Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem. | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem. | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Jednoválec si i v nové verzi Euro 5 ponechal objem 278 cm3, ale posílil na 19,3 kW a 26 Nm (dosud 18,1 kW a 24,5 Nm). MP3 je tak zase o něco čilejší a spotřebu kolem 3,5 litru ani nevnímáte. | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Jednoválec si i v nové verzi Euro 5 ponechal objem 278 cm3, ale posílil na 19,3 kW a 26 Nm (dosud 18,1 kW a 24,5 Nm). MP3 je tak zase o něco čilejší a spotřebu kolem 3,5 litru ani nevnímáte. | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Na první pohled vypadá MP3 se svými 800 mm široké. Hravě jsme se ale proplétali kolonami jako na každém jiném skútru. Omlazený design působí lehčím sportovnějším dojmem | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Na první pohled vypadá MP3 se svými 800 mm široké. Hravě jsme se ale proplétali kolonami jako na každém jiném skútru. Omlazený design působí lehčím sportovnějším dojmem | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Přístrojovému štítu vládne elegantní analogová klasika doplněná o tradiční palubní počítač| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Přístrojovému štítu vládne elegantní analogová klasika doplněná o tradiční palubní počítač| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Zámek je potřeba aktivovat také po zaparkování, hliníkovou páčkou na krku stroje pak ještě kola zabrzdíte proti pohybu. | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Zámek je potřeba aktivovat také po zaparkování, hliníkovou páčkou na krku stroje pak ještě kola zabrzdíte proti pohybu. | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Spínač u pravé rukojeti blokuje výkyv přední vidlice, takže stroj pak stojí sám. Rychle jsme se naučili dělat to těsně před zastavením na semaforu, pak není třeba sundávat nohy a po přidání plynu se systém sám odemkne a frčíte dál. | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Spínač u pravé rukojeti blokuje výkyv přední vidlice, takže stroj pak stojí sám. Rychle jsme se naučili dělat to těsně před zastavením na semaforu, pak není třeba sundávat nohy a po přidání plynu se systém sám odemkne a frčíte dál. | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Při razantním rozjezdu na kluzké podlaze garáží nebo na štěrku nás několikrát jemně zkrotil protiprokluzový systém ASR, který lze vypnout | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Při razantním rozjezdu na kluzké podlaze garáží nebo na štěrku nás několikrát jemně zkrotil protiprokluzový systém ASR, který lze vypnout | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Objemný podsedlový prostor pojme dvě přilby, ale větší integrálku jsme tam museli rovnat navíckrát| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Objemný podsedlový prostor pojme dvě přilby, ale větší integrálku jsme tam museli rovnat navíckrát| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

V Česku můžete s řidičákem skupiny B, tedy na osobní auto, usednout na motocykl s automatickou převodovkou, do  objemu 125 cm³ a výkonu 11 kW. | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

V Česku můžete s řidičákem skupiny B, tedy na osobní auto, usednout na motocykl s automatickou převodovkou, do  objemu 125 cm³ a výkonu 11 kW. | Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Jenže Piaggio MP3 je vícestopé vozidlo, navíc má nožní pedál brzdy s účinkem na obě kola (trochu překáží), takže můžete s béčkovými papíry osedlat nejen tříkilo, ale i větší půllitr.| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka

Jenže Piaggio MP3 je vícestopé vozidlo, navíc má nožní pedál brzdy s účinkem na obě kola (trochu překáží), takže můžete s béčkovými papíry osedlat nejen tříkilo, ale i větší půllitr.| Piaggio MP3 300 HPE Sport | Foto: Petr Homolka

Jednoválec si i v nové verzi Euro 5 ponechal objem 278 cm3, ale posílil na 19,3 kW a 26 Nm (dosud 18,1 kW a 24,5 Nm). MP3 je tak zase o něco čilejší a spotřebu kolem 3,5 litru ani nevnímáte. | Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka
| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka
| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka
| Piaggio MP3 300 HPE Sport Foto: Petr Homolka
24
Fotogalerie

Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

Tříkolka Piaggio MP3 není žádný nováček – představila se už v roce 2006. Přesto se najdou mnozí, kteří se v ulicích českých měst za tímhle zvláštním stvořením otočí. Celkem se prodalo už 180.000 exemplářů, ale u nás patří spíš k vzácnějšímu koření, zatímco v takovém Římě nebo Paříži se to jimi jen hemží. Pro našince to není zrovna levná záležitost – třístovka startuje na 189.900 Kč, pětistovka stojí minimálně 259.900 Kč. Na skútr do města nebo na střední vzdálenosti slušná suma. Jenže aspekty, za které si připlácíte, dávají smysl.

Dvakrát víc jistoty

Samozřejmě jsou tu ta dvě přední kola na propracovaném výkyvném zavěšení, která vás zbaví veškerých obav o uklouznutí předku na vodě, štěrku, kolejích, dlažbě… Možná tomu nebudete chtít zpočátku věřit, ale předek vážně neutrhnete. Při křižování vyjetých kolejí nebo prolétnutí díry vnímáte trochu nezvyklé pocity, dost odlišné od jednostopého stroje, ale jde jen o zvyk.

Stabilita je stoprocentní, stačí jen důvěřovat. Navíc důmyslná konstrukce umožňuje jet každému přednímu kolu v jiné výšce, zatímco vy sedíte pořád rovně – Piaggio s oblibou ukazuje video, kde jede jedno přední kolo po silnici a druhé po obrubníku. Takové kousky MP3 fakt umí a do zatáčky ho můžete poslat pěkně nadivoko a nic nestane. Chce to jen správně zkalibrovat hlavu. Že vám ale pořád chybí zásadní argument pro koupi? Co třeba řidičák?

Autař motorkářem

Stačí totiž oprávnění na auto, tedy skupiny B. MP3 je vícestopé vozidlo s nožním pedálem kombinované brzdy, a rázem nemusíte zpátky do autoškoly trápit se v sedle dvouřídítkové mašiny, pakliže vám jsou tradiční motorky proti srsti a jezdit na nich neplánujete. Právě tohle představuje hlavní důvod, proč si čím dál víc Čechů dojíždějících delší trasu do práce pořizuje na léto MP3 jako alternativu k autu.

Možná vás při pohledu na 800 mm širokou příď napadne, že si v kolonách nepomůžou. Ale opak je pravdou. Ucpanou magistrálou jsme se elegantně propletli mezi „parkujícími“ auty ve vláčku s ostatními motorkami jako by nic.

Být to klasický skútr, asi by nám trochu vadila hmotnost 225 kg, o nějakých třicet kilo vyšší, než je standard třístovkové kubatury. Ale tím, že stojíme na třech kolech, stroj je v zatáčkách sám o sobě stabilní a na semaforech ani nemusíme sundávat nohy na zem, je nám to vlastně jedno. Stačí totiž těsně před zastavením pravým palcem zamknout vidlici, ozve se pípnutí a mašina zůstane vzpřímeně stát. Pak vezmeme za plyn, zámek se sám odemkne a jedeme dál. Jen je třeba stát opravdu rovně. Párkrát jsme si vidli zamkli v lehkém náklonu a při rozjezdu to s námi zacloumalo. Trochu to vyleká, ale pád vážně nehrozí.

Kvůli vyšší hmotnosti je také určitě fajn, že třístovka mírně posílila na 19,3 kW a 26 Nm. Do města je to ideální volba, hezky svižná, ale ne zas těžkopádná. Jednoválec je navíc parádně kultivovaný, tichý a bere si do čtyř litrů.

Navažte spojení

Verze Sport má ve standardní výbavě multimediální platformu MIA, díky které můžete připojit telefon k palubní elektronice, a když si jej pak umístíte do držáku na řídítka, můžete s pomocí speciální aplikace sledovat při jízdě mnohem víc parametrů, než nabízí standardní přístrojový štít – třeba okamžitý výkon a točivý moment, zrychlení, úhel naklonění v zatáčce, spotřebu, nabití akumulátoru a další. Mobil vám také včas ohlásí ztrátu tlaku v pneumatikách a v neposlední řadě automaticky zaznamená polohu parkování, což ocení hlavně řidiči ve velkých metropolích. A samozřejmě máte na očích i mobilní navigaci…

Piaggio MP3 300 HPE Sport: Technická data a česká cena
Motor  čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení  kapalinou
Zdvihový objem [cm3] 278
Největší výkon [kW/min] 19,3/7750
Točivý moment [N.m/min]  26/6500
Převodovka CVT
Spotřeba [l/100 km] 3,2
Startování  elektrické
Brzdy P/Z [mm] kotoučové s ABS 2x258/240
Pneumatiky P aZ  110/70 R13 a 140/60 R14
Délka/šířka [mm]  2000/800
Rozvor [mm] 1450
Výška sedla [mm] 780
Pohotovostní hmotnost [kg] 225
Objem nádrže [l] 11
Základní cena [Kč] 195.900

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.

Doporučujeme

Články odjinud