Britský Festival rychlosti, který se původně zrodil jako noblesní přehlídka klasických a sběratelských vozů, vyrostl během let v motoristickou událost gigantických rozměrů. Automobilky stále častěji chápou „Goodwood“ jako platformu pro prezentaci svých produktů nejen britské motoristické veřejnosti.
Kapitoly článku:
Na trávníku před hlavní budovou panství Goodwood se tísní davy před přehlídkou nablýskaných veteránů, z nichž některé jsou tak vzácné, že by jejich jména těžko lovili v paměti i velcí znalci automobilové historie. Ve stáncích s občerstvením se prodávají nejen burgery z místního hovězího, ale třeba i ústřice a šampaňské. Vítr přináší z rallyové trati nahoře na kopci prach zvířený legendárními soutěžními vozy i helikoptérami přivážejícími VIP návštěvníky.
A na silnici, na jejíž druhé straně lid obléhá pompézní expozice předních světových automobilek, právě s hromovým burácením letí jeden z prototypů skupiny C, které v osmdesátých letech vládly legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Vítejte na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu.
V rámci Michelin Supercar Run vyrazily na trať vedle „běžných“ supersportů i šestikolový Brabus Super G, Koenigsegg Agera One:1 nebo unikátní Ferrari F12 TRS
Když Lord March v roce 1993 uspořádal na svém panství v Západním Sussexu první závod historických závodních automobilů do vrchu, jistě sám netušil, jakých rozměrů jeho Festival rychlosti doroste během dvou desetiletí. Dnes je Goodwood motoristickou slavností mezinárodního významu, na které nechce chybět žádný významnější výrobce automobilů.
Automobilky berou Goodwood útokem
Stánek se zajímavými produkty i koncepčními studiemi zde má kromě jiných česká Škoda, německé BMW i japonská Mazda, která letos postavila expozice rovnou dvě. Vedle běžné produktové byl v rohu u goodwoodské knihovny (ano, panství Goodwood je z těch, které mají pro knihy vyčleněnou speciální budovu) k vidění i stánek oslavující 25. výročí ikonického sportovního roadsteru Mazda MX-5.
Zatímco „stříbrné šípy“ ve vzduchu jen visely, ty červené (Red Arrows) v něm předvedly parádní akrobatickou show; ikonický Mercedes Renntransporter z roku 1954
Příští rok chce ale Mazda pojmout svoji účast na Festivalu rychlosti v Goodwoodu ještě velkolepěji. „V roce 2015 plánujeme daleko větší výstavní plochy a přivezeme mnohem více aut,“ říká Graeme Fudge, ředitel komunikace britské Mazdy. Pro výrobce se Goodwood zkrátka stal dalším světovým autosalonem. Například Ford zde letos představil modernizovanou verzi modelu ST dokonce ve světové premiéře.
Akce během let získává stále silnější charakter rodinné zábavy, čemuž odpovídá i nabídka doplňkových aktivit. Vyvolávač poblíž rozsáhlé expozice McLarenu láká na „5D experience“ – v malém mobilním kině s pohyblivými sedačkami můžete absolvovat dvě kola v Bahrajnu očima Jensona Buttona. S 3D brýlemi na nose a brutálně násilnickým naklápěním sedačky je to strhující, byť realitě přece jen vzdálený zážitek.
Z výstavy Cartier Style et Luxe: závodní TVR Cerbera S, Ferrari 250 LM, Ford Mustang pick-up (!), McLaren M12 GT, Maserati 3500 GT Coupé, Lamborghini Miura
Pro zklidnění můžeme doporučit kolekci Cartier Style et Luxe. Na trávníku před hlavní budovou lze ve statické expozici obdivovat automobilové poklady od pečlivě zrenovovaného Lamborghini Miura přes americké koráby silnic z éry poválečného boomu až po koncepty jako Peugeot 907. A pro koho by bylo těch aut už příliš, najde v klidném koutě za hlavní rovinkou dokonce malou výstavu letadel. Například Daher-Socata TBM 900 by tu mohl ulovit pár nových zákazníků. Mezi VIP hosty lorda Marche tradičně nechybí členové mezinárodní smetánky, kteří mají pro létající stroje mnohdy ještě větší slabost než pro ty pojízdné.
S benzínem v modré krvi
Lord March, celým jménem Charles Henry Gordon-Lennox, hrabě z Marche a Kinrary, řídí rodinné panství v Goodwoodu v zastoupení svého otce. Kromě Festivalu rychlosti pořádá také podzimní „Goodwood Revival“ na zdejším závodním okruhu nebo koňské dostihy. Je prezidentem British Automobile Racing Club a časopis Octane ho v roce 2007 zařadil mezi 50 nejvlivnějších lidí na scéně klasických automobilů.
I přes postupnou expanzi nicméně zůstává hlavním bodem programu Festivalu rychlosti zdejší závod do vrchu. Na 1,86 km dlouhé trati s devíti nepříliš náročnými zatáčkami defilují před návštěvníky legendy z dávné i nedávné minulosti motoristického sportu, roztříděné do kategorií podle časového období, ve kterém původně závodily: elegantní Ferrari 156 ze samotného začátku 60. let, kdy monoposty formule 1 teprve začaly opouštět charakteristický doutníkový tvar předchozí éry; brutální McLaren TAG Porsche s přeplňovaným motorem z poloviny 80. let; i zcela novodobé formule Ferrari, Red-Bullu a dalších, které jsme vídali na televizních obrazovkách ještě nedávno.
Držitelem traťového rekordu je Nick Heidfield, který v roce 1999 zajel Goodwood v čase 0:41:6. Organizátoři později od měření časů ustoupili z bezpečnostních důvodů, ale naštěstí jen v kategorii F1. Proto mohl Jann Mardenborough letos rozdrtit traťový rekord v kategorii „superaut“, když s Nissanem GT-R Nismo zvládl čas 49,27 s. K závodění se přitom dostal teprve v roce 2011, když vyhrál virtuální „GT Academy“ Nissanu ve hře Gran Turismo na Playstationu. I tudy může v digitálním věku vést cesta do kokpitu...
Z rallyové rychlostní zkoušky v lese: Porsche 911, Ford RS00, MG Metro
Za volanty závodních i silničních vozů na goodwoodské trati se střídají samotní majitelé vzácných sběratelských kusů s nejvyhlášenějšími jmény motoristického sportu. John Surtees, Derek Bell, dokonce Stirling Moss... Současnou generaci závodníků reprezentoval třeba Felipe Massa, který řídil Williams FW18 Damona Hilla ze sezóny 1986, nebo Jenson Button s McLarenem MP4-26.
Slavná minulost i méně slavná současnost Porsche na 24 h Le Mans
Ne všechna auta však v pravém smyslu závodí. Vždyť se jedná o vzácné zboží, a to nejen v případě historických unikátů. Na trati se divákům předvedlo mimo jiné zcela nové Ferrari F12 TRS – na zakázku postavený vůz, za který podle neoficiálních informací majitel zaplatil čtyři miliony dolarů. A právě o tom je Goodwood. Nikde jinde nemají běžní smrtelníci možnost vidět a slyšet zblízka vzácné automobilové poklady, které jinak tráví existenci v pečlivě střeženém tichu soukromých klimatizovaných garáží.
Nahoře: Stánky automobilek; dole: Nejen auty živ je člověk...
Další články z Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014:
Videa z Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014:
Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila Mazda.