Některé diesely se povedly a třeba poslední provedení jednotky 1.8 TDCI od Fordu může být dobrá koupě

Některé diesely se povedly a třeba poslední provedení jednotky 1.8 TDCI od Fordu může být dobrá koupě

V Mondeu, S-Maxu i jinde byl motor 1.8 TDCI vždy bez filtru pevných částic, což je o jednu starost méně

V Mondeu, S-Maxu i jinde byl motor 1.8 TDCI vždy bez filtru pevných částic, což je o jednu starost méně

Osmnáctistovka TDCI sice pozdě topí, ale když se o ni dobře staráte, vydrží stovky tisíc kilometrů

Osmnáctistovka TDCI sice pozdě topí, ale když se o ni dobře staráte, vydrží stovky tisíc kilometrů

U nás se turbodiesel 1.9 TDI stal doslova legendou. Sehnat dobrý kus dá ale dost práce

U nás se turbodiesel 1.9 TDI stal doslova legendou. Sehnat dobrý kus dá ale dost práce

Ostatně, proč by někdo prodával něco, co funguje a co si nechá opravit za pár korun?

Ostatně, proč by někdo prodával něco, co funguje a co si nechá opravit za pár korun?

Do motoru 1.9 TDI s rotačním čerpadlem se ale opravdu vyplatí investovat

Do motoru 1.9 TDI s rotačním čerpadlem se ale opravdu vyplatí investovat

Překvapivě solidní je také naftový dvoulitr CRDI od značek Kia a Hyundai

Překvapivě solidní je také naftový dvoulitr CRDI od značek Kia a Hyundai

Má velkou zásobu oleje a netrpí na jeho rychlou degradaci. Spolehlivé jsou ale i ostatní věci

Má velkou zásobu oleje a netrpí na jeho rychlou degradaci. Spolehlivé jsou ale i ostatní věci

Za úspěchem motoru 2.0 CRDI stojí zřejmě i to, že nepoužívá díly s tzv. časovanou životností

Za úspěchem motoru 2.0 CRDI stojí zřejmě i to, že nepoužívá díly s tzv. časovanou životností

Naftový motor 2.0 HDI/TDCI se povedl, mechanicky i dynamicky jen sotva najde přímé srovnání

Naftový motor 2.0 HDI/TDCI se povedl, mechanicky i dynamicky jen sotva najde přímé srovnání

Ve Fordech motoru s označením 2.0 TDCI déle trvá regenerace DPF. Aspoň je ale trh plný aut bez povinného filtru. Taková doporučujeme, jedná se o jedny z nejlepších ojetin vůbec

Ve Fordech motoru s označením 2.0 TDCI déle trvá regenerace DPF. Aspoň je ale trh plný aut bez povinného filtru. Taková doporučujeme, jedná se o jedny z nejlepších ojetin vůbec

Regenerace DPF je u vozů koncernu PSA rychlá, ale potřebují aditivum a nedělá jim dobře tankování po pár litrech. Mechanicky je ale motor 2.0 HDI velice trvanlivý

Regenerace DPF je u vozů koncernu PSA rychlá, ale potřebují aditivum a nedělá jim dobře tankování po pár litrech. Mechanicky je ale motor 2.0 HDI velice trvanlivý

První pokus Hondy o naftový motor pro Evropu dopadl dobře. Mechanicky je to spolehlivá jednotka

První pokus Hondy o naftový motor pro Evropu dopadl dobře. Mechanicky je to spolehlivá jednotka

Motor 2.2 i-DTEC vás možná bude honit do servisu nezvykle brzy pro nový olej, ale poslechněte ho

Motor 2.2 i-DTEC vás možná bude honit do servisu nezvykle brzy pro nový olej, ale poslechněte ho

Škoda jen, že plno lidí tento jinak solidní motor odrovnalo podtáčením a oddalovaným servisem

Škoda jen, že plno lidí tento jinak solidní motor odrovnalo podtáčením a oddalovaným servisem

V Mondeu, S-Maxu i jinde byl motor 1.8 TDCI vždy bez filtru pevných částic, což je o jednu starost méně
Osmnáctistovka TDCI sice pozdě topí, ale když se o ni dobře staráte, vydrží stovky tisíc kilometrů
U nás se turbodiesel 1.9 TDI stal doslova legendou. Sehnat dobrý kus dá ale dost práce
Ostatně, proč by někdo prodával něco, co funguje a co si nechá opravit za pár korun?
15
Fotogalerie

Pět povedených ojetých dieselů, které vás (snad) nikdy nezklamou

Naftová ojetina někdy bývá pořádná past, ale kdo dobře vybírá, může se těšit na mimořádně spolehlivý a úsporný provoz auta, které si udrží hodnotu.

Kapitoly článku:


Při dnešních cenách pohonných hmot se sice provoz auta neprojevuje na rozpočtu domácností tak výrazně, jako před pár lety, jenže i tak se lidé naučili hlídat si spotřebu a oblíbili si naftová auta. Vidina nízké spotřeby v porovnání s dynamicky srovnatelným benzínem je zkrátka velmi lákavá.

Nicméně nákup ojetého dieselu může být nepěkná past. Pokud si nedáte pozor, může se vám stát, že skončíte ve spirále dluhů a exekucí, protože udržovat nespolehlivý a notoricky poruchový motor stojí spoustu peněz. A dnes těžko najdete v moderních autech, která musí plnit určité emisní normy, něco na způsob atmosférického pětiválcového dieselu OM617, který v Mercedesu W123 najezdil mnohdy dva miliony kilometrů.

Požadavky zákazníků na dynamiku, kultivovanost a spotřebu spolu se zákonnými normami na emise stojí za tím, že moderní diesely jsou velmi komplikované a tedy i choulostivé. Přesto se dá dnes najít pár solidních motorů, které by vás nemusely v ojetém autě zklamat.

1.8 TDCI Ford (2007 - 2010)

TDCI v mnoha lidech, kteří vlastnili druhou generaci Mondea s dieselem s tímto obchodním označením, vyvolá panický třes a vyskáčou jim pupínky. Jenže třetí generace Mondea, které se prodávalo od roku 2007, přišlo s úplně novými motory, jen jim zůstalo „staré“ jméno.

Ford-Focus_European_Version-2008-1600-01.jpgFord-Mondeo-2007-1600-02.jpgFord-S-MAX-2006-1600-07.jpg
Naftová osmnáctistovka TDCI od Fordu toho při správném servisu vydrží hodně. Zabila ji vlastně až emisní norma Euro 5. Na trhu ojetin je to velmi žádaný motor

A aby toho nebylo málo, přišlo i jakési zombie v podobě starého litinového čtyřválce 1,8 l. Ten vedle moderního dvoulitru (o něm ještě bude řeč) nenabízel takovou kultivovanost a nenucenou dynamiku, ale všechno vyváží neprůstřelností, spolehlivostí a nízkými provozními i servisními náklady. V Mondeech, S-Maxu nebo C-Maxu jste ho vždy dostali bez filtru pevných částic, což je jeden zásadní bonus a o starost méně. To byl ale také důvod, proč v září 2010 kvůli normě Euro V skončil.

Pokud se navíc o motor dobře staráte a chováte se k němu slušně, vlastně se na něm nemá co rozbít. Sice mu trochu popískává turbo, ale to ničemu nevadí. Musíte si jen zvyknout na to, že v zimě tenhle motor topí až po půl hodině a souboj v kopci nad Octavií 2.0 TDI nevyhrajete. Kdo ale potřebuje „držák“ na klidné dlouhé dálniční trasy, je tahle fordí osmnáctistovka k neutahání. Bohužel se velmi špatně shání, lidé ji dál do světa pouštět nechtějí.

Koncernová „rotačka“ 1.9 TDI

Tenhle motor si vydobyl skoro až nábožný status. Plno lidí se uctívačům klasického tédéíčká vysmívá, ale ve skutečnosti se jedná o jeden z nejspolehlivější dieselů, který si můžete v ojetině koupit. Bohužel vám dá dost práce najít kus, který bude v dobrém stavu a zároveň na prodej. Proč by také někdo prodával něco, co pravděpodobně nikdy neumře?

Skoda-Octavia_Combi-1999-1600-04.jpgSkoda-Octavia_Combi-1999-1600-07.jpgSkoda-Octavia-2001-1600-07.jpg
Klasickou 1.9 TDI s rotačním čerpadlem najdete snad ve všech koncernových vozech té doby. U nás si získala proslulost především v Octavii první generace

Mechanický základ motoru 1.9 TDI, který najdete například v jedničkové Octavii, je velmi spolehlivý a snad jediným citlivým místem jsou rozvody a jejich obtížná výměna, kterou byste měli svěřit jen zkušenému mechanikovi. Všechny drobnosti a problémy jsou ale dobře známé a většinou snadno a levně opravitelné. Investice se navíc vždy brzy vrátí.

Naprosto nezničitelný je první typ montovaný do Octavie pod kódem AGR. Sice plní jen Euro II a má trochu schodovitý průběh výkonu, ale to je dáno spolehlivým turbem bez proměnné geometrie lopatek. Zpočátku u něj nezlobila ani tzv. váha vzduchu a motor dobře odolával i necitlivému zacházení.

Verze ASV plnící Euro III s výkonem 81 kW je pak velmi vyhledávaný motor, který jsou kupující ochotni vyvažovat zlatem. Klasická „rotačka“ 1.9 TDI už toho ale bude mít spoustu za sebou, nejsou výjimkou exempláře s 600 000 km na hrbu. Potřebuje tedy pečlivý servis a pokud kupujete, vezměte si na pomoc znalce, který vám dokáže odhadnout, jaké investice ten motor bude potřebovat a zda se to vyplatí.

Ford Mondeo

Ford Mondeo si získal renomé vynikajícím chováním na silnici a v aktuální generaci rovněž obřím vnitřním prostorem. Ford přemýšlí o ukončení výroby tohoto modelu.

Ceny a výbava • Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi • Test Ford Mondeo 2.0 Hybrid iVCT • Modernizace

Doporučujeme

Články odjinud