4x4 znamenalo v tomto případě pohon obou zadních náprav

4x4 znamenalo v tomto případě pohon obou zadních náprav

Takto vypadala otevřená varianta modelu 903, který nakonec využila až německá armáda

Takto vypadala otevřená varianta modelu 903, který nakonec využila až německá armáda

Vojenská verze superbu - typ KFz 15 nebo také Škoda 956

Vojenská verze superbu - typ KFz 15 nebo také Škoda 956

Takto dimenzovaný byl podvozek Tatry 805

Takto dimenzovaný byl podvozek Tatry 805

Využit byl také proto obojživelné vozidlo

Využit byl také proto obojživelné vozidlo

Škoda 973 byl slibný projekt, šanci však nedostal

Škoda 973 byl slibný projekt, šanci však nedostal

Typ 998, zvaný Agromobil. Ani ten se do sériové výroby nedostal

Typ 998, zvaný Agromobil. Ani ten se do sériové výroby nedostal

Nová éra 4x4 v podání Škody přišla až v roce 1999

Nová éra 4x4 v podání Škody přišla až v roce 1999

Dnes je označení 4x4 v modelové nabídce mladoboleslavské značky časté

Dnes je označení 4x4 v modelové nabídce mladoboleslavské značky časté

Existuje dokonce i octavia RS 4x4

Existuje dokonce i octavia RS 4x4

Pohon všech kol mohou mít samozřejmě i obě současná SUV - Kodiaq i Karoq (na snímku).

Pohon všech kol mohou mít samozřejmě i obě současná SUV - Kodiaq i Karoq (na snímku).

Takto vypadala otevřená varianta modelu 903, který nakonec využila až německá armáda
Vojenská verze superbu - typ KFz 15 nebo také Škoda 956
Takto dimenzovaný byl podvozek Tatry 805
Využit byl také proto obojživelné vozidlo
11
Fotogalerie

Škoda poprvé využila pohon 4x4 před 80 lety. Podívejte se na průkopníky

V současné době nabízí automobilka Škoda všechny své větší modely rovněž s pohonem všech čtyř kol. Ovšem historie využití této koncepce v Mladé Boleslavi sahá až do třicátých let minulého století.

V novodobé historii automobilky Škoda, tedy od okamžiku jejího začlenění do koncernu Volkswagen, se stala prvním automobilem s aplikovaným pohonem všech kol Octavia combi I v roce 1999.

Jenže, jak nyní připomíná sama značka, první pokusy s nasazením systému 4x4 se odehrály již ve třicátých letech minulého století. Kupodivu, nejdříve se zamýšlelo jeho nasazení v autobusech. Vzniklo několik prototypů třínápravových autobusů, které měly poháněny obě dvě zadní nápravy. Do sériové výroby se ale nakonec nedostaly.

O pohon 4x4 logicky stála armáda. Generální štáb Československé armády tehdy poptával automobil určený pro přepravu vyšších důstojníků. Škoda se do výběrového řízení přihlásila s modelem 903, který technicky vycházel z osobního auta Škoda 650.

O pohon se staral třílitrový šestiválec s výkonem 45 kW. I tentokrát se jednalo o třínápravový vůz, který měl poháněné obě zadní. Maximální rychlost dosahovala až sta kilometrů v hodině, stoupavost 45 procent a spotřeba se pohybovala kolem 25 litrů benzinu na sto kilometrů. Škoda však výběrové řízení nevyhrála, a tak se tehdy auto nevyrábělo.

Zájem o něj ovšem projevili za okupace Němci. Proto v letech 1939-42 vzniklo celkem 42 kusů ve dvou verzích - jedna byla s otevřenou šestimístnou kabinou se čtyřmi dveřmi a sklápěcí střechou, druhá střechu neměla vůbec a podélné lavice umožňovaly přepravu celkem osmi lidí.

Válečná mašinérie vyžadovala i další auta s pohonem 4x4. Tehdy vznikl i vojenský Superb 3000 ve verzi 4x4 s typovým označením 956. Měl i německé kódové jméno - KFz. 15.

Pro vojáky i zemědělce

Po skončení druhé světové války se se svými potřebami opět přihlásila Československá lidová armáda. Jelikož v té době si ale výrobci automobilů nemohli sami rozhodovat o tom, co budou vyrábět, nýbrž dostávali projekty přidělené od státních orgánů a institucí, smontovali tudíž v letech 1952-66 skoro 6500 nákladního vozu Tatra 805. V dalších letech pak zase toto auto vyráběli v plzeňské Škodovce - neboli závodů Vladimíra Iljiče Lenina.

Zajímavostí se v padesátých letech stal pokus o obojživelný vůz. Dostal jméno Jarmila a vlastně šlo o automobil postavený na zkráceném podvozku Tatra 805. Vzadu byl lodní šroub, který umožňoval plavbu rychlostí 10 kilometrů v hodině, na souši se Jarmila pohybovala maximálně rychlostí 85 kilometrů v hodině. Ve výzbroji byl i lehký kulomet. 

Na počátku 50. let byl vyvinut i lehký terénní automobil  s označením 973. Měl vypínatelný pohon předních kol. Zvládl stoupání až 58 procent a probrodilo vodu hlubokou 60 centimetrů. Při porovnávacích zkouškách s ostatními vozidly ve výzbroji s vojsky Varšavské smlouvy tato Škoda prokázala nejlepší schopnosti. Přesto ale armády nakonec dostaly sovětský GAZ-69.

Archivář společnosti Škoda Auto Lukáš Nachtmann přiznává, že to zřejmě bylo i kvůli tomu, že v Mladé Boleslavi nebyla vzhledem k požadavkům armád dostatečná výrobní kapacita. Kvůli tomu pak Škoda přestala své úsilí směřovat k vojenskému využití a naopak se přeorientovala na zemědělský sektor.

To už začínala 60. léta. Ve spolupráci s ČZ Strakonice tak byly zkonstruovány typy 998 (Agromobil) a 990. I v tomto případě ale zůstalo pouze u prototypů, stejně jako v roce 1970 v případě Škody 1203. U této dodávky se totiž v rámci její modernizace uvažovalo o hospodářské verzi s pohonem na všechna čtyři kola.

A tak se nakonec sériová výroba vozu s pohonem 4x4 v Mladé Boleslavi rozeběhla až v roce 1999, kdy automobilka začala nabízet s tímto pohonem Octavii combi. Dnes je portfolio čtyřkolek mnohem širší. Začíná Octavií, přes Superb se dostává k SUV Karoq a Kodiaq.

Rytmus doby nicméně velí trochu jiný směr, než na jaký jsme byli dosud zvyklí. Lidé požadují vozy s off-roadovým vzhledem, obejdou se však i bez čtyřkolky...

Na historické vozy Škoda s pohonem všech kol se můžete podívat v následující fotogalerii:

1 903-1939_chassis_zezadu_1-1440x1111.jpg2 903-1936.png3 956_zprava_zpředu_1.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud