamnějších odborníků na palivové články a elektromobilitu. Pan Horák vede středoškolský kroužek, který se postavil na start jako nováček a svému týmu připomenul citát: „Znalost je jenom část porozumění, dokonalé porozumění pochází z praktických zkušeností.“

Nováčkem byl i litvínovský tým, který se umístil na devátém místě. Ředitel litvínovské Schola Humanitas, která nabízí studijní obor Ekologie a životní prostředí, pan Ladislav Turbák, vidí účast svých studentů následovně: „Najednou před námi stála nabídka zúčastnit se závodů aut s vodíkovým pohonem. K alternativním zdrojům energie máme blízko, ale na vyloženě technické věci se nezaměřujeme. Nechtěli přijmout pomoc od nikoho, chtěli si na vše přijít sami.“

Přestože je příprava i samotná soutěž časově velmi náročná, na studentech i jejich učitelích je vidět, že investované energie a času rozhodně nelitují. Na závod je přišla podpořit i ředitelka Nadace Unipetrol Julie Růžičková. „Na závodech jsme také představili EduBus, mobilní chemickou laboratoř, se kterou plánujeme roadshow po základních školách v ústeckém regionu,“ řekla Růžičková.

Statistika poptávky po studijních oborech v posledních letech ukazuje nepříznivý trend zájmu o technické a přírodovědní obory a program H2AC pomáhá vzbudit u studentů zájem právě o tyto obory, vyvolat zájem o alternativní zdroje energie a nabídnout vlastní zkušenost s jejím využitím.

Doporučujeme

Články odjinud