Na německý trh dorazil druhý elektromobil od čínské automobilky Aiways. Má výkonnější motor a jedinou výbavu.
V letošním roce jsme zachytili řadu zpráv o plánovaném vstupu čínských automobilek na evropské trhy. Například Aiways už v Německu prodává plně elektrické SUV U5, které se dokonce objevilo i v našem testu. Ten rozhodně doporučujeme přečíst, protože dobře ukazuje, co od konkurentů z Číny můžeme očekávat.
Každopádně U5 nezůstalo dlouho samo a nyní mu na pomoc přijíždí derivát s karoserií kupé nazvaný U6. Stejně jako U5 je novinka osazena 63kWh baterií skládající se z 24 modulů. Uložená energie podle metodiky WLTP má vystačit k ujetí 400 kilometrů. To odpovídá průměrné spotřebě 15,9 až 16,6 kWh/100 km. Při použití DC stanice lze nabíjet výkonem až 90 kW. V takovém případě se posunete ze 30 na 80 procent za 30 minut.
Pro U6 automobilka zvolila výkonnější variantu synchronního elektromotoru s permanentními magnety o výkonu 160 kW se 315 N.m točivého momentu. Pro doplnění, U5 dosahuje výkonu 150 kW s točivým momentem 310 N.m. Z 0 na 100 km/h to U6 zvládne za 7 sekund.
Jak je u moderních elektromobilů zvykem, interiér je pojatý v minimalisticky futuristickém stylu s minimem fyzických tlačítek. Ta najdeme téměř jenom na volantu. Digitální přístrojový štít je úzký (úhlopříčka 8,2 palců) a velmi jednoduchý, takže centrum multimediální zábavy se soustředí na 14,6 palců velkou obrazovku. Aiways využívá softwarovou platformu AI-Tech založenou na Androidu s podporou zrcadlení chytrých telefonů Apple CarPlay a Android.
Kromě náladového osvětlení se 360 různými schématy zaujme interiér anatomicky tvarovanými sedadly s plastickými polštáři. Volič jízdních režimů připomíná páku z luxusní jachty. Výdechy ventilace jsou pro celistvost interiéru zakomponovány do tmavého pásu běžícím napříč celou palubní deskou.
Zajímavostí je, že U6 se prodává v jedné motorizaci i výbavě. Vše je v základu a prakticky není za co si připlatit. V případě karoserie je možný výběr mezi žlutým, zeleným, černým a bílým lakem. Standardní výbava zahrnuje například pevnou panoramatickou střechu, dvouzónovou klimatizaci, LED automatické světlomety, tepelné čerpadlo, vyhřívání předních sedadel, 360stupňový kamerový systém, 20palcová kola a mnoho dalšího.
Německá cena po započítání dotace na elektromobily činí v přepočtu 1.003.000 Kč, ale jelikož Česká republika není na podporu elektromobilů nejštědřejší, je lepší počítat s plnou cenou 1.162.000 Kč. Zákazníci se prvních vozů dočkají v polovině příštího roku. Pro srovnání, základní Volkswagen ID.5 začíná na 1.431.900 Kč se 77kWh baterií a 128kW motorem. Má o palec menší kola, nedostanete výhřev předních sedadel, ale klimatizace má 3 zóny. Aiways do konce roku usiluje o pěticiferné číslo registrovaných vozů v tomto roce. V pořadí druhé SUV a solidní ceny by mu v evropském tažení mohly pomoci.
Aiways U6: Základní technická data a ceny |
Kapacita baterií [kWh] |
63 |
Pohon |
FWD |
Výkon celkový [kW] |
160 |
Točivý moment [N.m] |
315 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
7 |
Komb. spotřeba [kWh/ 100 km] |
15,9 |
Kombinovaný dojezd [km] |
400 |
Provozní hmotnost [kg] |
1715 |
Objem zav. prostoru [l] |
472/1260 |
Délka [mm] |
4805 |
Šířka [mm] |
1880 |
Výška [mm] |
1641 |
Rozvor [mm] |
2800 |
Cena Aiways U6 Prime (přepočet Kč) |
1.162.000 |