Koncern Geely osamostatňuje elektrickou značku Zeekr a zahajuje globální strategii zahrnující i evropské trhy. Pro evropské modely to bude tvrdý konkurent.
Zeekr možná vnímáme jako exotickou značku, ale můžete si být jisti, že v Evropě brzy zdomácní. Výrobce elektrických vozidel patří pod koncern Geely, který mimochodem ovládá také Volvo, Lotus, Proton a řadu dalších. Rovněž mu náleží polovina Smartu a částečné podíly ve značkách Aston Martin a Mercedes-Benz. Díky tomu má evropský trh dokonale zvládnutý.
V blízké době se má Zeekr osamostatnit jako výhradně elektrická prémiová značka. Dokonce již jsou přijaté žádosti o dotace na hongkongské burze cenných papírů. Ve dvouletém horizontu hodlá automobilka vstoupit na evropský trh a nabízet šest modelů. Liftback 001 se v Číně už prodává se slibnými výsledky. Jen říjnové prodeje hlásí 10.109 kusů.
Dalším počinem pro příští rok bude velkoprostorové MPV 009 vyvíjené v souladu s evropskými standardy. První informace o něm jsme přinesli už v létě, kdy na první pohled zaujalo futuristickou přídí s výstřední maskou chladiče osázenou 154 diodami. I přes hranaté tvary se 009 může pochlubit koeficientem odporu vzduchu 0,27.
V Evropě se bude prémiově zaměřené velkoprostorové MPV hodit. Zeekr 009 má na délku úctyhodných 5209 mm, s rozvorem 3205 mm. Šířka 2024 mm a výška 1867 mm slibují vskutku prostornou kabinu. Ta bude mít standardně tři řady po dvou sedadlech, ale můžete si zvolit i čtyřmístnou verzi.
Vzhledem k předpokladům cestování na dlouhé vzdálenosti dostala novinka 140kWh baterii, která podle čínské metodiky vystačí pro ujetí 822 kilometrů. Je také dostatečně silná pro napájení dvojice elektromotorů o celkovém výkonu 536 koní. V kombinaci s pohonem všech kol soustava rozhýbe 2830 kg těžké MPV na stovku za těžko uvěřitelné 4,5 sekundy. Modulární platforma Sustainable Experience Architecture umožnila instalaci vzduchového odpružení pro komfortní jízdu.
Ta je plně v souladu s interiérem čalouněným kůží Nappa. Multimediální zařízení rozpoznává hlasy na všech sedadlech, což usnadňuje ovládání funkcí zobrazovaných na 15palcové obrazovce ve stropním držáku. Pro maximální komfort jsou sedadla vybavena masážní funkcí a občerstvení lze odložit na zadní rozkládací stolek.
Zeekr hlásí, že půjde o nejbezpečnější MPV na světě díky 30 podpůrným systémům ve standardní výbavě. Okolí vozu monitorují čtyři 2Mpx kamery, osm 8Mpx kamer s HD zobrazením, 12 ultrazvukových radarů s krátkým dosahem, dva s extra dlouhým dosahem a jeden vlnový radar.
V roce 2024 sestavu doplní zatím blíže nespecifikovaný čtyřdveřový sedan a SUV. Zatím není jasné, na které evropské trhy se Zeekr zaměří, ani jestli bude vyrábět verze s pravostranným řízením.